Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Köp engelska programvaror !


Sirocco

Rekommendera Poster

Köp bara engelska programvaror ! På detta sätt slipper man onödiga prispåslag (220 % för QuarkXpress, 60 % på mycket annat) och får tillgång till uppgraderingar snabbt. Själv har jag bara tre program på svenska i mina tre datorer (en PC och två Macar): operativsystemet, ordbehandlaren (MS-Works (PC) och ClarisWorks (Mac), samt MS-Word (Mac). På Macarna har jag även svensk Graphic Converter, eftersom en sådan version fanns på MacPressens CD. I övrigt kör jag endast engelska programvaror och ler åt alla som glatt betalar 1.000 kronor extra för PressReady, 1.500 kronor extra för InDesign m.m. Rekordet är Xpress: 6.000 kronor c:a i engelsk version i USA, 16.000 kronor i Sverige på svenska !

Dessa påslag gör att det svensköversatta är onödiga och dyra.

 

Därför säger jag: köp engelska programvaror och kolla priserna i andra länder än Sverige (där det dyra svensköversatta invaderar, vissa företag har inte ens engelska versioner att sälja). Det går nämligen att spara rejält. Svenska program är endast befogade då användaren inte kan engelska och måste (rånas) för detta. Rata dyra svenska program !

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Glöm heller ej att ibland får man vänta snuskigt länge innan man ens KAN köpa en .se version.

Jag kör allt eng tom OS:et!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Glenn Larsson

... och servicepackar & sånt kommer alltid tidigare - ibland BARA till Amerikansk/Engelsk version(!)

 

Värt att notera.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, tyvärr fick jag svenskt OS med datorn, men annars måste jag bara säga att det är otroligt skönt med engelsk mjukvara. Förresten, de som skulle ha svensk InDesign förra året fick felkopierade CD-skivor med tyskspråkig mjukvara! Undrar hur hög puls de fick då?

 

Dessutom tog det ju förfärligt lång tid innan PM 6.5 testades i svenska tidningar (trots att eng-versionen varit ute i flera månader)! orsak? "Vi måste ha en svensk version...." Nej, kära tidningar: testa ALLTID den engelska versionen för då får man som läsare en FÄRSK nyhet! Ni blir bara utkonkurrerade av era utländska konkurrenter om ni väntar på lokala versioner!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 months later...

 

Största frågan är ju varför man ska betala nånting överhuvudtaget ?

Tur vi har internet och prisa våra motovägspolitiker som ska se till att vi kan ladda hem warez,rips,isos,mp3:s och filmer med blixtens hastighet....

Och rent rättsligt är det inte så att om en byte eller två är ändrad i ett program(typ crackat då)är det ju inte samma program längre och således inte copywrightskyddat längre.

Eller var dras gränsen?

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"Och rent rättsligt är det inte så att om en byte eller två är ändrad i ett program(typ crackat då)är det ju inte samma program längre och således inte copywrightskyddat längre."

 

Hmmmmm hur tänker du nu? Det är inte själva funktionerna i ett program som ändras utan programmets kontroll om det är du som äger programmet...

Fast om man kommit så långt att man kör med crax så lär man ju inte bry sig om det är skyddat eller inte.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Rent tekniskt är det ju inte exakt samma cykel då heller men den är ju ändå stulen anser jag.

Men när det kommer till programvaror är nog inte gränsen lika självklar tror jag.

Ska man hårddra det är ju inte en mp3:a samma låt som artisten släppte heller även om den låter nästintill likadant fast lite sämre.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hans Pedersen

Gränsen är lika självklar eftersom copyrighten gäller både för koden (upphovsrätt) och design, mm. Detsamma gäller MP3:or, det är inte de 1:or och 0:or på CD'n som är skyddade (dessa äger Bill Gates :) ), det är musiken (toner eller vad det nu heter), texten och själva framförandet som rättigheterna gäller...

 

Det är däremot inte förbjudet i så många länder att tala om var kopior finns på nätet :) men men, nån dag kommer det säkert en lag mot detta åxå...

 

Hans:P

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hans Pedersen

Kul är det att läsa denna tråden från början...

det startar med gnäll om dyra konverteringar på MacOs och slutar med pekpinnar om att man inte ska ladda hem lika många mp3:or som mig!

 

Hans:P

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Skönt att höra att den finns nån vettig människa här på e-forum med,förutom mig...

När det sen gäller ärligheten finns det nog ingen i hela världen som äger en pc privat och intressar sig lite för det hela som är helt genomärlig när det gäller programvaror/spel/mp3:or så sluta hyckla ni moralpredikanter och leecha inte i smyg.

Är ju i stil med att smygröka anser jag...

 

Vad kasst e-forum har blivit efter nymodigheterna !

Nu blir det ju mest:

Script timed out

 

/viewmsg.asp

 

The maximum amount of time for a script to execute was exceeded.

 

Back to basic again !!!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...