Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

mailserver


Miljarder

Rekommendera Poster

Jag skulle vilja dra upp en mailserver, vilken linux-dist "ska" man använda då och finns det någon bra mailserver som man kan använda, är lättanvänt och har webmail? Jag gillar grafiskt gränssnitt på mailservern.. =)

 

Ha det bra!

 

//Tomas

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag skulle vilja dra upp en mailserver, vilken linux-dist "ska" man använda då

Ska och ska... du kan egentligen använda den distro som du själv tycker är bra. Själv använder jag Debian pga det sköna apt-get systemet. Min mailserver kör Exim, och som IMAP kör jag Courier. Till detta kör jag Ilohamail (http://ilohamail.org/)

 

Smaken är delad, och du kan ju egentligen testa dig fram till vad du vill köra. Ett tips är dock att stänga av de servicar du inte använder, det bör alla som administrerar servrar gör IMHO. Se oxå till så att din mailserver inte blir en öppen relay!

 

Lycka till!

 

--

Some say I am crazy.. but the voices in my head disagree...

 

Stoppa mjukvarupatenten nu! http://www.ffii.se/

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hmmmm...

Förra veckan kastade jag mina Linux-magasin från förra året, där fanns någonstans en jämförelse av olika mail-servrar...

Jag har personligen ingen erfarenhet av e-postservrar men några saker att tänka på:

Sendmail: det mest kompletta programmet - och det svåraste att konfigurera, framför allt säkerhetsmässigt. Troligen det program som haft flest säkerhetshål & nya kommer hela tiden. Att det samtidigt är det troligen vanligaste programmet visar dess styrka, men jag rekommenderar dig att börja med något annat!

Undrar om inte just Exim ansågs vara ett av de bättre alternativen?

 

När det gäller distros: Vad har du för dator? Har du en gammal burk bör du ta någon liten, server-inriktad distro. Jag ska nästa vecka leta upp en bra till mig, har inte hunnit testa några än, men kolla exvis TinySofa, Trustix, Sol.

www.distrowatch.com är ett bra ställe att titta på.

Har du en modern kan du ta vilken distro som helst, jag tror Fedora, Mandrake eller SuSe är lättast att börja med. Använd KDE om datorn har kraft till det, så känner du dig mera hemma.

Och hur vill du jobba - grafiskt just nu, ok, men vill du lära dig hantera Linux-servrar eller bara få igång denna?

Av tidigare inlägg att döma tror jag du vill lära mera.

DÅ skulle jag definitivt rekommendera dig att välja en server-distro. Det tar längre tid att komma igång - men har du den tiden lär du dig mycket mer mycket fortare!

Det bästa sättet att lära sig är faktiskt att pröva - och göra fel!

 

//Peter

 

In Pingvino Veritas!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...