Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

gpo problem


GronK

Rekommendera Poster

Jag har problem att få gpo att slå igenom

 

Vi har en DC här som är kopplad via VPN till en annan ort men det är lokalt på vår DC som jag skapat gpo:n. Den ska alltså inte beröra andra orter kopplade via våra VPN tunnlar.

 

DC = Windows 2000 server

ca 100 Windows XP pro klienter

ca 20 Windows 2000 klienter

 

Felet jag får på klienterna är dessa två:

 

1030:

Windows cannot query for the list of Group Policy objects. A message that describes the reason for this was previously logged by the policy engine.

 

1005:

Windows cannot connect to "DC på andra orten" domain. (Server Down). Group Policy processing aborted.

 

Jag vet att jag ska få en time out om den försöker applicera gpo:s över våra VPN tunnlar på grund av ICMP pings (eller något sånt).

 

Men varför försöker den hämta från den andra orten. gpo:n jag vill ska slå igenom finns ju lokalt på vår DC och inget finns mellan vår DC och klienterna.

 

Enda sättet att jag har fått gpo:n att slå igenom är om jag loggar in på DC:n med ett konto som ligger med i en OU med en gpo.

 

Är det någon som känner igen problemet eller kan komma med förslag till en lösning?

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...

Några snabba förslag!

 

Kolla så att din DNS inställningar på klienterna så att det är din DC som tar hand om inloggningsförfrågan.

 

Kolla med verktyget gpresult.exe, då kan man från en klient se vilka policys som slagit igenom.

 

Om det är möjligt kan du testa att göra ett spec. OU där du testar med nån maskin så ser du vad den får för policys.

 

kolla oxå funktionen No overrride på den andra orten som kanske hindrar andra gpo:er att slå igenom. Sätter du no override på din policy så borde den slå igenom, se dock upp för konflikter och testa i mindra skala först

/Niklas

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...