Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Nätverks röra


K7

Rekommendera Poster

Har Bredbandsbolaget ADSL (Ner 8Mbit - Upp 1 Mbit, fem IP-addresser).

Min konfiguration är:

 

Modem----->Switch----->Stationär dator

|

|

Trådlös Accespunkt 802.11g

|

|

Bärbar dator m. PC-CARD 802.11g

 

 

Svårt at få fram vad jag vill ha sagt, men grejen är att jag vill kunna flytta filer mellan mina datorer snabbt och även kunna ansluta till internet med båda. Det senare fungerar perfekt, men vet inte hur det blir mellan mina datorer? Får jag max hastighet vad nätverket klarar eller vad min internet anslutning klarar?

 

Rörigt inlägg, men hoppas att någon förstår.

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du flyttar anslutningen mellan modem - trådlös accesspunkt till att vara switch - trådlös accesspunkt så bör det fungera som du vill.

 

Internetuppkoppling ska inte vara något problem. Det fungerar ju för oss som har andra ISP med ett IP-nummer :)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Blev fel där Accespunkten är ansluten till switchen. Men trafiken mellan mina datorer, är den lokal eller går den via internet?

 

Måste man installera något annat protokoll?

 

[inlägget ändrat 2004-09-01 16:35:58 av K7]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du använder två av BBB-adresserna så går trafiken över BBB:s nät och jag har för mig att BBB spärrar windows fildelning.

 

En lösning är att sätta en router mellan en av dina BBB-adresser och dina maskiner. Då blir trafiken lokal och du får också bieffekten att ingen annan kan utnyttja fildelningsportarna för att hacka dina maskiner.

 

---/samoht

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo jag vet... hade router förut när jag hade UPC som ISP.

 

Men vill inte sitta och öppna portar hela tiden.

Vill att båda datorerna ska ha full access till internet utan portstrul (Har även en tredje dator som inte är inkopplad ännu).

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om det nu är som jag har fått för mig att Windows fildelning är spärrat i BBB:s nät så är en router det enda som återstår om du inte vill använda någon helt annan tjänst (FTP, NFS eller liknande).

Du behöver väl inte sitta och öppna portar hela tiden?

Öppna port 1 - 9999 för in- och utgående trafik både för TCP och UDP så räcker väl det med att göra en öppningsaktion.

 

---/samoht

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men om datorerna är anslutna genom en switch går väl inte intern trafik via BBB? Alla adresser borde ligga på samma subnät & då behöver intern trafik inte gå via BBB's router.

Funkar inte kommunikationen idag?

 

//Peter

 

In Pingvino Veritas!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du inte vill ha router så finns det ett antal sätt varav ett är att använda protokollet Netbeui för fil och printerdelning.

Läs om de andra sätten här:

 

 

http://bbbfaq.gunnard.se

 

 

Om du inte gör något så kommer din lokaltrafik att gå med 1 Mbit/s

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...

Du har bockat för "Fil och printerdelning för Microsoft network" i "Egenskaper för anslutning till lokalt nätverk" antar jag. Du har installerat Netbeui där också. Du ska inte installera IPX!

Jag gjorde detta senast på en win98 och sitter nu med XP och känner inte igen mig riktigt. Någonstans kunde man välja vilket protokoll som skulle användas till fildelningen men det kanske du har fixat.

 

Se till att dina datorer som ska vara med i nätet tillhör samma "arbetsgrupp".

 

Gå till utforskaren och "dela ut" de kataloger du vill dela ut på respektive dator. Sen är det bara att gå in på "Mina nätverksplatser" i utforskaren och leta upp det datornamn du vill hämta filer från och gör copy/paste.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo jag vet hur jag delar ut filer, men vad är det som säger vilket protokoll som ska användas?

 

Windows XP Professional SP2 Svensk version

 

Mina installerade protokoll/tjänster/klienter:

 

Client for Microsoft Networks

File and Printer sharing for Microsoft Networks

QoS Packet Sheduler

NWLink NetBIOS

NWLink IPX/SPX/NetBIOS Compatible Transfer Protocol

Internet Protocol (TCP/IP)

[inlägget ändrat 2004-09-15 18:51:04 av K7]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du måste först installera Netbeui protokollet så att du sen kan installera det för Fil och printerdelning. Det ligger på din XP CD i katalogen VALUEADD/MSFT/NET/NETBEUI. Eller hämta det här:

 

http://bbbfaq.gunnard.se/index.php/NetBEUI

 

Efter det installerar du Netbeui protokollet för Fil och printerdelning.

 

Så här ser det ut då:

 

Client for Microsoft Networks

File and Printer sharing for Microsoft Networks

QoS Packet Sheduler

Internet Protocol (TCP/IP)

NETBEUI protokoll

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...

Oki, nu är jag igång igen.... Service Pack 2 krashade mitt windows, fick göra nyinstallation.

 

Jag gjorde så här, först avinstallerade jag File and Printer sharing for Microsoft Networks, sen installerade jag NETBEUI protokollet.

 

Men sen är jag borta igen, är det en speciell "File and Printer sharing for Microsoft" för NETBEUI?

 

Hittar inget sånt i den katalogen som NETBEUI låg på skivan. (Provade installera tjänst ---> disket finns)... hur får jag sharingen ( :) ) till NETBEUI???

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag gjorde så här, först avinstallerade jag File and Printer sharing for Microsoft Networks, sen installerade jag NETBEUI protokollet.

 

Du skall inte ta bort "File and Printer sharing for Microsoft Networks". Du skall bara välja protokollet Netbeui för den tjänsten. Jag tar det från början:

 

På CD:en där netbeui ligger fanns 3 filer. Den ena var en beskrivning på var man skall lägga de två andra filerna.

 

* kopiera nbf.sys till katalogen %SYSTEMROOT%\SYSTEM32\DRIVERS* kopiera netnbf.inf till katalogen %SYSTEMROOT%\INF

Nu skall protokollet finnas tillgängligt på datorn. Nu skall du tala om att du vill ha det protokollet för "File and Printer sharing for Microsoft Networks".

 

Ta upp "Egenskaper för anslutning till lokalt nätverk".

Välj "File and Printer sharing for Microsoft Networks".

Klicka "Installera->Protokoll och välj "NETBEUI-protokollet".

 

Gör OK på alla öppna menyer. Klart.

 

[inlägget ändrat 2004-09-29 00:59:21 av morphar]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Oki bu är allt gjort på båda datorerna, men nu när jag försöker ansluta till den ena från den andra står det

 

"\\<datornamn> är inte tillgänglig. Kanske har du inte behörighet att använda den här resursen. Be serverns administratör om hjälp. Ett oväntat nätverksfel inträffade."

 

Har provat kört guiden för nätverk på båda datorerna, skapat ett konto på båda datorerna... vet inte hur jag ska komma vidare nu :(

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du angett samma "arbetsgrupp" i båda datorerna. Kolla i kontrollpanelen->System->Datornamn.

 

Annan orsak kan vara att en brandvägg är på.

 

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Båda har "WORKGROUP" som arbetsgrupp.

Windows brandvägg inaktiverad.

 

Dator 1 kör Kerio Personal firewall (Gratis versionen)

Dator 2 kör Zone Alarm (Gratis versionen)

Där är IP:na satta som Trusted i båda brandväggarna.

 

Nu körde jag lite tester...

 

Stänger jag av båda brandväggarna fungerar det OK!

 

Stänger jag bara ner Kerio så fungerar det OK!

 

Stänger jag bara ner Zone Alarm, så kan jag bara ansluta

från dator 1 -> dator 2

 

Har du (eller någon annan :)) erfarenhet av Kerio, jag måste göra något fel.

 

Däremot vet jag inte vilket protokoll de använder sig av.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Efter lite rotande i kerios forum så har jag nu löst brandväggs problemet. Nu fungerar allt som det borde :)

 

EDIT:

Testade att flytta filer med en total storlek på 2.2GB... vilket tog mer än 16 minuter... alltså inga 100Mbit :( suck jag ger upp...

 

 

 

 

 

[inlägget ändrat 2004-10-03 13:46:24 av K7]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det blir 18 Mbit/s om jag räknat rätt. Betydligt bättre än 1 Mbit/s som du väl får annars.

 

Det tyder i alla fall på att det är Netbeui som används vid filöverföringen. Det ligger nåt och bronsar.

Får du samma fart om du kör dessa 2.2Gbyte åt andra hållet?

 

Ge inte upp än!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kollade ditt ursprungliga inlägg och såg att du kör trådlöst. Där har du nog begränsningen. Kör du 801.11g så ligger toppfarten runt 20 Mbit/s trots att man kallar det 54 Mbit.

Om du kör med tråd vad får du då?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ha... nu tar det ca 6 min...

 

Sunk med det trådlösa då...

 

Varför skulla man då punga ut med så mycket pengar för en låda det står 108MBps på?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...

Inte riktigt med på hur du menar. (Har ingen router, annars hade ju problemet

varit löst... körde router förut när jag hade UPC som ISP. Orkar inte hitta vilka portar som ska öppnas m.m. svårigheter att skicka filer via msn icq... sätta upp spelservrar, visst man kan öppna alla portar men...)

 

Mina hårdvara är följande:

 

Switch:

D-Link DES-1005D (http://www.dustin.se/DacsaPortal/?ProdID=5010014615)

 

Accespunkt:

DWL-2100AP (http://www.dustin.se/DacsaPortal/?ProdID=5010065380)

 

Trådlös nätverkskort:

DWL-G650 (http://www.dustin.se/DacsaPortal/?ProdID=5010065447)

 

Nätverksort stationär:

nVidia (inbyggt i MSI K7N2 Delta-ILSR) http://www.msicomputer.com/product/p_spec.asp?model=K7N2_Delta-ILSR&class=mb)

 

När jag utfört testerna så har jag haft perfekt signal kvalite. Datorn i princip stått bredvid accespunkten.

 

[inlägget ändrat 2004-10-12 16:47:21 av K7]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...