Just nu i M3-nätverket
Jump to content

formatering

JDeluxe

Recommended Posts

tjenare

TÄnkte installera om windows xp. La i skivan, valde installera om datorn..datorn startas om. Sen när man ska välja nån partion så valde jag att ta bort men den hänsynar istället att det finns viktiga filer i den.

Min fråga blir då hur formaterar man datorn???

Förklara exakt hur man gör (ovan datoranvändare)!!

Stefan Eklinder

Utförlig guide med skärmdumpar finns här:

WindowsXP Home:

http://www.blackviper.com/Articles/OS/InstallXPHome/installxphome1.htm

WindowsXP Pro:

http://www.blackviper.com/Articles/OS/InstallXPPro/installxppro1.htm

Lycka till!

Notera att du ska ändra startordning (bootsekvens) i BIOS, så att datorn startar på CD:n nästa gång datorn startar om. Startar om gör den när du sparat ändringar i BIOS och gått ur BIOS.

Lägg i XP-cd:n innan du går ur och sparar inställningar i BIOS. Smidigast då!

EDIT: Du har redan en tråd i ämnet. Vad är det för fel på den?

Fortsätt där istället för att skapa en ny. Blir bara förvirrande för de som vill hjälpa dig och följa upp.

http://www.eforum.idg.se/viewmsg.asp?EntriesId=617998#618011

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

Boota datorn: ge den en sked hostmedicin när den hackar för mycket.

[inlägget ändrat 2004-09-04 20:58:45 av Stefan Eklinder]

"Notera att du ska ändra startordning (bootsekvens) i BIOS, så att datorn startar på CD:n nästa gång datorn startar om. Startar om gör den när du sparat ändringar i BIOS och gått ur BIOS"

Okej, hur går man in i Bios o ändrar där då?

Sen när man ska välja nån partion så valde jag att ta bort men den hänsynar istället att det finns viktiga filer i den

Välj att radera. Det är din tidigare systempartition. Ytterligare en gång får du bekräfta att du vill ta bort. Sedan får du valet att skapa en ny partition och därefter formatera och sedan kör XP-installationen igång.

Stefan Eklinder

JDeluxe skrev:

Okej, hur går man in i Bios o ändrar där då?

Det brukar stå i början när datorn startar hur du kommer till BIOS. Antingen DEL-tangenten eller någon funktionstangent.

Vad det sen kallas i ditt BIOS är lite olika för vilket BIOS du har, och vad tillverkaren valt att kalla det för. Vanligast kallas det bootsequence (reserverar mig för stavfel).

---

"Välj att radera. Det är din tidigare systempartition. Ytterligare en gång får du bekräfta att du vill ta bort. Sedan får du valet att skapa en ny partition och därefter formatera och sedan kör XP-installationen igång."

Okej, prövar det!

Det fungerade inte. Den sade: "Det går inte att utföta den begärda åtgärden på den valda portionen. Den här portionen innehåller temporära installations filer som krävs för att slutföra installationen"

Hur ska jag göra då?

Det fungerade inte. Den sade: "Det går inte att utföra den begärda åtgärden...

Ber om ursäkt, missförstod dig var du var i installations/formateringsfasen.

Hur många partitioner har du på disken nu?

Har du gjort som Stefan skrev, ändrat i BIOS så att CD-ROM är första bootalternativet/1st boot device? Och sedan startat om med XP-skivan och genast tryckt valfri tangent för att starta från CD-skivan...välja att installera XP, ta bort partition/partitioner, partitionera, formatera och installera.

"Har du gjort som Stefan skrev, ändrat i BIOS så att CD-ROM är första bootalternativet/1st boot device?"

problemet är att jag vet ite hur man kommer in i BIOS!!

länken fungerade och jag ändrade i BiOS men sen blev det som vanligt. Det gick fortfarande inte ta bort den för den innehöll temporära installations filer.

I din guide så står det att man ska godkänna nån licens tidigt in i installationen det händer inte för mig! kanske det ska vara så, kanske inte.

Det enda jag kan göra verkar det som är att jag kan bara installera över.

Fungerar det inte att ta bort partiotionen från XP-skivan kan du ta en vanlig DOS eller Win98-bootdiskett och med kommandot FDISK ta bort partitionerna. Installera sedan om XP från CD-skivan.

/Tsh

Stefan Eklinder
JDeluxe skrev:

MEn hur bootar jag upp den? och hur kommer jag till det där man ska skriva FDISK!!

Principen samma som du gjorde när du bootade med CD:n.

Istället låter du floppyn A: ligga först i bootordningen. Stoppa in disketten och starta upp datorn. Låt den tugga klart tills du hamnar vid A-prompten. Skriv där FDISK och tryck enter.

Kört hårt! :-)

---

Jag har nu fixat formatera datorn..tack alla för hjälpen!!!

En fråga när man kommer till där man ska formatera så kan man ju välja mellan 4 olika saker; FAT NTNS (eller nåt)..så finns det också dom i snabba varianter!!

Jag tog FAT, är det rätt val?

Vilket är bäst FAT eller i snabb eller NTNS eller i snabb version?

Stefan Eklinder
En fråga när man kommer till där man ska formatera så kan man ju välja mellan 4 olika saker; FAT NTNS (eller nåt)..så finns det också dom i snabba varianter!!

Jag tog FAT, är det rätt val?

Vilket är bäst FAT eller i snabb eller NTNS eller i snabb version?

Filsystemvalet är fritt val, men NTFS är det som rekommenderas. Säkrast och mest stabilast du kan ha XP på.

Om inget annat kan du konvertera till NTFS senare om du känner för det. Tänk på att du inte kan konvertera tillbaka till FAT igen.

---

Observera att det endast är formateringen som är snabb om man väljer det snabba valet. Inte själva filsystemet.

Håller för övrigt med Stefan om att NTFS är det man bör välja, om man inte har några särkilda skäl till att använda FAT.

/Cluster

----------------------------------------------------

"Den som försummar att dricka ur erfarenhetens källa

kommer troligen att dö av törst i okunnighetens öken."

-----> http://unic.serveftp.com/eforum <-----

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...