Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Tunna klienter Linux och Windows


Sindar

Rekommendera Poster

Hej!

 

Har lite funderingar om att mecka igång ett tunn klient-system.

 

Har följande datorkonfig idag.

 

1st 2700

2st 350mhz P2

 

Av detta skulle jag kunna tänka mig att köra en tunn-klientsystem där båda 350mhz ansluter till servern, och där alla beräkningar körs på servern.

 

Den ena av dessa båda ska köra Windows och den andra ska köra linux är det tänkt. Det är detta som ställer till det för min tanke. Jag har inte för avsikt att köra några pingkrävande spel på Windows-burken, utan mest FlightSim.

 

Finns det ngn som har sprungit på en bra lösning till detta?

 

MVH

 

EDIT: Jag hittade ngt som verkar bra. rDesktop. Någon som har ngn erfarenhet av detta?

 

 

[inlägget ändrat 2004-09-11 13:43:36 av Sindar]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ja, rdesktop fungerar precis som remote desktop i wondows. Jag tycker det är helt ok men du kommer nog få problem att köra spel i fullscreen över det. Jag har i alla fall inte lyckats. Själv använder jag det när jag vill skriva word-dokument från laptopen (som jag kör linux på). Funkar stabilt.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej alltså fullscreen ska jag ändå inte spela på den. Eller tror inte det, brukar inte köra så mycket fullscreen idag heller :)

 

Men hur är det med snabbhet, aldrig några fördröjningar och sånt eller?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Förresten funkar Word-dokument fint i OpenOffice ;)

Eller så kör man M$ Office i wine. Eller ännu hellre i Crossover Office. :)

[inlägget ändrat 2004-09-11 15:27:01 av Sindar]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Alltså, när jag tänker efter är det helstopp hur det ska funka öht. För servern har ju ett OS och dte os-et är det enda som kan köras på så sätt. Egentligen skulle jag ju bara vilja att alla beräkningar sköts av den andra burken, dvs så att dte ska gå lite fortare på klienten

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...