Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Nätverks kablar?


Jonas Innala

Rekommendera Poster

Jag har funderat om det finns några högkvalitéts nätverks kablar och om det blir någon skillnad med dom?

Jag tycks inte hitta några riktigt dyra nätverkskablar varför? det finns ju ljudkablar som kostar flera tusen kronor.

Kan någon berätta hur det går ihop?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det finns olika kvaliter på nätverkskablar sk. kategorier och du kan välja mellan skärmade och oskärmade kablar men efter som nätverken är så pass okänsliga för störningar och man jobbar ju bara med två olika nivåer på spänning 0V och +5V och i varje anslutningspunkt finns en motagare som känner av signalen och automatiskt rättar till fel så en signal som kommer in med bara typ bara +3V e.d. automatiskt blir förstäkt till +5V igen så är felpotentialen liten.

 

Vill du ha högsta kvalité på dina kablar (vilket är totalt onödigt) så skaffa KAT6 kablar istället dom skall kunna hänga med upp till Gbit Ethernet.

KAT5 hänger bara med upp till 100Mbit.

Tunna/

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

KAT5 hänger bara med upp till 100Mbit.

 

 

Bara ett tillägg att även kat5e klarar Gigabit hastighet.

 

 

 

#Seppo

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

det finns ju ljudkablar som kostar flera tusen kronor.

audiofiler är lättlurade, it-folk inte... säger jag, o tittar på min SCART kabel för 1000:- ;)

 

 

 

 

 

 

[inlägget ändrat 2004-09-05 22:51:34 av Stoffe-2k]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En flera (måånga) meter lång scartkabel av hög kvalitet kan säkerligen kosta 1000:- utan att ägaren för den delen har kastat bort pengarna i onödan. Kablar bör vara rejäla, men inte kosta mer än vad de behöver.

 

Så kallade "high-end"-kablar som kostar tusentals kronor är bara bluff. Jämför med läkemedel: Det finns "originalläkemedel" (som dessbättre inte betalas med skattepengar längre), och så finns det generika. Exakt samma sak, fast för betydligt mindre pengar.

 

Läste ett test för några år sen om högtalarkablar. Kabeln för 20.000:- lät bäst, mycket mycket god tvåa kom vanlig elsladd för 2 kronor.. hehe..

19990 spänn åt skogen alltså!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...