Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Kodad emailadress minskar spam


Jocke001

Rekommendera Poster

Efter att ha haft min emailadress ute på min sajt ett tag så svämmar min inbox över av spam.

Genom att koda emailadressen kan spambots inte hitta adressen, enligt säker källa;).

 

Därför har jag snickrat ihop ett litet verktyg som kodar emailadressen och dessutom skapar en mailto-länk om man vill.

Håll till godo: http://www.elektroteknik.net/webdev/emailencoder.html

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

-Patrik Johansson-

Hmm, fungerade inte i Firefox...

 

Sen så är jag säker på att de flesta "seriösa"(om man nu kan kalla botarna för det) botarna har funktioner för att ta fram epostadressen ur dylik "kodning"...

 

 

//Patrik J

"Insanity: doing the same thing over and over again and expecting different results."
- citat av Albert Einstein

 

 

[inlägget ändrat 2004-09-04 01:18:00 av -Patrik Johansson-]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det behövs inga spambots för att hitta emailadresser.

På min kartong från Telia med mjukvara etc för Telia Internet från sommaren 2000 står att min adress kommer läggas in i Telias email-katalog

(ja hur ska annars dina vänner kunna maila dig ;-) he he he du står väl i telefonkatalogen ingen skillnad)

Så jag gissar att ett enkelt sätt få din emailadress är att vända sig till din internetleverantör....läser man det finstilta i villkoren är ju en av de viktigaste detaljerna i tex avtal från telia, tele2, comvik etc rätten att använda din privata information /dela den med samarbetspartners osv.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Genom att koda emailadressen kan spambots inte hitta adressen, enligt säker källa

Stryk källan, låter som "PC för alla" eller nåt annat (de brukar ha sakfel i varenda artikel). Om ditt mailprogram kan läsa mailadressen kan en spamrobot göra det.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Genom att nyttja det skript som finns bland annat här på Eforum (ja jag har tagit det härifrån) har jag hittills inte fått några skräpmail på det två adresser jag har skrivna på sidor på internet.

 

Enkelt skript som med Javas hjälp skriver ut adressen med en bild insatt istället för @-tecknet samt gör den klickbar. Någon total garanti mot SPAM är det nog inte.

 

Att UDF-koda, för det är väl det du gör, borde visserligen även det kunna hindra SPAM-robotar men ärligt talat är det inte alls svårt att få roboten att förstå UDF.

 

Det borde visserligen inte heller vara så svårt att få den att hitta adresser som skrivs av Javaskript heller.

 

Javaskript har ju även den nackdelen att alla inte har dem aktiverade i sin läsare. Vill man garantera att alla ser adressen ivartfall kan man lägga in den i en bild. Den stora nackdelen med bild är att den ej är klickbar.

 

Men men, helt klart är att man aldrig ska skriva sin adress i klartext på en hemsida.

 

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

[inlägget ändrat 2004-09-04 11:09:16 av Monshi]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vill man garantera att alla ser adressen ivartfall kan man lägga in den i en bild.

Ett inte obetydligt antal personer "läser" webben via talprogram eller andra program som eliminerar deras funktionshinder med avseende på vissa delar av webben. De kan ta del av adressen bara om den *inte* ligger i en bild.

 

Jag har ingen bättre lösning/någon lösning som fugerar för alla, tyvärr, men det citerade påståendet är oavsett det inte korrekt. Kanske att skriva ut adressen med blanktecken i, och/eller at-tecknet utbytt mot lämplig icke-standardiserad textsträng.

 

Se vidare

<http://w3c.sics.se/resources/office/translations/WAI-WEBCONTENT.html>

(ett inte så lättläst dokument dock! :-)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den "säkra källan" vet jag inte om man kan lita på, därav ;).

Det är en sajt som har samma funktion men som envisas med att lägga in reklam i mailet. De påstår dessutom att de har provat metoden med gott resultat.

Allt som står på webben är ju sant, eller hur? ;)

Läs mer på http://www.mailtoprotector.com/

 

Fördelen med den här metoden är att det alltid funkar, oberoende av javascript, som Monshi nämnde.

 

Det bästa är väl att ha någon typ av formulär som besökaren kan fylla i och som sedan skickas som email via ASP eller annat scriptspråk.

 

 

 

[inlägget ändrat 2004-09-04 21:11:04 av Jocke001]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

Vad tror ni om den här lösningen? (se nedan) Funkar detta så att robotarna ej kommer åt adresserna?

 

Ersätt @-tecknet i e-postadressen med &#x40; Det gör att det inte förekommer @-tecken i koden, men browser-läsaren tolkar &#x40; som @.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Varför inte? Har du någon förklaring? *nyfiken*

 

Därför att en robot inte är så dåligt konstruerad att den bara söker på @. Ditt förslag ersätter bara tecknet med en känd synonym. Även bilder som ersätter tecknet är ingen garanti. Döper du bilden till ex. at.gif eller något annat avslöjande namn så är det också en möjlig synonym och därmed ersättningsbar. Även en bild som innehåller hela mailadressen går att scanna med rätt program som tolkar fram den skrivna texten.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För att det är exakt samma sak för alla som tittar på det (utom människor, så länge de inte är vana utvecklare eller motsvarande).

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...