Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

varken dvd-brännaren eller cd-romen hittas


Zoltan

Rekommendera Poster

hej, jag har precis köpt en dvd-brännare (nec 2510A) och har nu monterat in den på min gamla brännar plats, jag tog altså bara ut den gamla och tryckte in den nya. men nu finns det varken en cd-rom eller dvd-brännare i windows.

 

hur ska jag göra??

 

tack

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

försökte på metod ett, men jag har inga sådana filer där.

 

alltså, det finns inte äns någon cd-rom i enhetshanteraren så jag kan inte installera nya drivrutiner eftersom datorn inte hittar den.

 

jag ahr inet äns rört cd-romen.

 

några andra tips??

 

tack

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Även om du känner dig säker på att du inte rört något, kolla kablarna i datorn.

 

Kolla strappningen så du inte har strappat fel och slagit ut båda enheterna.

Tunna/

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jag har kollat flera gågner om jag har kopplat rätt/fel och allt e kopplat som det ska. jag har samma problem på en annan dator som jag la in min gamla brännare i, men där hittar den cd-rom fast inte cd-brännaren.

 

strappningen?

 

 

Tack

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Master / Slave bygeln på baksidan av CD spelarna.

 

Den ena skall vara master och den andra slave om dom sitter på samma ide kanal.

Samma gäller om du har en hårddisk och CD på samma kabel, den ena skall strappas Master och den andra Slave.

Tunna/

[inlägget ändrat 2004-08-28 15:26:41 av Tunna]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det skulle kanske hjälpa att du låter bios söka reda på alla IDE enheterna,

Hittar bios din CD och DVD-brännare i starten eller hittar den bara hårddisken?

Tunna/

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bios hittar enheterna men inte operativet?

 

Vilket operativ kör du?

Har du Win9x har du provat att lägga i DOS drivaren och sett om du får igång den i DOS?

 

Har du provat att starta datorn med media i enheterna, dvs. att du redan vid starten när Windows startar så ligger det en CD i driven?

 

Om du stoppar i en skiva spinner den upp då eller händer det ingenting?

 

Har du installerat något brännarprogram, prova att avinstallera det och starta om datorn ibland kan felet ligga där.

 

Om du startar med bara en enhet typ den du satt som Master hittar windows den då?

Tunna/

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jag kör XP.

 

jag har provat starta om datorn med skivor i, men inget händer. jag avinstallerade även brännarprogrammet (nero).

 

när jag stoppar in en skiva så spinner den, men den slutar efter ett tag. samma sak händer när jag startar datorn med en skiva i "master".

 

jag kan iof inget om bios men jag märkte att bootnings alternativen för båda cd/dvd-romenheterna (alltså där det brukar vara cd-rom = boot 1 och annan cd/dvd enhet = boot 2, eller nått sånt) var disabled och det gick inte att välja något annat.

 

tack

 

[inlägget ändrat 2004-08-31 13:53:11 av Zoltan]

[inlägget ändrat 2004-08-31 14:03:14 av Zoltan]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Konstigt... det låter i alla fall som felstrappning av enheterna, men det har du ju kollat så jag är lite fundersam över vad som annars kan ge samma symptom.

 

Du har tre enheter i datorn, hårdisken har du satt på IDE kanal 1 som Master eller SingleMaster och CDROM och DVD-brännaren på IDE kanal 2 som Master och Slave, eller har jag uppfattat det fel?

 

Bios hittar enheterna men vill inte ge dom Boot möjlighet och du har satt Bios till autodetect på IDE kanalerna.

 

Dom spinner upp men Windows vill inte kännas vid dom, och du har inga okända enheter eller enheter med problem i enhetshanteraren.

 

Om du kör guiden "Ny hårdvara" så hittas inte heller enheterna, eller?

 

Du har avinstallerat Nero och du har inget annat program för brännare installerat typ InCD e.d. ?

 

Som du märker så spånar jag för fullt, har lite svårt att begripa att XP inte hittar enheterna när Bios detekterat dom.

 

Och du har provat med att bara köra med en CD enhet i taget och sett om Bios bär sig annorlunda åt och om XP hittar den då?

 

Jag får nog ta mig en rejäl funderare och se om jag kan komma på vad mer som kan stoppa XP från att detektera dina enheter...

Tunna/

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

du har uppfattat allt helt rätt och nej, jag har inget annat brännarprogram. inte äns när jag kör lägg till ny hårdvara" hittar den något. jag fattar heller inte varför det inte fungerar speciellt när allt jag gjorde var att ta ut den gamla brännaren och tryckte in en ny, för sladdarna sitter som dom satt innan.

 

ps. jag är väldigt tacksam för dina ansträngningar i att hjälpa mig i denna fråga. tack så mkt.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jag har gått in i bios och kollat lite närmare där jag hittade allt om ide kanalerna etc. jag uppfattade nog inte riktigt vad du menade innan i ett tidigare inlägg men detta är vad jag såg:

 

-Primary master = HD

-primare slave = not installed

-secondary master = dvd-brännaren

-secondary slave = not installed

 

detta är lite konstigt då på sladden till brännaren står det slave och på cd-romen master.

 

tack

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du måste jumpra dem korrekt, när jag läser tidigare inlägg står det att du gjort det men det verkar inte så.

 

Alltså, inte bara sitta på "rätt ställe" på ide kabeln utan jumpern bakpå cdrom/dvd ska jumpras som slave respektive master, en av varje.

 

Markeringarna på ide kabeln har bara betydelse om du jumprar båda som cable select.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Precis som PBL skriver så är det byglarnas position som jag menar som strappar, har kanske varit lite oklar där.

Kolla byglarnas possition på båda enheter.

Tunna/

 

På baksidan av DVD brännaren och CDROM'en sitter kontakten för strömmatning och IDE bussen samt en liten grupp stift där någon är överbyglad med en "strapp" eller en "jumper" det brukar stå instansat i plåten eller på en etikett vid dom stiften M, S och CL.

 

M står för Master har man bara en enhet så strappas den som Master har man två brukar man välja den man vill ha som Boot val som Master.

 

S står för Slave och är enhet 2 på samma kabel, har man redan en hårdisk för operativet t.ex. så kan man sätta en andra disk eller en CDROM som slav på samma IDE kanal.

 

CL står för Cabel Select (kabelval) då är det snarare positionen på kabeln, den yttre kontakten eller den inre på samma kabel som som avgör om enheten väljs som Master eller Slave i Bios.

 

Kanske jag är lite övertydlig nu men jag bannar mig själv för att jag var så otydlig i början redan i mitt första inlägg kunde jag förklarat tydligare vad strappning innebär.

 

Återkom gärna även om det funkar nu så jag får veta om det var detta som var felet, annars får vi väl leta vidare..

Tunna/

 

[inlägget ändrat 2004-08-31 22:50:27 av Tunna]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

!!äntligen!!

 

tack så mkt. det fungerar nu. det var det som var problemet hela tiden,

bara det att jag inte försod vad du menade.

 

tack så mkt du har varit till stor hjälp.

 

/zoltan

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...