Just nu i M3-nätverket
Jump to content

VB.NET och .NET Frameworks

Martin Sjöstrand

Recommended Posts

Martin Sjöstrand

Hej,

Kräver ett program (skrivet i Visual Basic .NET) som skall distribueras alltid .NET Frameworks installerat på mottagarens dator.

Om det är möjligt att slippa en .NET Frameworks installation på mottagarens dator. Hur bär man sig åt i sådana fall?

Kräver ett program (skrivet i Visual Basic .NET) som skall distribueras alltid .NET Frameworks installerat på mottagarens dator

Svar ja.

Martin Sjöstrand

Varför skulle man ha det installerat?

Jag har aldrig varit med om .NET Frameworks krävts till något program på marknaden. Vare sig i spel-väg eller övrig programvara.

Innebär detta att få professionella utvecklare utvecklar i .NET? För jag antar att .NET Frameworks är ett krav även i övriga utvecklingsprogram i Visual Studio.NET som t.ex. VC++?

Kan någon nämna några kända och populära programvaror som utvecklats i .NET och kräver .NET Frameworks?

[inlägget ändrat 2004-09-03 15:09:57 av Martin Sjöstrand]

Har för mig att det dök upp i Windows update en gång för länge sen... Fast säker är jag inte.

Hur vet man om man har det eller inte?

[inlägget ändrat 2004-09-03 15:19:03 av lizardKng]

Det finns program som körs på .NET framework och det kommer bli betydligt fler i framtiden men det är ju inte direkt något som beskrivs på framsidan när man köper en programvara vilket språk det är skrivet i så det är svårt att veta.

I de flesta fall sköter ju installern om att installera .NET framework om det inte redan finns på datorn så det sker ju helt smärtfritt.

Körs annars mycket på server sidan, liksom Java, hörde nyligen att ASP.NET sajter nyligen översteg antalet JSP sajter, har inga klara siffror på det dock.

På utvecklingssidan finns det ett program som jag direkt känner till, tex Webmatrix är helt skriven i C#:

http://www.asp.net/webmatrix/default.aspx?tabIndex=4&tabId=46

Martin Sjöstrand

Nej, men det liksom det står att DirectX version XX krävs på baksidan av spel (trots att det följer med programvaran) så borde det stå att .NET Frameworks krävs. Eller?

Nej, det är oftast så att man distrubuerar .NET framworket i instalationen, så under installationen kollas det om .NET finns på klienten om ej så instaleras det... Så om du vill skapa en applikation i .NET bör du ha med .NET i installationen med...

ATI:s senaste drivisar kräver .NET Framework:

1 package

Supported on the RADEON 9500, RADEON 9600, RADEON 9700, RADEON 9800, RADEON X300, RADEON X600, or RADEON X800 Series of products.

Note you must have Microsoft’s .NET Version 1.1 Framework installed.

Visserligen är det nog för kontrollpanelen men i vilket fall som helst, du sa att du aldrig stött på något som behöver det, har man ett nyare ATI kort så behöver man uppenbarligen det.

[inlägget ändrat 2004-09-04 03:20:39 av PBL]

En exe-fil kompilerad under Net är inte samma sak som en exe-fil i Win32. Om du tycker att det konstigt att framework ska behövas och du inte vill ha det, ja då har du friheten att jobba mot Win32 som tidigare. Vad är problemet?

[inlägget ändrat 2004-09-04 07:29:14 av Anjuna Moon]

Martin - det vore intressant att veta varför du ställde frågan. Står du i valet av vad du vill syssla med eller var det bara en allmän förundran över ngt nån annan sagt var bra eller dåligt?

• 2 months later...
Jonas N. H-vall

Många inlägg och inga riktigt relevanta svar? Om nu .NET krävs för att köra ett .NET kompilerat program, hur får jag då med att .NET Framework installeras per automatik via installationspaketet? Om det nu går att kompilera så inte .NET krävs, hur gör jag då? Låt säga på en Autorun-fil som inte ger utrymme för installation.

Som utvecklare, även om jag är en nykläckt sådan inom VB, är jag långt ifrån nöjd med att "många" eller "de flesta" datorer har .NET installerat. Resten återkommer givetvis och säger att skivan de inte fått inte fungerar.

Mvh

/Jonas

• 4 months later...

Det finns program på marknaden som kräver att .net är installerat...ex AutoCAD som kräver detta för att fungera.

Andra program jag har installerat kräver också detta.

Lägg in en installation av .net framework innan din applikation i någon form av installationsscript...(jag har inte koll på hur man gör men har märkt att det är så många gör :))

/Jakob

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...