Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Momsen..


Miljarder

Rekommendera Poster

Nån som är duktig på matte?

 

Håller på med moms, jag vill vet hur mycket det blir före moms om momssatsen är 6%.. om det är 25% moms så tar man summan * 0,8. Vad tar man * summan för att få ut före moms nu?

 

Ha det bra..

 

//Tomas

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vi ska väl vara snälla och tala om för honom hur man gör.

 

Först grunderna

Om man kallar priset exkl moms empris och inklmoms impris.

För 25% moms gäller:

impris = 1.25 * empris

För 6% moms gäller

impris = 1.06 * empris

 

För att gå åt andra hållet

25% moms: empris = impris / 1.25

6% moms: empris = impris / 1.06

 

Vill man av någon anledning hellre multiplicera:

1 / 1.25 = 0.8

1 / 1.06 = 0,94339622641509433962264150943396

 

Men håll med om att det blir lättare siffror att dividera!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det får mig att tänka på när kårhuset på Lunds Tekniska Högskola invigdes. Då var "Kryddan" Pettersson (Han i Helt Apropå) där och höll ett tal. Han berättade om när han läste på teknisk fysik. Det gick bra ett tag, men sen fick han problem med matematiken och så blev han ekonom istället...

 

*Stort jubel bland teknologerna*

 

[inlägget ändrat 2004-08-27 13:48:32 av Jon Hansson]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

som de sagt... 6/106 eller 100/106 beroende på vilket svar du vill ha. För 12%-momsen blir det 12/112 eller 100/112 och för 25%-momsen 25/125 eller 100/125

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det får mig att tänka på när kårhuset på Lunds Tekniska Högskola invigdes. Då var "Kryddan" Pettersson (Han i Helt Apropå) där och höll ett tal. Han berättade om när han läste på teknisk fysik. Det gick bra ett tag, men sen fick han problem med matematiken och så blev han ekonom istället...

 

Jo, ekonomer brukar ha problem med matematiken. De brukar räka ut saker på väldigt tillkrånglade sätt fört att komma runt och slippa ta till ekvationslösning och liknande.

 

Fast själv är jag ju teknolog även om man kanske inte alltid haft så lätt med matten men jobbat på och fixat den till slut.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Blev ekonom för jag inte passade o overall.

.....samt att JR Ewing var kungen när jag var liten.

_____________________________________

A man without a plan is not a man...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Där jag pluggade hade även ekonomerna overall (fast teknologerna de som höll på med det mest) Fanns även teknologer som vägrade overall!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Där jag pluggade hade även ekonomerna overall (fast teknologerna de som höll på med det mest)

 

nästan alla ekonomer har overall, bara att det är mer förankrat på vissa skolor än i andra. vad jag vet om ekonomerna (oss) så är overall något man har på fester och aldrig annars. inte en vanlig lördagkväll, så den blir sparsamt använd (ca 10ggr/år)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tänk att få en tråd som från början handlade om moms att handla om studentoveraller... finns säkert de som inte fattar alls vad det handlar om, innan jag började plugga visste jag inte ens att de existerade (växte upp i en stad utan Högskola/Universitet)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...