Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Western Digital 200Gb - vinande ljud


Mol

Rekommendera Poster

Hej,

För ett par veckor sedan investerade jag i två WD-diskar på 200Gb styck. De sitter i samma maskin och körs speglade, eftersom jag har en hel del viktig information på dem...

 

Diskarna är IDE-diskar och ska vara av "silent-typen", men den ena disken verkar dom ha missat något med... Den viner så att det skär i mina stackars känsliga öron och det är inte utan att man blir lite orolig - den andra WD-disken av samma typ är nämligen knäpptyst och lever verkligen upp till beteckningen "silent". Mja... kanske överdriver lite, men det är iaf en rejäl skillnad i ljudnivå på diskarna - främst beträffande det vinande ljudet.

 

Kan det verkligen vara så stor skillnad i ljudnivå på två diskar som ska vara identiska, eller ska man börja misstänka att den ena disken kanske inte är 100% frisk ifrån början? Anledningen till att jag bytte till WD var att min IBM Deskstar tappade partitionerna, precis som många andras tydligen gör, och man vill ju inte ha ett diskras till (även om diskarna är speglade).

 

Det är väl knappast så att en butik vill ta en retur göra ett byte av en hårddisk som det inte är något "riktigt" fel på?

 

Någon annan som sitter och trycker på mer än en WD-disk och upplever lite samma sak?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...