Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Startproblem/BIOS


oland

Rekommendera Poster

Skulle någon kunna ge mig ett tips om vad som hänt när jag vid start av datorn får upp följande text:

 

”Välj vilket operativsystem som skall startas.

Microsoft Win XP Pro

(Backup Line) Microsoft Win XP Pro”

 

Det verkar inte som det skulle göra någon skillnad vilket jag startar men det är irriterande att behöva vänta xtra länge vid uppstart. Det går långsamt nog ändå.

Jag kommer dessutom inte in i BIOS utan kommer direkt till ”operativvalet”.

Annars fungerar datorn normalt, tror jag, förutom att den verkar ha slöat till rejält vid uppstart och när jag ska öppna flera program samtidigt.

Tacksam om nån kunde hjälpa mig.

/Pär

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad som har hänt är att du av någon anledning har fått en extra rad i filen boot.ini som ligger direkt under c: (slå på visa dolda filer + visa skyddade os-filer för att se den). Om du är säker på att du inte behöver det extra menyalternativet så kan du radera den raden under [operating systems]. Annars kan du sänka tiden som menyn visas genom att ändra antal sekunder till t.ex. timeout=5.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du inte redan löst det efter nordies tips, så redigera boot.ini och du slipper välja OS.

Är det det första eller andra Windows XP som du väljer och startar med?

 

Om det är det första kan du välja att listan över operativsystem ska visas i 0 sekunder (Högerklicka på Den här datorn->Egenskaper->Avancerat->Start och återställning->Inställningar). Eller så klickar du på Redigera-knappen och tar bort den andra raden i boot.ini du får upp.

 

Är det andra raden XP Home du väljer i uppstarten och som fungerar, så kan du klicka på pilen ner (Högerklicka på Den här datorn->Egenskaper->Avancerat->Start och återställning->Inställningar) under Standardoperativsystem och välja den undre raden. Klicka sedan OK och OK. Gå sedan tillbaka och gör enligt beskrivningen tidigare för att antingen ta bort ena raden eller visa listan i 0 sekunder.

Är du osäker på att redigera boot.ini kan du läsa Microsofts supportsida:

 

http://support.microsoft.com/default.aspx?scid=kb;sv;289022

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tackar för hjälpen, nordie och Maratonmannen, det var ju lätt avklarat. Kommer dessutom in i BIOS igen.

Slöheten får man väl hållas med.

/Pär

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...