Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Ny fläkt i Nätaggregatet


Bojt

Rekommendera Poster

Nu ska jag till och göra ett sista fläktbyte i min burk.

 

Det är fläkten i nätaggregatet som bullrar. Det finns inga utbytesfläktar till nätaggregat av förståliga anledningar men jag tänkte ändå ge mig på det.

 

Det som jag ser som ett omedelbart problem är infästningen av fläkten. Chassifläktar (som jag siktar på att använda), har klips/snäppen etc medans nätaggfläkten har gängor.

 

Är det någon som har gett sig på dylig operation och vilka problem har ni stött på? (samt lösningen till den)

 

Tack på förhand

 

Mvh

 

Nico

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Micael Karlsson

Har du garanti kvar på nätaggregatet?

Om jag minns rätt så förbrukar du garantin om du öppnar det.

 

Tänk på att det är just ett nätaggregat du skruvar i så var försiktig med vilka delar du kommer i kontakt med så att du inte får en obehaglig stöt.

 

Kontrollera vilken sorts fläkt som sitter i och välj en med samma/likvärdig data.

 

Lycka till!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej,

 

Ehh.. nä,det finns nog inga garantier kvar alls. Mitt moderkorts kondensatorer såg ut som champinjoner 2 månader efter att garantin hade gått ut. Där ligger nivån på min burk... :-(

 

Och ska jag vara helt ärlig så skiter jag i det.. allt jag vill ha är en _tyst_ burk. Och tro mig, jag har kämpat för det.

Hade oturen att få ett Radeon9700 kort som inte följde kortstandarden inmonterat. Vilket innebar att mina planer på heatpipes gick i stöpet. När jag sen köpte en annan fläkt från Artic Cooling med en fläns som täcker hela kortet så visar det sig att det sitter några %¤"!&¤ flänsar undertill som gör att jag sitter och klipper och klistrar på kortet..

 

Hur som helst.

Nu ska kronan sättas på verket och sista fläkten åker i soptunnan.

 

Ska låta nätdelen ligga och vila ett dygn inna jag försiktigt börjar skruva..

 

 

mvh

 

Nico

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du kan använda vilken standard 80x80 mm chassiefläkt som helst i princip till nätdelen, men se till att den inte är låga varv på den så du får för dåligt luftflöde. Har du mycket utrustning i datorn som genererar värme är detta speciellt viktigt då denna ventileras genom din nätdel (beroende på konstruktion). Gängorna skapas i fläkten när du flyttar över de gamla skruvarna, bara skruva på så ser du att de spänner åt fläkten.

 

Ska du spänningsmata fläkten direkt i nätdelen så kan du antingen kapa den gamla fläktens kabel och skarva på den nya eller, om du har möjlighet, löda loss den gamla kabeln helt och löda dit den nya. Tänk på att isolera väl om du skarvar själv, går pluspolen emot chassiet får du dig en fin liten ljusbåge i nätdelen i värsta fall ....... Glöm inte kolla flödesriktningen på den nya fläkten med så den blåser åt samma håll som den gamla. Ett dygn utan matning bör vara tillräckligt att ladda ut kondensatorerna i nätdelen men egentligen behöver du inte ens riskera komma åt något som kan vara spänningsförande ifall du inte lossar kretskortet (vilket du alltså inte behöver).

 

Lycka till!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tackar för svar.

Jag var mest orolig för att det skulle finnas något oväntat juck som jag inte hade tänkt på...

 

Jag ska nog även toppa med en eller 2 fläktar till som jag sätter i chassit för att ta hand om värmen från övriga komponenter (en hemmasnickrad btx-lösning antar jag).

 

Mvh

 

Nico

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Micael Karlsson

Det är ju bättre att överdimensionera kylningen än att vara lite för snål eller sparsam eftersom inga komponenter mår dåligt av några grader lägre temperatur.

Nätaggregatet är oftast den delen i en dator som klarar mest värme men resten mår ju inte så bra vid höga temperaturer. Sen är det ju så att desto lägre temperatur desto längre livslängd och stabilare system.

 

Lycka till med skruvandet!:thumbsup:

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...