Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Hur gör jag med min nya HD??


GunL

Rekommendera Poster

Hej!

 

Jag har WinXP pro (512 Mb minne) och två HD, en master på 80 Gb (seagate Deskstar 2 Mb minne) och en likadan på 40 Gb som slave.

Har köpt en ny, Samsung 160 Gb 8 Mb minne för att ersätta den på 40 Gb.

Behöver råd om det ger stor skillnad om jag flyttar över operativsystem och grafikprogram (jag sysslar med 2Dgrafik) till den nya som har mer minne alltså gör den till master med hjälp av Norton Ghost.

Eller tar den enklare vägen och gör den nya till slave.

Jag har ingen som helst vetskap om fördelarna av en ökning av minne från 2 till 8 Mb.

Kan någon ge mig ett vederhäftigt råd??

 

Gun L

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om en hårddisk havererar ökar chanserna att rädda innehållet i datorn om operativsystemet och dina egna filer inte ligger på samma hårddisk. Jag skulle sätta den nya 160GB disken som slav och använda den för att lagra egna filer.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo det är klart att jag skall under alla omständigheter. Det jag undrar om är ifall det blir någon skillnad i hastighet mellan min nya och min gamla HD på grund av det större minnet, och att jag därför skall ha den nya som master.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder

 

Tråden flyttad till Hårddiskar & Lagringsmedia

 

- - -

 

Jag tycker att du ska operativsystemet på den största hårddisken, och sen kan du ha de mindre hårddiskarna som "slavar". Stora hårddiskar är som regel snabbare. Ger mer prestanda åt hela datorn och operativsystemet.

 

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder> moderator WindowsXP|

 

Boota datorn: ge den en sked hostmedicin när den hackar för mycket.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När du säger att "stora hårddiskar är snabbare" ger det mig fortfarande inte svar på min huvudfråga, nämligen vad det är för skillnad i prestanda mellan en HD med 2 resp. 8 Mb minne.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Med 8Mb istället för 2Mb kan hårddisken ta emot större mängd data i sin buffert innan den måste skriva till disken.

 

Efter som hårddisken måste fysiskt flytta läs- skrivhuvudet över en yta så går det långsammare än för ett elektronisktminne.

 

När du skickar information till en hårddisk så tar det elektroniska minnet hand om informationen och mellanlagrar det innan det skrivs ner på disken och då kan en 8Mb ta emot mer information än vad en 2Mb klarar.

 

Om informationen som minnet måste ta hand om är mindre än 2Mb så märks ingen större skillnad.

 

Vad som har större betydelse är spinnhastigheten på disken en 5400rpm disk är långsammare än en 7200rpm osv. eftersom det tar längre tid att fysiskt flytta data på disken.

 

Sedan är placeringen av diskarna också av betydelse, sitter den ensam på en IDE kanal så kan den komunicera fortare än om den delar kanal med en annan enhet.

 

Frågan är om du behöver den extra snabbheten du får genom att laborera med placeringen eller om du skall tänka mer praktiskt.

Jag brukar vilja ha operativ och program på en partition eller enhet och filerna helst på en egen hårddisk så att jag vid problem kan snabbt få igång maskinen igen utan att filerna först måste räddas över till en annan enhet.

Om du nu har ghost och operativet krashar så klarar du snabbt att få igång den igen om du lagt image filen på en annan enhet tillsammans med alla viktiga filer och med en ghostdiskett ersätter hela C: med operativet och alla dina program färdiginstallerat.

Till det passar din befintliga 80Gb perfekt och du kan ha alla dina filer på din nya 160Gb disk.

Tunna/

 

[inlägget ändrat 2004-08-28 11:06:03 av Tunna]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för det uttömmande svaret. Nu vet jag vad jag ville ha reda på, och kan fundera på hur jag bäst skall göra.

Hälsningar och ha en bra dag!!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...