Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

BBB via telejacket, telia abonnemang?

Richard.M

Rekommendera Poster

Ringde precis BBB för att höra om man behöver ha kvar sitt tele abonnemang för att kunna surfa via teleuttaget.

Och det behövde man, fast om man samtidigt skaffade BBB:s IP telefoni behövde man inte ha kvar telias abonnemang.

Är det någon som kan förklara för mig hur det går ihop, för dom kunde nämligen inte göra det hos bbb.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gunnar Dahlström

När dom ansluter ADSL så går dom på ditt telia abonnemang men när det är gjort så kan du säga up telia abonnemanget och skaffa ex. B2's ip-telefoni.

Länk till kommentar

Men detta ska ändras på under hösten/vintern.

PTS har frågan uppe och samlar in synpunkter från leverantörer för att kunna ta ett beslut snart.

Länk till kommentar

Eftersom jag jobbar som nätverkstekniker var jag ju tvungen att driva detta mot BBB.

Så här ligger det till:

1. Du måste ha ett Telia abb. för att kunna koppla in BBB:s internet via telejacket.

2. När det väl är inkopplat kan du säga upp telia, fast skanova som kopplar ur telia abbonemanget brukar även dra ur BBB:s uppkoppling (skanova ägs av telia) fast dom inte får det, då tar det 14 dagar extra att koppla in det igen (för samma idioter som kopplade ur det).

Slutsats:

Det går att ha BBB internet via telefonlinan utan att ha telia abbonemang.

Fast det är inget som BBB rekomenderar, eftersom det kommer bli problem om du skulle flytta ditt BBB abbonemang i framtiden.

Länk till kommentar

Slutsats:

Det går att ha BBB internet via telefonlinan utan att ha telia abbonemang.

Fast det är inget som BBB rekomenderar, eftersom det kommer bli problem om du skulle flytta ditt BBB abbonemang i framtiden.

Jo det rekommenderar de visst. De har t.om säljare som ringer upp och frågar om du inte vill byta till B2 ip-telefoni istället för telia.

Deras ip-telefonitjänst (som faktiskt säljs även till DSL-kunder) bygger ju på att slippa telias abbonemangsvgifter.

---Edit:

1. Ska jag säga upp mitt Telia-abonnemang när jag blir

kund hos Bredbandsbolaget Telefoni?

Nej, om du har valt att behålla ditt nuvarande telefonnummer –

då avslutas ditt Telia-abonnemang automatiskt. Ja, om du har valt

att få ett nytt nummer av Bredbandsbolaget Telefoni.

Källa:

http://www.bredband.com/files/pdf/Handbok_Telefoni_telejack_040601.pdf

Största nackdelen med B2 ip-telefoni är att det inte fungerar vid strömavbrott!

--

[Esc]

[inlägget ändrat 2004-09-02 11:33:56 av [Esc]]

[inlägget ändrat 2004-09-02 11:38:24 av [Esc]]

[inlägget ändrat 2004-09-02 11:40:25 av [Esc]]

Länk till kommentar

Tror du missade att jag inte vill ha telefon. Ska bara ha internet via telelinan...

[inlägget ändrat 2004-09-02 13:25:18 av Richard.M]

Länk till kommentar

Vad är problemet? Det är väl bara att strunta i att koppla in den. Då behöver du bara betala den abonnemangsavgift som B2 (eller Telia) vill ha för att du ska få skicka IP över koppartråden.

Länk till kommentar

Varför ska jag betala 1500:- /år för ett abonnemang man inte använder?

När jag kan använda telefonlinan till bredband utan att ha telefon abonnenmang.

Länk till kommentar

Varför ska jag betala 1500:- /år för ett abonnemang man inte använder?

Varför skulle du INTE betala för det?

Det är inte en avgift som man betalar för att ringa (sånt kallas samtalsavgift och den får man bara om man ringer).

Abonnemangsavgiften går till den som äger kablar och den som sköter växlar och annan utrustning. Om du tror att du inte använder de delarna så tycker jag du ska testa att dra ur DSL-modemet ur jacket och se hur mycket bredband du får :-)

Länk till kommentar

Abonnemangsavgiften går till den som äger kablar och den som sköter växlar och annan utrustning.

FEL! Den pengen går till växlar och telefoni endast. Alla som erbjuder IP via telefonen betalar en avgift för detta som går till själva kopparparet. Man kan hyra ett kopparpar utan telefoni men inte som privatperson.

Och ja, jag vet vad jag snackar om för jag säljer tjänsten ADSL och VDSL.

Länk till kommentar

FEL!

Knappast, möjligtvis lite väl förenklat. Det är ju rätt uppenbart att abonnemangsavgiften inte betalar för xDSL-leverantörernas utrustning och samt feed till växeln.

Och ja, jag vet vad jag snackar om för jag säljer tjänsten ADSL och VDSL.

Vad bra för dig, då vet du säkert att abonnemangsavgiften (direkt eller indirekt via t.ex B2), går till Telia och att det är en avgift för tjänsten att ha dig inkopplad på kopparnätet.

Om man inte vill vara inkopplad på kopparnätet så behöver man inte betala någon och om man vill vara inkopplad på kopparnätet behöver man betala för ett abonnemang. Om telia använder pengarna till att dra ny koppar, köpa AXE-växlar eller byta lås på dörren till växelhuset är faktiskt helt ointresant i sammanhanget. Det är inte svårare än så.

[inlägget ändrat 2004-09-02 14:52:02 av fhe]

Länk till kommentar

Ja,ja..Jag tänker iaf. inte betala en spänn för att använda telenätet.

Dom som vill kan ju göra det.

/Tack för mig.

Länk till kommentar

Om man inte vill vara inkopplad på kopparnätet så behöver man inte betala någon och om man vill vara inkopplad på kopparnätet behöver man betala för ett abonnemang

Varför? Att ha ett teleabonnemang har inget med kopparaccessen att göra! Att ha ett t.ex. Telia Bas hyr in dig i en del i en AXE-växel som tillhör Telia. Dessutom får du transporten hem ordnat via nätbolaget Skanova (som är Telia). Telia hyr kopparparet av sig själva.

För ADSL hyr operatören det övre frekvensbandet för en struntsumma av Skanova.

Det ena har inget med det andra att göra egentligen och det vill PTS ta bort nu med en ny tvingande lag.

Är du anställd av Telia för att vilseleda folk?

Länk till kommentar

Mig veterligen har Telia fortfarande monopol på accessnätet.

Det innebär att du måste ha ett fast Telia-abonnemang.

Jag besvarar mitt eget inlägg som visat sig vara felaktigt!

Jag var ej bekant med den så kallade LLUB-förordningen.

LLUB-förordningen tvingar Telia att ge andra operatörer tillgång till accessnätet.

Läs gärna mer här:

http://www.pts.se/Sidor/sida.asp?SectionID=1286

Att sen BBB inte är dummare än att dom i sin tur tvingar sina kunder att teckna abonnemang på ip-telefoni, är ju en annan historia.

Länk till kommentar

Varför?

För att den som äger kopparnätet har bestämt att de vill ha betalt, det kanske är orättvist, omotiverat och dumt men det är så det är. Det borde väl du om någon veta?

Det ena har inget med det andra att göra egentligen och det vill PTS ta bort nu med en ny tvingande lag.

Men att PTS "vill ta bort" innebär inte att det är så nu. Så länge det inte är separerat och det är telia som äger kopparnätet så är det telia som avgör hur mycket de vill ha betalt för att det ska få gå någonting på kopparsnöret in till ditt hus eller lägenhet, alldeles oavsett om det är IP, telefoni eller något annat.

Edit: Eller nja, helt själva bestämmer de inte eftersom de kan få bassning från PTS.

Andra operatörer kan hyra in sig på accessnätet men det är fortfarande så att pengarna telia vill ha en summa pengar för att det ska gå något på kopparlinan mellan lokalstationen och abonnenten (det sk accessnätet).

Är du anställd av Telia för att vilseleda folk?

Klarar du inte att hålla dig på en högre nivå än sådär får du nog föra diskussionen med dig själv.

[inlägget ändrat 2004-09-02 17:13:19 av fhe]

Länk till kommentar

Jag diskuterade detta med en kompis som jobbar med just detta (teletekniker eller vad man kallar de).

Han sa att man skall utan problem kunna avbeställa sitt fastabbonemang så fort du fått din ADSL inkopplad.

Jag fråga då om inte Telia "drog ut mina kablar", då sa han att de gör det inte, eftersom de inte vill åka till stationen för att koppla in dem igen när man väl vill ansluta ett abbonemang till mig.

Jag fråga då om det inte fanns risk att man stängdes ner helt och hållet så ingen trafik kunde gå på linjerna, då sa han att det gör man inte eftersom det faktiskt ligger en beställd tjänst (ADSL) på dessa koppartrådar och då har skanova/telia inte rätt att stänga ner koppartråden.

Så enligt honom så skulle man utan någon som helst risk kunna avbeställa sitt fastabbonemnag så fort man har fått sin ADSL. Tyvärr så blir det lite dyrare när man väl flyttar eftersom man då inte har något abbonemang som man vill flyta utan måste "installera" ett nytt, vilket i sig inte är mycket jobbigare att göra än att flyta ett befintligt, bara att det kostar bra mycket mer.

Själv har jag inte vågat, lite inte på att Telia/Skanova ändå kommer djävlas om man avbeställer sitt fastaabbonemang.

- Magnus

-----------------------------------------------------

VÄGRA BREDBAND MED NERLADDNINGSTAK!

Länk till kommentar

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

• Skapa nytt...