Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Enkel (?) databas till hemsida...


Eminos

Rekommendera Poster

Hej!

 

Funderar på o knacka ihop en egen liten sajt (igen ;)) ... men skulle nu behöva "lite" hjälp med databasen som sajten ska baseras på (MySQL + PHP)...

 

Lite kortfattat så handlar det om en sajt som samlar internetradiostationer. Sajten ska vara enkel med bara en tabell där radiostationerna är listade (typ)...

Ungefär så här:

 

Radiostation...Bitrate...Max Users...Röst...Recensioner

 

De tre första uppgiterna i databasen är "fasta" och behöver inte ändras (skulle jag behöva göra det, så kan jag ju alltid ändra direkt i databasen, väll?). Röst är en uppgift som ska ändras. Besökare ska alltså kunna rösta på favoritstationen (med allt vad det innebär). Recensioner ska innehålla flera "poster" per station. Det ska vara som en "gästbok" för varje station, där folk kan skriva vad dom tycker om stationen...

 

Ok, experter, hur ska detta lösas på enklast möjliga vis?...Tänk på att jag är total ammatör när det gäller databaser o sånt (men vill gärna lära mej)...

 

Tacksam för hjälp...

 

/Eminos

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Börja med tabellerna. De föreslår jag som följer:

 

Station

--------

StationId (int)

Name (varchar)

Bitrate (int)

MaxUsers (int)

Vote (int)

 

Opinion

--------

StationId (int)

WrittenBy (varchar)

WrittenDate (datetime)

Description (text)

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lite frågor:

 

Hämta data till stationslistsidan:

SELECT * FROM Station ORDER BY Name ASC

 

Föreslår att Recensioner blir en länk till en undersida. I länken skickar du med StationId

 

Hämta data till recensionssidan:

SELECT * FROM Opinion WHERE StationId=[hämtat id från förra sidan] ORDER BY WrittenDate DESC

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok, jag förstår hur du har lagt upp det, och det är PRECIS så som jag vill ha det...skönt att nån förstod mej ;)

 

Föreslår att Recensioner blir en länk till en undersida.

Absolut.

 

Vidare...jag har nånting som heter phpMyAdmin hos mitt webhotell, där man kan skapa dessa tabeller o sånt tror jag...

Hur exakt är det som jag ska gå till väga? Är det 2 tabeller, "station" och "opinion" ? Vad kallas det som då ligger under dessa "stationId, name, bitrate, osv" ?

 

Om du är bevandrad i phpMyAdmin, så vore jag tacksam med en liten gajdning...:)

 

PS: Jag har lyckats skapa databasen och logga in på phpMyAdmin.

 

/Eminos

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ajdå, sorry Eminos, där tog det slut. Jag använder bara SQL Server så det administrativa kring MySql får någon annan vänlig själ hoppa in och hjälpa till med.

 

Men jag kan reda upp begreppen du frågade efter:

Är det 2 tabeller, "station" och "opinion" ? Vad kallas det som då ligger under dessa "stationId, name, bitrate

 

Precis, Station och Opinion är 2 tabeller. Det andra är tabellfält (benämns ofta Columns, ColumnNames o dyl). I övrigt skrev jag ut datatyper efter dessa namn, där jag inte är säker på¨att de heter likadant i MySql

 

int =integer (heltal)

varchar(x)= textfält med maxlängd x

text=fritextfält för en större massa text

 

[inlägget ändrat 2004-08-30 21:26:52 av Anjuna Moon]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok, jag har nog lyckats skapa de 2 tabeller som krävs...hur enkelt som hälst verkar det vara (om jag nu gjort rätt)...det ser snyggt o bra ut iaf :)

 

Nu skulle jag behöva lägga till de stationer till databasen, hur gör jag det?

 

/Eminos

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok, tack så jätte mycket! Jag har nog lyckats få ordning på det...Finns en massa inställningar, men jag skiter i o bry mej om dessa så länge, verkar funka bra utan oxå :)

 

Jag har även lyckats lägga till "rader" i "tabellfälten"? (blev det rätt nu?) ... Alltså radiostationerna och resten av uppgifterna...

 

Ska nu bara lära mej hur man får fram allt detta med PHP ;)

 

Tack än en gång Anjuna Moon...

 

/Eminos

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu skulle jag behöva lägga till de stationer till databasen, hur gör jag det?

 

Hehe, då kommer php in i bilden, som jag inte heller använder. Vet du hur man kopplar sig mot databasen via php och hur man kör en query mot den?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

..då kommer php in i bilden..

Det verkar gå via phpMyAdmin oxå...hur lätt som hälst :)

 

Vet du hur man kopplar sig mot databasen via php och hur man kör en query mot den?

Pfff...typ...nä ;) ...men det är väll det jag ska ta o lära mej nu...om nån har lust o förklara lite snabbt så vore det ju kul, så jag slipper läsa en massa manualer på nätet :)

 

/Eminos

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...