Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Störiga påminnelser om uppdateringar i Windows XP


vicdahl

Rekommendera Poster

Hej!

 

Sedan jag installerade någon av alla de uppdateringar microsoft hela tiden kommer med har rutan för uppdateringar ändrat utseende och funktion. Det verkar vara någon tidigarelagd del av sp2 som blev installerad som en enskild uppdatering. (Jag kör Windows XP pro Sp1) Denna nya ruta i sig är väl inget direkt problem utan det är först när man har installerat en uppdatering som problemen kommer. Tidigare har jag ofta installerat uppdateringarna när de blivit nerladdade och klickat starta om senare om denna fråga kom upp. Då blir ju installationen klar när man stänger av och startar datorn nästa gång. Numera kommer det upp en väldigt irriterande ruta med texten "Installationen har nästan slutförts datorn måste startas om innan uppdateringarna börjar gälla. Vill du starta om datorn nu?" med jämna och korta mellanrum ända tills man har startat om datorn. Finns det något sätt att inaktivera dessa frågor?

 

/Victor D.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder

 

 

Stäng av automatiska uppdateringar och hämta hem det manuellt istället. :-)

Borde vara ett sätt att bli kvitt de där irriterande påminnelserna hela tiden.

 

Besök därefter WinUpdate och hämta hem uppdateringarna som finns kvar.

Annars vet jag inte...

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

Boota datorn: ge den en sked hostmedicin när den hackar för mycket.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vår SA har ställt in det så att uppdateringarna laddas hem automatiskt

Det dyker då upp en ikon nere till höger.

Genom att klicka på ikonen installeras uppdateringarna.

Därefter försvinner ikonen.

Så man installera när det passar.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det enklaste är ju att helt strunta i att uppdatera... Har man bara en bra brandvägg och antivirusprogram och inte använder Internet Explorer eller Outlook (Express) så klarar man sig nog ändå.

 

Egentligen blir systemet antagligen instabilare för varje uppdatering, alla modifieringar ökar väl risken för fel. Det känns bara som att Microsoft har misslyckats (igen...). De ändrade säkert detta för att fler skulle uppdatera fortare, men effekten blir att vissa slutar uppdatera helt.

 

Det känns lite dumt att inte kunna uppdatera iallafall...

 

/Victor D.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder

 

 

vicdahl skrev:

Det enklaste är ju att helt strunta i att uppdatera... Har man bara en bra brandvägg och antivirusprogram och inte använder Internet Explorer eller Outlook (Express) så klarar man sig nog ändå.

 

Det stora problemet är ju att Windows har IE inbyggt i systemet.

 

Att strunta i att uppdatera är inte så smart, tror jag. Visst, det finns folk som gör det och aldrig råkar ut för något. Jag skulle däremot inte vilja strunta i att uppdatera XP.

 

Egentligen blir systemet antagligen instabilare för varje uppdatering, alla modifieringar ökar väl risken för fel.

 

Borde vara alla program/spel som du installerar och avinstallerar hela tiden som hackar sönder systemet. Då blir registret och allt annat fullsmockat av en massa döda nycklar och mappar överallt.

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

Boota datorn: ge den en sked hostmedicin när den hackar för mycket.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det enklaste är ju att helt strunta i att uppdatera... Har man bara en bra brandvägg och antivirusprogram och inte använder Internet Explorer eller Outlook (Express) så klarar man sig nog ändå.

 

 

Hmmmm.... jo det låter ju väldigt bra. I och för sig har jag ju aldig drabbats av virus, maskar och dylikt. Det kanske beror på att jag patchar mina windowsburkar och har både hård- och mjukvarubrandväggar. Balster och Sasser var ju t.ex inga "problem" för mig, dels för att jag hade brandväggen och dels för att burkarna var patchade inna stormen kom. Men att bara strunta i att uppdatera, och säga att låter man bli IE och Outlook så klarar man sig är ju lite väl naivt.

 

--

[Esc]

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Visst, men tills vidare får det nog bli så. Man kan ju installera uppdateringar lite då och då, om man kommer ihåg det alltså. Det är inte helt omöjligt att problemet beror på att microsoft har tagit en del från sp2. Det kanske finns fler inställningsmöjligheter när man har installerat sp2.

 

/Victor D.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det enklaste är ju att helt strunta i att uppdatera... Har man bara en bra brandvägg och antivirusprogram och inte använder Internet Explorer eller Outlook (Express) så klarar man sig nog ändå.

 

Jag skulle nog snarare vilja påstå att det omvända är säkrare, ha systemen uppdaterade för bövelen! ;p

 

.Wey

2. Everything around us can be represented and understood through numbers.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 year later...

Hej, jag hittade info om hur man kan inaktivera (eller åtminstone fördröja påminnelserna)

 

Start -> Run -> gpedit.msc -> Local Computer Policy -> Computer Configuration -> Administrative Templates -> Windows Components -> Windows Update -> Re-prompt for restart with scheduled installations.

 

Jag klickade Aktivera och fyllde i maxvärdet: 1440 (= 24 tim).

 

"Om status är Inaktiverad eller Inte konfigurerad är standardintervallet 10 minuter."

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...