Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Bootable diskett?


-Johanna-

Rekommendera Poster

Jag skall försöka uppgradera min BIOS och har laddat ner senaste "versionen", och denna ska man lägga på en "bootable diskett" osv.... men min diskett är inte giltig när jag ska köra igång.. hur gör man en diskett bootable?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gå in i utforskaren.

Sätt i en tom diskett i drivern och välj att formatera.

Kryssa i rutan för att göra en MS-DOS start diskett - klicka start.

Klart.

Tunna/

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"Kryssa i rutan för att göra en MS-DOS start diskett - klicka start."

 

När man har gjort på det sättet så ryms oftast inte Biosfilerna sen på disketten. Eftersom den blivit fylld med en massa "skräp" som inte är nödvändiga bara för att kunna starta upp datorn. Man kan förvisso använda en diskett till att starta upp datorn och en annan som innehåller Biosfilerna. Men tycker man det är smidigare att ha allting samlat på en enda diskett så kan det vara bra att veta att endast de tre filerna IO.SYS, MSDOS.SYS och COMMAND.COM i så fall krävs. Och de filerna hamnar på disketten då man gör en MS-DOS startdiskett som Tunna beskrev, men för att kunna se dem så måste man gå till:

Verktyg => Mappalternativ...=> Visning => bocka ur "Dölj skyddade operativsystemfiler (rekommenderas)" => bocka för "Visa dolda filer och mappar" Och det här gäller förstås Windows XP!

Man kan sen lugnt radera precis varenda fil från MS-DOS startdisketten UTOM de tre ovanstående filerna. Och då har man fått gott om utrymme för Biosfilerna att rymmas på (själva Biosfilen, flashprogrammet o.dyl).

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...