johan_birch Posted September 6, 2004 Share Posted September 6, 2004 På en sida så visar jag bilder, dessa bilder kan man kommentera. Jag vill visa vilka bilder som är mest kommenterade. Tabellen exempel id bildnr kommentar 1 3 fin bild 2 4 svart bild 3 7 vit bild 4 3 komm.. osv.. Jag vill presentera resultatet som tex 5 mest kommenterade: bild3 5 kommentarer bild6 4 kommerntarer bild2 2 kommentarer osv... Hur skall jag göra för att summera antal träffar enligt ovan? [inlägget ändrat 2004-09-06 22:53:36 av johan_birch] Link to comment Share on other sites More sharing options...
-Patrik Johansson- Posted September 6, 2004 Share Posted September 6, 2004 Om vi snackar MySql borde nåt sånt här fungera för att få ut bildnr och antalet förekomster av bilderna. [color="#0000ff"]SELECT[/color] bildnr, [color="#0000ff"]COUNT[/color]( bildnr ) [color="#0000ff"]AS[/color] t [color="#0000ff"]FROM[/color] bild GROUP BY bildnr [color="#0000ff"]ORDER BY[/color] t [color="#0000ff"]DESC[/color] limit 0, 5 //Patrik J "Insanity: doing the same thing over and over again and expecting different results." - citat av Albert Einstein Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Archived
This topic is now archived and is closed to further replies.