Tobbelobbegåbbe Posted September 2, 2004 Share Posted September 2, 2004 Hej! Jag undrar om det finns något java/dhtmlscript som gör så att man kan reglera storleken på texten på sin sida typ.. Liten | Normal | Stor... Jag vet att jag har sett några sidor där man kan reglera storleken på det sättet? vet ni något java/dhtmlscript som sagt? /Tack på förhand /Poäng kommer utdelas Link to comment Share on other sites More sharing options...
zerblat Posted September 2, 2004 Share Posted September 2, 2004 http://www.alistapart.com/articles/relafont/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
Anjuna Moon Posted September 2, 2004 Share Posted September 2, 2004 Vassegod: [log] <html> <head> <style type="text/css"> .small { font-family:Verdana; font-size:10px; } .medium { font-family:Verdana; font-size:16px; } .large { font-family:Verdana; font-size:26px; } </style> <SCRIPT LANGUAGE="JavaScript" TYPE="text/javascript"> <!-- var oBody; function Init() { oBody=document.getElementById("bdy"); } function SetSize(sClass) { oBody.className=sClass; } //--> </SCRIPT> </head> <body id="bdy" class="medium" onload="Init();"> <a href="Javascript:SetSize('small');">Liten</a> <a href="Javascript:SetSize('medium');">Medium</a> <a href="Javascript:SetSize('large');">Stor</a> </body></html> [/log] Link to comment Share on other sites More sharing options...
skeftnyckel Posted September 3, 2004 Share Posted September 3, 2004 På min göteborgssida http://www.drivrutiner.net/goteborg/ har jag använt "<script> function adjustSize(strlk) { if(strlk == "N") { textZoom.style.zoom='1' } else { var zm = parseFloat(textZoom.style.zoom) * strlk textZoom.style.zoom=zm } } </script>" i headern och sedan "<a href="javascript:adjustSize('1.1')" title="klicka här för att göra texten större">förstora texten</a> <a href="javascript:adjustSize('0.9')" title="klicka här för att göra texten mindre">förminska texten</a> " dessa rader i body-taggen. Tror du kan lägga in en gif eller jpeg också efter "<a href="javascript:adjustSize('1.1')" title="klicka här för att göra texten större">" typ gif med plustecken. Link to comment Share on other sites More sharing options...
lizardKng Posted September 3, 2004 Share Posted September 3, 2004 Den allra enklaste lösningen måste vara att inte göra något alls. Definiera alla textstorlekar i "%" och låt den inbyggda funktionen i webläsaren ta hand om att skala texterna till större/mindre. Fast det är klart, då blev det ju inget skript alls :-) [inlägget ändrat 2004-09-03 08:49:52 av lizardKng] Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Archived
This topic is now archived and is closed to further replies.