Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Krasch när jag använder Utforskaren


vicdahl

Rekommendera Poster

Hej!

 

Min dator som kör Windows XP (sp1) har plötsligt börjat bli väldigt instabil när man använder utforskaren. Problemet kom när jag höll på att flytta filer mellan olika mappar och då startade datorn plötsligt om sig. Det var inga problem att komma in i windows efter omstarten, men så fort jag förökte starta utforskaren startade datorn om sig. Vid starten av datorn efter en krasch brukar det komma upp en ruta om att "datorn har återställts efter ett allvarligt fel". Det finns också en fråga angånde felrapport och om man skickar en sådan hänvisas man till sidan http://oca.microsoft.com/en/Response.asp?SID=10 Där skyller microsoft på en "enhetsdrivrutin". Jag brukar kunna gå in i kontrollpanelen utan krasch men när jag klickar på Administrationsverktyg startar datorn om igen.

 

Problemet lyckades jag lösa genom att göra en systemåterställning till en kontrollpunkt en tid före problemen började. Nu har jag råkat ut för återfall flera gånger, och det följer följande mönster:

 

*Jag bläddrar mellan olika mappar i utforskaren och omstart plötsligt

*Systemåterställning

*Problemen borta

*tillbara till punkt 1.

 

Är det någon som vet hur man ska kunna lösa detta problem? Skulle det hjälpa att försöka installera om windows xp över den gamla installationen? Och måste man i så fall installera om alla program?

 

/Victor

 

[inlägget ändrat 2004-08-27 15:34:31 av vicdahl]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Karl-Olov Nordin

Hej!

Vicdahl. Jag som skriver detta svar heter Karl-Olov Nordin. Och jag har själv också en Dator av gammal Modell en COMPAQ PRESARIO 7461. Och jag Uppgraderat min Hårddisk så nu har jag alltså hela 38GB. Men ni Hårddisk C:\ så använder jag alltså Windows XP SP1 lika som du.

 

Och Hårddisk C:\ ligger på 30 GB.

 

Och mitt råd till dig är att du måste helt enkelt formatera om hel din Dator. Du har nog inget annat val skulle jag tro. Och min Gissning är att Operativsystemet har något Helt enkelt Kraschatt och det p.g.a. av du använder för Gamla Drivrutiner till din Hårdvara då menar jag alltså både Grafikkortet samt Ljudkortet. Kolla upp vilket Grafikkort du har samt Ljudkortet. Och uppdatera dessa Hårdvaru delar det har jag fort lov att göra och då genast blev min Dator mycket stabilare märkte jag.

 

Har du uppfattat mig korrekt rätt Vicdahl? Tack på förhand ifrån Karl-Olov Nordin i Herrnhagen/Falun i Dalarna.

 

Du kan om du vill skicka ett Email till mig via min ePostadress som är just nu: karl-olov.nordin@telia.com

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Innan du gör en så drastisk åtgärd som att installera om operativet så börja med att ta reda på varför den krashar och startar om.

 

Blåmarkera "Den här datorn" på skrivbordet och ta egenskaper.

Under flik "avancerat" finns en meny för uppstart och återställning, tryck på "inställningar" och kryssa ur rutan för "automatisk återstart" under system fel.

(Har engelsk version så översättningarna kanske inte är helt rätt).

 

Nästa gång du råkar ut för att Windows krashar så startar den inte bara om utan stannar vid blåskärmen så att du hinner läsa och skriva ner vad som står där.

Posta det felmeddelandet här på Eforum eller sök direkt på microsofts hemsida så kanske du kan ringa in var felet ligger och åtgärda problemet istället.

 

Det kan mycket väl vara så att det är någon drivrutin som spökar för dig precis som Karl-Olof är inne på men då borde det räcka med att uppdatera den och få bort problemet.

 

Nu kör du med Windows XP men Windows 2000 hade för något år sedan problem med just en version av en drivrutin från Nvidia som gjorde att kontrollpanelen krashade, kanske något liknande ligger bakom ditt problem.

 

Det händer ibland att drivrutiner man kört med en längre tid plötsligt börjar orsaka fel i systemet (oftast drivare till grafikkortet) orsaken kan då vara att man installerat något program som har en nyare version av någon fil som grafikkortet vill använda och när den gamla versionen inte klarar av att hantera den uppdaterade filen så krashar datorn.

Grafikkortstillverkarna brukar dock vara snabba på uppdateringar av drivrutiner till sina kort så om du har tur så kanske du bara behöver hämta och installera en nyare drivrutin till ditt grafikkort.

 

Hade du uppdaterat, installerat eller avinstallerat något innan detta inträffade?

Tunna/

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för tipsen. Jag hade egentligen tänkt göra en reparering (uppdatering till samma version) av windows, men jag ska nog försöka med att uppdatera grafikkortsdrivrutinerna först. Jag vet inte vad för någon drivrutin som skulle kunna orsaka problemet. Jag sökte lite på google också och hittade någon med liknande problem, och han lyckades lokalisera felet till DVD-spelaren (!?). Något problem med grafikkortet verkar egentligen inte helt otroligt, för jag har sedan en relativt lång tid haft problem med Paint Shop Pro som har kraschat vid start.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...