Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

IMAP4 via mobil / Rättigheter


RikardZ

Rekommendera Poster

Jag har konfigurerat flera mobiltelefoner (Sony Ericsson T610/T630) att hämta mail från vår Exchange 2000 Server via IMAP4. Det har inte varit några problem då jag tillåter anslutning med IMAP4. Mobilen ringer till vår modempool med vanlig GSM-Data uppkoppling och hämtar sedan mail från servern. Nu till problemet:

Jag har en användare som får felmeddelandet "Servern hittas inte" när han försöker hämta mail. Uppkopplingen till modempoolen går bra men när telefonen söker efter mailservern får man felmeddelandet. Det märkliga är att om man byter användarnamn och lösenord till någon annan användare så hittas servern och mail hämtas. Det känns som en rättighetsfråga för just denne användare, jag har gått igenom kontot och jämfört med andra användare som kan hämta mail via mobilen utan att se någon skillnad. Var kan det tänkas vara för rättigheter som inte stämmer för denna användare? Var hittar man dem? Var ser man rättigheterna på en specifik mailbox?

 

Mycket tacksam för förslag och ideér.

 

 

/ Rikard Zetterberg

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kolla att användaren du har strul med har IMAP4 enablat.

Kollas via ADUC (du måste ha advanced view påslagen), fliken "Exchange Advanced", "Protocoll Settings", "IMAP4", "Settings" och sen kryss i rutan "enable protocoll".

Hoppas att det va hyfsat rätt, sitter inte så jag kan kolla de exakta benämningarna men jag tror att de finns där.

 

/Magnus Björk

www.connecta.se

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Låter mysko, svårt att komma med mer tips utan att kolla närmre, säger event loggen något? Har du skruvat upp loggningen?

 

/Magnus

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Upptäckte nu att eventloggen på Exchange-servern verkar snurrig, det blinkar till ett antal events när man öppnar den, sedan försvinner de snabbt som ögat och det står att det är noll events... Exporterar man loggen till en fil kan man dock läsa den på en annan dator, hittar ingenting där angående misslyckade inloggningar. Har inte skruvat upp loggningen, vad bör skruvas upp?

 

Ska försöka se till att lösa problemet med eventloggen till att börja med. Det ser ut att vara samma fel som är beskrivet i Knowledge Base-artikel 221122, men den gäller bara Exchange 5.5 och äldre, jag kör Exchange 2000...

[inlägget ändrat 2004-09-10 11:36:57 av RikardZ]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 months later...

Haha!!! Äntligen är problemet löst!!!

 

Det visade sig att man inte kan ha svenska tecken i lösenordet när man kopplar upp sig med IMAP4 från Sony-telefoner mot Exchange... Shit, fattar ni vad långsökt detta är!!! Det är ju inte direkt så att man känner till alla sina användares lösenord! Så detta är ju ett jävligt värdefullt tipps för den som ska köra IMAP4 mot Exchange från en mobiltelefon.

 

/ Rikard

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...