Just nu i M3-nätverket
Jump to content

False positiv? Vanligt mail som Spam Assassine tror kan vara spam

Bridg

Recommended Posts

blev överaskadatt et hhelt vanligt mejl tolkas som trolig spam.

Visserligen kom det ram men ahd ett tillägg i subjeckrade. Spam vägt värde 2.8 eller nåt. stod det i headern.

Jag hade gjort tre fel. skickat åäö via UTF8 fast jag egentligen specificerat att jag använder ISO 8859-15 för att få med € euro tecknet.

Förklaringen är att Opera M2 mailern går över till utf8 utan att på nåt sätt förvarna om detta. Operas programmerare ser detta som en icke förhandlingsbar grej me nhar varit vänliga nog att tillta oss användare at o mvi själva listar ut det så får vi ändra i ini filen en 1 till 0eller o mdet var tvärom men var man gör detta vil lde inte berätta. säg de so mfår ditt brev att acceptra utf8 istället sger operafolket.

ok fel två

Jag skrev ordet test i Subjekt raden, torligt att endast spammare gör så ansåg progget.

tre

Jag hade en för avanserad mailaddress med bokstäver och siffror blandade. Endast spamare har sådana addresser ansåg programmet.

Men hallå. Jag skaffade denna märkliga addres i hoppet om att den skulle vara svår för spammare att gissa sig till.

Det här verjar gå bra som address: kandersson20 eller kallea1984 men inte att ta k19all84e2a0 visserligen svår att minnas men också svår att via program göra slumpmässigt hoppas jag.

Men mix av bokstäver och siffror var bevis tyckte de som gjort vägningen.

ok uner den magiska gränsen för spam men en varning som är skriven i headern och därför inte får att sudda.

Att skriva test i subjelt raden är ju inte helt ovanligt.

Bilen klarade alla test. Semestern räddad.

BR IDG läsare

ps

så borde inte nån kunnig person tala förstånd med de som skriver skydd som ger falska anklagelser.

blev överaskadatt et hhelt vanligt mejl tolkas som trolig spam.

Visserligen kom det ram men ahd ett tillägg i subjeckrade. Spam vägt värde 2.8 eller nåt. stod det i headern.

...

så borde inte nån kunnig person tala förstånd med de som skriver skydd som ger falska anklagelser.

Den man borde "tala allvar" med är snarare din mailadministratör som sagt att 2,8 poäng ska betraktas som troligt spam. Be denne ändra till t ex 5 för att minska risken att få mail felaktigt klassat som spam.

Men spamskydd är en avvägning mellan andel stoppade spam och risken för stoppat icke-spam. Mindre risk att stoppa icke-spam medför att större andel spam *inte* stoppas.

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...