Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Hjälp! W32/Gaobot.MW worm


Annovich

Rekommendera Poster

Hej!

 

Jag har fått detta virus på min dator (XP) och kan inte få bort det. Jag antog att det inte var så lätt som att bara radera dessa filer. Viruset återkommer hela tiden. Jag använder Panda Antivirus 6.0 som uppdateras dagligen och det var detta program som hittade viruset. När jag raderat filerna med detta virus så körde jag igenom hela hårdisken igen med virusprogrammet och då hittades inget men någon timme senare var det tillbaka igen. Som ni kanske förstår så är jag inte så jätteduktig på datorer och är lite orolig att det är en massa som kommer att förstöras på min dator. Därför skulle jag vara jättetacksam om det finns någon som kunde hjälpa mig lite med detta. Eller det är formatering som gäller?

 

Tacksam för alla råd!

 

Med vänliga hälsningar

Anna Lindhoff

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

tack för ditt snabba svar. har ni läst igenom den diskussionen och provat en del av sakerna utan minsta resultat....tyvärr!

det verkar inte finnas något annat att göra än att formatera tror jag. det bär mig emot med tanke på hur mycket jag har sparat på datorn som jag helst inte vill bli av med.

 

inga andra tips?

 

tack ändå!

 

Mvh

Anna

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Inte tror jag att du ska behöva formatera än, men man kan nog inte pröva bara en del utan allt annars har man ju fortfarande säkerhetshål kvar. Masken (worm) förstör inte en massa på datorn!

 

Har du en brandvägg som stoppar allt inkommande, så du inte får in nytt skräp på en gång, samt kan stoppa masken från att smitta andra datorer? Har du någon aning om hur du kan ha fått in masken?

 

Enligt Pandas hemsida är det absolut nödvändigt att man har en dator med säkerhetspatchar för 3 sårbarheter i Windows installerade, annars så kommer man att få in masken igen. Så se till att du har allt från Windows Update installerat. Sedan gäller det att följa de här instruktionerna från Panda för att få bort masken:

 

http://www.pandasoftware.com/virus_info/encyclopedia/overview.aspx?lst=sol&idvirus=47863

http://www.pandasoftware.com/support/card.aspx?id=18&IdIdioma=2&ref=WpaVirEnciclopedia

 

Det är ju inte riskfritt att formatera och installera om heller, då har du ju en dator utan några säkerhetspatchar alls som du kopplar upp mot internet.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...