Just nu i M3-nätverket
Jump to content

Egen Win Server

danne_eriksson

Recommended Posts

danne_eriksson

Hej.

Vad krävs det för uppkoppling till min Win XP Server för att den ska fungera bra till egen hemsida?

Jag är bara lekman i det hela och vill ha en egen webbserver till min hemsida.

/Danne

Windows XP är inget server operativsystem, och är inte gjort för att ta köra server applikationer.

Den webbserver som finns med i Windows XP Pro. är begränsad till 10st samtidiga användare. och är främst tänkt för att använda under utveckling och design av webbsidor.

Framförallt så kräver vi alla andra internetanvändare att du ser till att din server inte smittas av diverse ohyra som den sedan sprider vidare till oss andra. Detta gör du, bland annat, genom att ständigt hålla den uppdaterad med de senaste patcharna från Microsoft (1 gång per vecka är OK), installera en lokal brandväg (som ständigt ska vara aktiv och uppdaterad) samt installera virusskydd (som också ska vara aktivt och ständigt uppdaterat).

När du har säkerställt detta så kan du börja med att installera, t ex, Apache webbserver och se till att den går att nå från internet. Om du har en router emellan så måste du öppna port 80 mot den maskin där webbservern är installerad.

---/samoht

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...