Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Exim + SpamAssassin stök


Anp

Rekommendera Poster

Jag har fått ett litet bekymmer med min mailtvätt.

Jag kör Exim 4.34 med exiscan-acl patch, en variant som har ett inbyggt gränssnitt till SpamAssassin.

I Exims konfigurationsfil finns det några SA-specifika inställningar bl.a.

 

spamd_address = 127.0.0.1 783

 

Det dumma är att ALLA mail automatiskt skickas till SA, även de med bifogade filer på 30 MB.. Och scanningen görs redan på SMTP-nivå så hela överföringen stannar upp tills mailet är färdigscannat och det kan ju ta en stund. Inte bra.

 

Om man istället kör spamc som en driver och transport så finns där möjligheten att sätta en övre storleksgräns på vilka mail som skall spamscannas, och det vill jag göra. Men jag behöver lite hjälp från nån expert eftersom jag är ganska lost bland Exims transports och drivers.

 

Nedanstående sektioner skall in nånstans i configuration. Jag testade det men det såg inte ut som att SA scannade mailen eftersom de levererades utan X-Spam-Score-headern.

 

Det intregrerade SA-gränssnittet lägger själv till X-Spam-Score och dylikt.. hur görs det "the usual way"?

 

 

Router:

spamcheck_router:
 no_verify
 check_local_user
 condition = "${if and { {!def:h_X-Spam-Flag:} {!eq {$received_protocol}{spam-scanned}}} {1}{0}}"
 driver = accept
 transport = spamcheck

 

Transport:

spamcheck:
   driver = pipe
   command = /usr/local/sbin/exim -oMr spam-scanned -bS
   use_bsmtp = true
   transport_filter = /usr/local/bin/spamc
   home_directory = "/tmp"
   current_directory = "/tmp"
   # must use a privileged user to set $received_protocol on the way back in!
   user = exim
   group = exim
   log_output = true
   return_fail_output = true
   return_path_add = false
   message_prefix = 
   message_suffix =

 

 

Jag har försökt att begripa mig på Exims dokumentation men det är så myyycke och jag vet inte vad som behövs eller inte behövs.. help!

 

Tack på förhand.

 

\\Anp

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...