Kurt-Sune Posted August 28, 2004 Share Posted August 28, 2004 Jag undrar om det är någon som kan hjälpa mig med variablar. Jag har 5 variablar t1,t2,t3,t4,t5 och alla kan vara ett slumpmässigt tal mellan 1 och 6. Nu till mitt problem: Hur kan jag på enklast sätt kontrollera vilka av variablarna som har fått värdet 1? MVH/ Kurt-Sune [inlägget ändrat 2004-08-28 12:16:52 av Kurt-Sune] Link to comment Share on other sites More sharing options...
cyner Posted August 28, 2004 Share Posted August 28, 2004 Det enklaste är att jämföra dem med 1, alltså fem if-satser. Dock låter problemet bakvänt och om du berättade mer om kontexten är jag säker på att en smartare lösning kan finnas. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kurt-Sune Posted August 28, 2004 Author Share Posted August 28, 2004 Bra tips att jämföra med 1 men hur gör jag det? Variablarna ska föreställa tärningar och jag ska allså lägga ihop summan av alla ettor och sedan göra likadant med tvåor osv. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kurt-Sune Posted August 28, 2004 Author Share Posted August 28, 2004 if t1=1 then summa:='1'; if t2=1 then summa:='1'; if t3=1 then summa:=1; if t4=1 then summa:='1'; if t5=1 then summa:=1; if (t1=1) and (t2=1) then summa:='2'; osv osv. Finns det något enklare sätt göra på? Jag behöver väl inte tillägga att jag är nybörjare. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Anjuna Moon Posted August 28, 2004 Share Posted August 28, 2004 Nu använder jag inte Delphi, så jag känner inte till syntaxen, men det du vill göra är att använda arrayer/vektorer. Jag ger ett exempel i javascript så förstår du principen. arrSummor[t1]+=t1; arrSummor[t2]+=t2; arrSummor[t3]+=t3; arrSummor[t4]+=t4; arrSummor[t5]+=t5; Efter detta kommer ex. arrSummor[3] innehålla summan av alla 3:or. Link to comment Share on other sites More sharing options...
cyner Posted August 28, 2004 Share Posted August 28, 2004 Det var åratal sedan jag programmerade i Delphi så jag minns inte syntaxen, men ungefär så här skulle jag göra: summor = array of integer for tärningskast from 1 to 5 { utfall := slumptal(6) summor[utfall] := summor[utfall] + utfall } Dvs. du gör fem tärningskast och ökar för varje kast den summa som motsvarar aktuellt antal ögon. Om du inte behöver spara tärningskasten till något annat tror jag detta är den smartaste lösningen. Hoppas du förstår. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kurt-Sune Posted August 28, 2004 Author Share Posted August 28, 2004 Tack! Jag förstår någorlunda. Jag återkommer om det inte går. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Archived
This topic is now archived and is closed to further replies.