Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Tråkiga svarstider


Henrik4

Rekommendera Poster

Hej!

 

Jag har problem med svarstider och en SBS2003. När användarna öppnar filer från servern går det ordentligt segt. Öppnande av samma fil på lokal disk går snabbt och bra.

 

Exempel med en liten fil:

öppna en fil från servern = 1min

kopiera en fil från servern till lokal disk = 20 sek

öppna fil på lokal disk = 2 sek

kopiera fil på lokal disk = 2 sek

 

Att hantera filerna lokalt på servern går också bra. Problemet uppstår på alla klienter (XP & 2000).

 

Vad kan vara fel? Var ska man börja leta?

 

Mvh Henrik

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att det är någon typ av nätverksfel står ju klart. Det kan ha att göra med det fysiska nätverket, drivrutiner och nätverkskort eller protokollfel eller att ni har mycket annan trafik på nätverket som stör.

 

Testa att dela ut något från en klientdator och se om det går snabbare därifrån. Testa även en annan switch. Har du möjlighet så koppla ihop enbart servern och en klientdator med en switch (för att koppla bort all annan trafik) och se om det gör någon skillnad.

 

Sedan kan du ge dig in och kolla prestandaräknarna på server respektive klient. Administrationsverktyg->Prestanda heter det i XP och Preformace Monitor heter det om servern är på engelska. Där ser du realtidsdiagram över hur datorn jobbar och kan lägga till räknare. Lägg t.ex. till räknare för nätverk och tcp.

 

Det finns även ett kommandoradsverktyg som heter netdiag som du kan köra på klientdatorerna för att testa några olika punkter i anslutningen mot servern. Finns att ladda ner hos Microsoft.

 

Kolla även Loggboken/Event Viewer på server och klient om något fel rapporteras där.

 

Lycka till!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Tack för svaret!

 

Genom samma nätverkskablar och switch till en annan server går det ok. Men inte till huvudservern. Huvudservern verkar inte vara hårt belastad.

 

Netdiag kan jag inte köra, får felmeddelandet: "Det går inte att hitta procedurstartadressen DnsGetPrimaryDomainName_UTF8 i DLL-filen DNSAPI.dll"

 

Vad kan det bero på?

 

Fler förslag på vad jag ska kolla?

 

Mvh Henrik

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Inser i efterhand att frågan va dum, såg att det va en SBS...

Märkligt då, jag skulle kolla DNS, kör ni AD-integrerad DNS?

Ber om ursäkt för att jag inte har full koll på de SBS-relaterade begränsningarna, har inte hunnit kolla på den än, men jobbar ganska mycket med "full"-versionerna.

Har ni problem vid tex uppslag i adressboken i Outlook på klienter också?

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Dns verkar funka vad jag kan se...

Vad ska jag kolla efter?

 

Uppslagning i adressböcker verkar helt ok.

 

Mvh Henrik

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du mer än en DNS inställd på din DC?

Ta i så fall bort den sekundära.

Antar att klienterna får sina adresser via DHCP, se till att bara DC'n står med som DNS där, ingen sekundär DNS.

Se till att du tillåter dynamisk uppdatering i DNS.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Tack för svaren, det upskattas!

 

Endast en DNS på server och klienter, dynamisk uppdatering är på.

 

Fler uppslag?

 

Mvh Henrik

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja det är okej så länge dina klienter är W2k eller högre.

Tror att det kan va strul med dina resurs record... Pyssligt att skriva ner alla som ska finnas med, kolla på MS och se om du hittar en mall för vilka resurs (ev SRV records) som skall finnas.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...