Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

3D Mark 03: Rättvis Bedömning?


Fattig Student

Rekommendera Poster

Fattig Student

Jag har nyligen införskaffat en ny dator (eller rättare sagt mina föräldrar har det). Det är en Fujitsu Siemens. Nedan följer specifikationerna:

 

Fujitsu Siemens Scaleo T

-Processor: Intel P4 530 Hyper Threading Grantsdale (3.0 GHZ)

-Internminne: 1024MB/400Mhz(2x512)

-Hårddisk: 200Gb/7200 rpm

-Grafik: Ati Radeon X600Pro-4 PCI Express 256MB DDR

 

Detta verkar väl ändå vara en hyfsad speldator? Problemet är det att jag laddade ner programet 3D Mark 03 (gratisversionen) och att jag endast uppnåde ett resultat på 3160 poäng. Om man jämför med de flesta datorerna i t.e.x. PC för alla så verkar detta vara ett väldigt lågt resultat. Vad kan detta låga resultat bero på? Jag har inte laddat ned de senaste drivrutinerna för grafikkortet (vilket jag planerar att göra), kan detta ha betydelse? Det verkar även som om man får ett lägre betyg i gratisversionen än i fullversionen, som jag antar att datortidningarna använder sig av när de gör recensioner. Kan det helt enkelt vara så att jag har ett väldigt uselt grafikkort, eller att man inte får en helt rättvis bedömning av prestandan på sin dator med detta program. Vidare så flyter alla spel på finfint, och man kan t.e.x. köra spel som BF:1942 på högsta grafik och 64 botar utan låg skärmuppdatering.

 

Tack på Förhand

P.s. Om detta inlägg hamnat på fel forum ber jag om ursäkt.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vet inte varför du får lägre poäng än alla andra, kan bero på många saker.

Men att testa med nya drivrutiner kan alltid hjälpa lite.

 

Kom ihåg första gången jag testade det programmet och jag fick också urusla poäng. Surfade runt och hittade till slut att det kunde bero på IRQ konflikter.

Jag kollade då under "Device manager" men såg inga koflikter. Men när jag undersökte lite mer så såg jag att mina extra USB kontakter som jag installerat använde samma IRQ som mitt grafikkort. Jag avinstallerade dessa och då fick jag mycket mycket högra poäng.

 

Kolla under Kontrollpanelen -> Hardware -> Device manager

Välj menyn View -> Resource by connection

 

Kolla om du har någon annna hårdvara som sitter på samma IRQ som ditt grafikkort.

 

Vet inte om detta kan hjälpa men det gjorde det för mig iallafall.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tycker det låter som en ganska rimlig poäng med det grafikkortet i datorn. Kanske en SMULA låg poäng men ändå rätt rimlig. X600 Pro är ett 9600 Pro fast i PCI-Expressutförande i stället för Agp. Och enligt min mening så ligger 9600 Pro och pendlar precis på gränsen till att vara ett budget-kort i stället för att tillhöra förra generationens mainstream.

Du kan själv se här...

http://apps.ati.com/ATIcompare/

...att de båda (referens-)korten har exakt samma specifikationer vad gäller t ex fillrate, minnesgränssnitt och klockfrekvenser. Bara att kryssa i de bägge korten och klicka "Next". Och här står det lite mer om bl a X600 Pro:

http://graphics.tomshardware.com/quickbyte/20040609/index.html

 

Jag misstänker att du får köra Doom 3 i upplösningen 800*600 för att få riktigt bra flyt med ett X600 Pro(?) På din fråga angående drivrutinens betydelse så kan jag säga att den är A och O! Det spelar ingen roll hur pass superbra grafikkort man än har i datorn ifall inte drivrutinen är bra programmerad för att kunna utnyttja kortets potential maximalt. Och i takt med att det kommer nya spel ut på marknaden så brukar grafikdrivarna uppdateras av både Ati och Nvidia så att drivarna ska fungera optimalt även med de nya spelen. Här kan du se vad som är förändrat/förbättrat i Ati:s drivare Catalyst 4.8:

http://www2.ati.com/drivers/Catalyst_48_release_notes.html

Bl a så står det så här om Doom 3:

"Doom3 improves considerably more (as much as 12% on some product configurations) as a result of the same software efficiency improvements."

 

3DMark03 testar ju kortets DirectX 9.0-prestanda men denna kan även testas med exempelvis AquaMark:

http://www.aquamark3.com/am3-mirrors.htm

Kan ju kanske vara kul att se vad ditt grafikkort får för poäng i det programmet också?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...