Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Nätverk+Router+2datorer


mr_crille

Rekommendera Poster

Hej, Jag har två datorer med windows xp! Jag har skaffat router, internet funkar på båda datorerna. Men problemet e när jag vill konfugiera ett nätverk så funkar de, men sen så när man klickar på visa datorer i arbetsgruppen så finns bara min där o inte den andra, Om jag går till den andra o konfugierar ett nätverk så e de desamma där! Men om jag klickar på visa datorer i arbetsgruppen så står det: Dtaorn är inte tillänglig kontakta nätverks administratör etc.

Vad ska jag göra så det funkar?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder

Svar från Nordie XP-tråd Ämne: Fjärrskrivbord

 

Du ska ansluta mot routerns externa ip-adress. Den ser du om du loggar in i routern.

 

Men för att det ska fungera så behöver du göra en sk. "port forward" eller "virtual server"-inställning i routern. Det betyder att du talar om för routern vilken dator inkommande fjärrskrivbordsanslutningar ska skickas till. Fyll i din dators interna ip-adress och private port 3389. Sedan hittar du på en "public port", ett nummer mellan 1025-65000.

 

När du sedan ska ansluta till din dator utifrån skriver du ip-adress:public port på adressraden i fjärrskrivbordsklienten. Kolon mellan adress och portnummer alltså.

 

Lycka till!

 

--

 

Undvik att sprida dina trådar överallt. Håll dig till en tråd och ett forum, tack.

Utveckla sen tråden vidare.

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder> moderator WindowsXP|

 

Boota datorn: ge den en sked hostmedicin när den hackar för mycket.

[inlägget ändrat 2004-09-07 19:52:26 av Stefan Eklinder]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

okej, nu har jag vart inne på virutal server o skrev in allt de! Men vad ska jag göra sen? Vilken ip e de jag ska ha när jag logga in på fjärrskrivbordet hos min polare?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...