Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Användare-(profil)


Karl-Erik Magnusson

Rekommendera Poster

Karl-Erik Magnusson

Jag har nyligen installerat RedHat 5.2. Det mesta verkar fungera, men då jag skapar en profil för användare får jag inte detta att fungera vid inloggning. Har följt anvisningarna i Linux-hanboken där det vi kontroll med cat /etc/passwd ser ut att vara ok. Eftersom jag hela tiden ligger i root vågar jag inte gå vidare ex inst. program.

 

Karl-Erik

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du kört passwd? Om du skapat användaren med adduser (eller useradd) måste du också köra kommandot "passwd användarnamn" (utan citationstecken förstås) för att ge användaren ett lösenord och aktivera profilen.

 

//Magnus

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Karl-Erik Magnusson

Tack för hjälpen!

Det fungerade ok.

Vill samtidigt ställa en fråga till.

Det gäller ljudkortet som inte blir installerat i Linux. Har försökt med sndconfig, modprobe sound, lsmod, dedmod och rmmod. Har ett Yamaha OPL3-SAx WDM Driver kort, i sndconfig finns en valmöjlighet för detta kort men där får jag meddelandet /lib/modules/preferred/misc/opl3sa,o: init_module: Enheten eller resurs upptagen sound: Enheten eller resurs upptagen

Tycker det är konstigt att det inte fungerar trots att det finns en valmöjlihet.

 

Karl-Erik

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Såna här PnP-ljudkort kan vara lite knepiga. Har du installerat och konfigurerat isapnptools? Det behövs väl? Tror jag.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...