Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Webserver som egen domän med trust mot befintlig d


maik

Rekommendera Poster

Hej, alla glada! Jag sitter med ett litet problem som jag hoppas kunna lösa idag.

 

Jag har en domän med 3 st 2003 servrar. Hela domänen är färdig med A.D och allt. (1 exchange server, 1 filserver, 1 sql-server)

 

Förrutom ovanstående så finns även en webserver (ominstallerad med server 2003) och den är idag uppe och rullar som webserver.

 

Tidigare var den en NT4 server och var en egen domän med trust till den andra domänen. Jag vet inte om den även idag bör vara en egen domän eller om jag kan bygga upp en trust ändå mellan den webservern och den befintliga domänen. Vilken typ av trust ska jag välja i så fall.

 

I domänen finns information (en SQL db) som användare via intenet skall kunna logga på via hemsidan som ligger på vår webserver.

 

Idag kan inte webservern kommunicera med domänen.

 

Tips och råd för hur jag bör konfigurera upp den med tanke på säkerhet m.m

 

Tack på förhand,

maik

 

 

[inlägget ändrat 2004-09-08 14:48:43 av maik]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu är inte jag någon säkerhetsexpert, men jag kan lite om vad som praktiskt går att göra.

 

Om du vill ha en trust så måste webbservern vara med i en domän. Trust kan bara vara mellan domäner.

 

Webbservern borde egentligen inte behöva vara med i någon domän alls. Rätta mig om det är något special med sql-server, men bara du ansluter från webbservern med användarkonton från domänen så borde det fungera...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...