Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Div X ??????


anellka

Rekommendera Poster

Tja

Jag undrar en sak. Om man har en DivX film utan svensk text

så kan man hämta ett prog... och få text. Så länge är jag med. Men kan man bränna filmen på skiva och få med texten.? Finns det nått program eller nått få det.

 

 

Tacksam för svar.......

 

[bild bifogad 2004-09-03 14:09:26 av anellka]

[bild raderad 2004-09-03 14:09:46 av anellka]

[bild bifogad 2004-09-03 14:10:08 av anellka]

617560_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du behöver ladda ner svensk text. Finns att hitta på nätet.

Därefter kan du behöva ett program som konverterar subtitling till .ssa format.

 

Sedan är det att köra t. ex. enligt: http://www.videohelp.com/subsvirtual.htm

Innan du börjar konvertera till VCD/SVCD kolla gärna att text och ljud är synkat. Om inte kan du behöva mixtra med fps och tidssförskjutning i SSA.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tråden flyttad till Multimedia.

 

OBS Jag raderade din andra tråd som innehöll samma fråga och som också låg i Öppet forum. Fortsätt med dina frågor i denna tråden.

 

[sH] - moderator för Öppet forum

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tydligen var mitt föregående svar inte tydligt nog.

 

1. Skaffa en fil med svensk text. Om du hittar en ren textfil är det trist, för då måste du själv synka in det med ljudet. Finns program till det men det är ett hästjobb. Bästa är att hitta en fil som är rippad från en svensktextad DVD, dvs en fil som innehåller texten plus tidssynk. Drnna fil kan vara i ett antal olika format.

Det är viktigt att få med inte enbart repliker utan även när de skall visas, dvs tidssynnking

2. Nästa steg är att omvandla denna till SubStation Alpha format och även få ordning på fps. Här mäste du kolla vilken fps tetxfilen är gjord för och vilken fps din divx har. Leta upp nåt progranm som kan omvandla till Subsation Alpha och även fixa till fpsen. Med fel fps blir inte texten synkad med ljudet. fps = frames per second och är väldigt viktigt viktigt i sammanhanget.

3. Starta Virtualdub och ladda SubStation Alpha filen enligt min länk i förra inlägget. Kolla att text och ljud är synkat. Om det inte är det, t ex kan ljudet vara förskjutet versus texten och det kan man fixa med SSA.

4. Guiden jag hänviade till är för konvertering till SVCD, vilket jag brukar göra. Borde inte vara svårt att fixa till en DIVX med text enligt samma principer.

 

[inlägget ändrat 2004-09-03 20:03:18 av Sune Carlzon]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...