Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Vasst prisvärt grafikkort..?


millepag

Rekommendera Poster

Vilket grafikkort är vasst men samtidigt prisvärt? Vilket rekommenderar ni till denna datorn:

 

- MSI K8N NEO FSR Moderkort for S754 nForce3 250GB, SATA, Raid.

- AMD Athlon 64 3000+

- 1024 PC3200 DDR

- 200 GB SATA HDD

 

Vill ha ett som klarar i princip alla de senaste spelen, men också hamnar gärna en bra bit under 4000 kronorsgränsen...

Alla förslag välkommna, gärna med motivering!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag skulle vänta med inköp tills Ati och NVidia har presenterat sina nya mellanklasskort, och hoppas att det kommer prisvärda alternativ. Nvidias 6600 lär ska vara ena hejare på Doom 3 och ska finnas för agp, Atis motsvarande kort är jag osäker på om de kommer för agp, men det bör de väl göra. Inom två veckor lär båda grafikfirmorna ha 'lagt korten på bordet' s a s... ;-)

 

Kunde jag inte vänta tills de kommer, hade lust att lägga ut pengarna idag och inte tänkte köra i de högsta upplösningarna skulle jag kanske välja ett GF 6800 (budgetmodellen utan några ändelser):

http://techreport.com/etc/2004q3/doom3/index.x?pg=4

http://firingsquad.com/hardware/half-life2_vst/page4.asp

http://www.xbitlabs.com/articles/video/display/farcry20b_6.html

 

Planerade jag att bygga en helt ny dator, och inte var i akut behöv av att köpa den inom de närmaste månaderns skulle jag vänta tills moderkort för Athlon 64 och pci express kommit ut, och sedan köpa ett pci express-kort, med tanke på ev framtida uppgraderingar.

 

/ m

 

[inlägget ändrat 2004-09-01 23:21:32 av Stålis]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack så mkt!! Mkt givande - fina länkar!

 

Visst ska jag bygga datorn, men det är akut och har därför inte tid att vänta på PCI Express kort eller nyare grafikkortreleaser..!

Jag tycker att GeForce 6800, som du föreslog, låter som ett mkt lämpligt kort - både prismässigt och prestandamässigt...

 

Jag ska köpa delarna på komplett.se.

 

Om du har lust att hjälpa mig ännu mer så klicka dig in på:

http://www.komplett.se/k/k.asp?action=ShoppingCartMulti

och kopiera in följande text:

---

300212 1

123899 1

116452 1

123331 1

115476 1

121052 1

114711 1

---

Du får då upp min kundvagn på pricken, skulle du först och främst vilja kolla igenom så att alla produkter passar etc (har aldrig användt S-ATA innan så jag behöver nog lite rådgivning...) Därefter får du gärna välja ut ett GeForce 6800 som passar till min sammansättning, och skicka artikelnummer till mig! Vore skitschysst!!

 

- Andra kommentarer på mitt paket är även välkommna!

 

/Emil

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej igen!

 

Har inte hunnit kolla något på datordelarna etc, men det verkar som att både Asus och MSI:s kort är vettiga kort iofs. Jag såg att det fanns ett Asus med 128 MB som kostade 200:- mindre än MSI:s, fast inte på lager just nu. Asus Gamers ed är högre klockat, 350/1000, samma som för ordinarie 6800 GT, mot 325/700 för vanliga 6800. Det har som sagt 128 MB mer minne och du får en webbkamera på köpet (tror jag), med det kostar 4300:- och jag skulle då hellre för 3500:- köpa deras 6800 GT:

http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=302123&cks=PRL

 

Det verkar inte ha det snabba DDR3-minne som GT vanligtvis brukar ha och är därför inte lika snabbt som en 'normal' GT, men du får iaf 256 MB och samma klockfrekvenser som med 6800 gamers ed, 350/100, fast GT har en kraftfullare grundarkitektur än 6800.

 

“That is not a big secret, we have communicated the exact spec: GeForce 6800 Ultra and GT are 6 vertex units and 16 pixel units, GeForce 6800 standard is 5 vertex units and 12 pixel pipes,” a spokesperson for NVIDIA told X-bit labs Monday.

http://www.xbitlabs.com/news/video/display/20040830032007.html

 

... men såklart ingen webbkamera, fast det går ju att leva utan...

 

Sen vill jag igen påpeka att Nvida troligen nästa vecka kommer att släppa info om sina budgetmodeller (6600-serien), och därefter Ati, för jag kan inte riktigt motivera mig själv åtminstone att köpa dyra grafikkort med vetskapen om att det ganska snart alltid kommer snabbare varianter. Känns mera förnuftigt att lägga sig på en mellanklassnivå, och sedan uppgradera till nya mellanklasskort på de kommande, ännu okända korten. Budgetmodellerna brukar ju ligga på halva priset eller mindre än toppmodellerna. Och det var där pci express kom in i bilden. Jag tror inte agp kommer att försvinna plötsligt. Gamla pci-korten försvann inte när agp etablerades, men man fick betala mer för samma kort och fick ändå sämre prestanda. Det finns fotfarande pci-kort att köpa, lågbudgetmodeller som FX 5200. Tror att samma sak kommer att ha hänt med agp om två år. Fast jag har en kompis som verkar ha bestämt sig för strategin att köpa helt ny dator vartannat år - då spelar det ju ingen roll! :-)

 

/m

 

[inlägget ändrat 2004-09-03 17:41:02 av Stålis]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Okej, måste unna dig ytterliggare ett tack för ett bra svar.

 

Mja, ska man välja mellan "6800 gamers ed." och GT så blir de väl GT isåfall, men ifall de nya korten verkligen släpps redan nästa vecka så får jag väl hålla mig i skinnet tills dess och se vad det kan bli för skoj då =)

Risken är ju bara den att releasen kan bli uppskjuten =/

 

Men vad vet man hitentills om den kommande 6600-serien då?

Prestandamässigt vill säga...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hallå igen,

 

de nya korten är tänkta för mellansegmentet, dvs billigare kort som baseras dels på 6800-serien och x800-serien, och de kommer inte att ha samma höga prestanda, men kanske mer prestanda per krona, s a s. De ska vara de alternativ som FX 5700 Ultra, Radeon 9600XT och x600 är idag, men såklart vara snabbare och med det stöd som de dyrare korten har, och om man inte har behov av att köra i de högsta upplösningarna och med maximal AF och AA i de nya spelen räcker de förmodligen till. Men som sagt, några tester har inte släppts än, de kommer först nästa vecka. Och det kan hända att deras prestanda ändå inte är attraktivt, så att 6800 är det som du vill satsa på, men eftersom det är så nära så kanske ett par dagars väntan på mer info inte gör något? Den 7/9 är det datum som har sagts att det blir tillåtet att publicera testresultat för 6600-serien. När korten sedan finns att köpa är som alltid en öppen fråga.

 

/ m

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Ville bara uppdatera, för idag är det den 7/9, så här är en länk till länkar med test av 6600GT, pci express-varianten:

http://www.nvnews.net/#1094563413

 

Intressant även för de som funderar på att skaffa Geforce FX 5950 eller Radeon 9800XT till sina agp-datorer, eftersom det ska komma en agp-variant, även fast den kanske kan komma att behöva extra kraftförsörjning jämfört med pcx-varianten.

 

/ m

 

red: läste precis att Komplett tydligen inte får in den förrän i november. Jaja, så var det med den tillgängligheten för de som söker nytt nu...

[inlägget ändrat 2004-09-07 16:01:14 av Stålis]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...