Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Svårt att få igång nätverksspel.


jacklukas

Rekommendera Poster

Jag har lyckats koppla ihop min XP med min Win 98 i ett fungerande nätverk. Jag har tilldelat datorerna varsitt ip-nummer och dom hittar varandra när jag pingar dom. Jag kan också utan problem dela filer emellan datorerna. Det är när jag skall försöka spela nätverksspel som problemen börjar. Jag har prövat med massor av olika spel och tillvägagångssättet har varit ungefär det samma. Jag har börjat med att installera spelen på bägge datorerna och startat en som server (värddatorn) med den andra datorn har jag startat spelet och försökt att hitta servern, dock utan att lyckas.

 

Är det någon som vet vad jag gör för fel?

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...

Berätta exakt hur du gick till väga när du skapade nätverket.

Jag kanske kan hitta felet.

__________________________________________

www.intergamer.tk

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej.

 

Jag började med att installera ett intern nätverkskort i win 98 datorn sen använde jag en korsad nätverkskabel mellan datorerna. Efter detta gick jag in på konfigurera nätverk på xp-datorn och gjorde den till värddator och skapade en diskett som jag tog med till win 98. Jag märkte att det var två vägar installerade på xp-datorn, ett från ett intel kort eller något liknande och någon 1394 variant. Den senare tog jag bort tillsammans med en brygga som jag också störde mig på. Efter detta delde jag ut ip-nummer till bägge datorerna 192.168.01 och 192.168.02 samt en gemensam 255.255.255.0. Nu fungerade det hela bra och mappen delade dokument fanns nu att tillgå. Jag har även prövat att pinga datorerna och då hittar dom varandra. Men det verkar som win 98-datorn har problem att använda sin ip-port eller något liknande eftersom på visa spel där det borde erbjudas "spela tcp/ip spel" inte erbjuds. På xp- datorn är detta dock inget problem där erbjuds alltid "spela tcp/ip spel" Nu har jag ingen aning om vad jag skall göra!

 

Ha det gott

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...