Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Grafikkorts problem


Lumo

Rekommendera Poster

Hej!

Jag har köpt ett nytt grafikkort,men det vill inte g igång...Fläkten startar inte o lampan på skärmen lyser bara orange!!!

Nån som vet vad felet kan vara...D e ett Asus Radeon 9600SE 128 MB

 

MVH

Mackan

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vilket grafikort?

Tillräckligt med ström? (övrig utrusting? Processor? Nättagg?)

Har det kontakt med alla pinnar i kontakten?

 

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Önskade att du skulle redogöra vad övrigt du har i datorn.

 

Ett problem vid uppgradering av grafikkort idag är att de drar mycket ström. Om man har en snabb processor, ett antal hårdiskar och CD-läsare kan det mycket väl vara nätagget som ej orkar med.

Men det finns många andra orsaker också.

 

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ok...här kommer d...

Nätagg=400W

Processor AMD AthlonXP 2800+

Maxtor 80 GB

DVD Brännare

En massa neon som nog drar en del ström =)

Ett ljudkort

3 fläktar inkl.proc.fläkt

 

[bild bifogad 2004-09-10 18:11:56 av Lumo]

620039_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ingen expert, men det borde räcka... Datorn piper inte?

 

Startar den upp om du stoppar i ditt gamla kort?

Vad händer om du startar utan grafikkort?

Starta övriga fläktar?

 

Möjlighet att testa nya kortet i annan dator?

 

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Allting startar förutom G.kortet....Men det står i min moderkortsmanual att det bara är 1,5V i Agp porten.....Mitt G kort kanske kräver 3,3V???

För jävla dåligt att d inte står i manualen!!!

 

En annan konstig sak....Om jag inte har i IDE kabeln till HDD:n så startar den "normalt!"...men om jag sätter i den så går den inte igång alls...hmm

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En annan konstig sak....Om jag inte har i IDE kabeln till HDD:n så startar den "normalt!"...men om jag sätter i den så går den inte igång alls...hmm

 

Menar du att datorn startar upp, du får bild på din skärm, om hårddisken inte är inkopplad? Om hårddisken är inkopplad så händer inget?

Samma effekt om du kopplar bort något annat? Typ DVD-brännaren och neonet (ok, det sistnämnda drar väl inte så mycket ström).

 

Om du stoppar in ditt gamla kort, startar datorn då även med hårddisken inkopplad?

 

Det där med 1.5 V resp. 3.3 V, nu ska erkännas att jag inte helt hemma här, är väl olika AGP-versioner? Det borde stå i manualen eller på webben vilken version ditt moderkort har.

 

Kanske någon mer kunnig på detta kan reda ut begreppen?

 

Hoppas vi lyckas lösa ditt problem!

 

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Menar du att datorn startar upp, du får bild på din skärm, om hårddisken inte är inkopplad? Om hårddisken är inkopplad så händer inget?

Samma effekt om du kopplar bort något annat? Typ DVD-brännaren och neonet (ok, det sistnämnda drar väl inte så mycket ström).

 

Om du stoppar in ditt gamla kort, startar datorn då även med hårddisken inkopplad?

 

Det där med 1.5 V resp. 3.3 V, nu ska erkännas att jag inte helt hemma här, är väl olika AGP-versioner? Det borde stå i manualen eller på webben vilken version ditt moderkort har.

 

Kanske någon mer kunnig på detta kan reda ut begreppen?

 

Hoppas vi lyckas lösa ditt problem

 

 

Ja datorn startar upp...Nej jag får ingen bild...Skärmen står bara på orange som i sparläge..

DVD-brännaren funkar oxå bara om man bara har i strömsladden...D står att jag bara kan ha 1,5V AGP kort....Men d där jävla ASUS har inte skrivit om d e 1,5 eller 3,3:thumbsdown::thumbsdown::thumbsdown:....

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3.3V = agp2x

1.5V = agp4x

0.8V = agp8x

 

Asus 9600SE stödjer samtliga av dessa tre agp-hastigheter:

http://www.asus.com/prog/spec.asp?m=A9600%20SE/TD&langs=01

Så där i ligger inte hindret eftersom grafikkortet alltså ska funka i moderkort med 1.5V, d v s agp4x. Och apropå moderkortet så skulle jag i det här läget nog ha uppdaterat dess Bios för att se om problemet ligger där. Ofta när grafikkort strular och det i så fall handlar om att en Biosuppdatering behövs, så brukar det vanligen röra sig om Ati-grafikkort. Medan Nvidia av någon anledning inte brukar ha den typen av problem i lika stor utsträckning. Detta enligt min egen erfarenhet, men jag har inga "vetenskapliga bevis" för att det är så även i större skala.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men hur ska jag updatera bios utan att skärm?? Har inget gammalt kort som funkr heller.....Jag tror jag skickar tillbaka moderkortet...D måste väl vara något som e galet??

 

O d d är med volten så står det i min MK manual----> 8XAGP 1,5V Only.....Hur går d ihop isåfall??

[inlägget ändrat 2004-09-12 14:18:12 av Lumo]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu blir jag konfunderad.

 

Mitt intryck har varit att du har haft en fungerande dator som du uppgraderat med att nytt grafikkort. Varför ska du i sådana falla sända tillbaka moderkorter? Något är lurt här.

 

Normalt sett om det är ett fel på grafikkretsarna ska datorn pipa lite. Fungerar högtalaren? Samma pipsekvens borde även uppstå om du startar datorn utan grafikkort. Om datorn inte alls låter då (och högtalaren fungerar) kan man tolka det som att BIOS POSTrutiner inte ens når fram till när grafikkortet kontrolleras.

Kanske man då kan dra slutsatsen att moderkortet är kaputt.

 

Men - har vi verkligen fått hela historian bakom problemet här.

 

Lite putt på dig blir jag om du nu säger att datorn aldrig någonsin har startat, att det är en helt ny uppsättning komponenter.

 

 

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Startar? Börjar ladda operativsystem?

 

Eller är det bara ett antal fläktar som virvlar igång?

Några lampor som blinkar?

Är datorn i övrigt korrekt monterad?

Någon skillnad om du försöker starta utan graffikort? Utan minne?

 

Nä, nu vet jag inte mer. Tyvärr.

 

Nu får någon annan hjälpa :)

 

 

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du kommit ihåg att ansluta grafik kortet till nätaggregatet?

 

Mitt gamla 9700 pro kort måste anslutas till nätaggregatet för att fungera, jag vet inte om så är fallet med ditt kort, men kolla upp det...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyttar denna tråd till Dr Data då detta, efter många inlägg, inte verkar vara ett problem med grafikkortet.

 

/T

Moderator för Grafikkort

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är bara fläktarna som virvlar igång...Grafikkortet ska inte anslutas till nätaggregatet....D spelar ingen roll hur mycke skit jag har i....Det händer bara samma grej ändå...Moderkortet skall väl pipa tex om man kör utan minne?? Men d gör d inte...E moderkortet defekt?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om det inte piper är det antingen processorn som är bränd eller moderkortet som det är fel på.

 

För ja - vid uppstart genomför BIOS ett test av datorn. För att detta ska starta måste givetvis hjärnan i datorn vara kontaktbar. Om något fel upptäcks notifieras användaren av pip-signaler, eller mer modernt, sifferkoder eller dioder på en display.

 

http://www.bioscentral.com/

 

Lycka till!

 

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så om min processor e sönder....Skulle d pipa då?? Om d ska d så är ju morderkortet sönder...

 

 

En sak som nån kan reda ut för mig.....

 

CIR: IR connector

Connect your IrDA cable to the IR connector.

1. VCC 4. GND

 

2. CIRRX 5. IRTX

 

3. IRRX

 

CSPK: Speaker

Connect to the system’s speaker for beeping

1. VCC

2. NC

3. GND

4. Speaker

 

Vad är en IrDA kabel??? Kan d ha nåt med att datorn inte startar??

Vilken sladd e d som man ska koppla till CSPK???

Jag fick me en konstig sak till chassit....D e en fyrpolig kontakt med två sladdar upp till en rund sak som d står ett plus (+) på toppen på...

[inlägget ändrat 2004-09-13 17:55:02 av Lumo]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...