Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Förslag på några små förbättringar av eforum


pongo

Rekommendera Poster

Några småsaker jag irriterar mig på ibland:

1.) När man skriver ett inlägg borde det finnas en förteckning över vilka taggar man kan använda.

(Vore också trevligt med en "förhandsgranska inlägg", så kan man lätt kolla om en tagg tex. inte funkar.)

2.) När jag postar ett inlägg med felaktig tagg, får jag upp ett felmeddelande om detta - och det jag skrivit är raderat!

Man borde naturligtvis kunna redigera i det man skrivit.

3.) Trådarna sorteras idag i ordning efter när de skapas. En gammal tråd som får ett nytt inlägg ligger alltså kvar långt ner i listan, jag skulle föredra en sortering efter inläggens datum - nya inlägg flyttar tråden högst upp i listan.

 

//Peter

 

In Pingvino Veritas!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1: Tänk igenom inläggsfönstrets utseende. Gör det lite bredare men krymp skrivytan på höjden. Ovan eller under skrivytan kan snabbknappar för de olika möjliga (vanligaste) taggarna läggas.

Vidare, detta har jag skrivit förr, i andra forum går det att exemplevismarkera en text och klicka på knapp för fet stil varvid taggar placeras runt den markerade texten. Mycket smidigt.

 

2: Ja, en validering av inlägget borde kunna ske utan att den skrivna texten försvinner. En validering i med JAVA i inläggsfönstret som exekveras när man klickar på Skapa-knappen. Om något fel upptäcks skivs det i rutan eller dylikt etc etc.

 

3: Ja, det har sagts förut. Senaste inlägg är där man får leta idag.

 

Eforum är bra idag, men det går att göra än bättre.

 

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

i andra forum går det att exemplevismarkera en text och klicka på knapp för fet stil varvid taggar placeras runt den markerade texten. Mycket smidigt.

Detta har jag påpekat för typ ett år sedan, och då var svaret att "det går inte". Men nu har jag sett det på en del andra forum så det måste gå. Otroligt smidigt!

 

/Eminos

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men nu har jag sett det på en del andra forum så det måste gå.

 

I IE är det enkelt fixat, men jag tror problemet är document.selection-objektet som är specifikt för IE och därför skulle funktionen inte fungera i andra läsare. Men jag kan leka lite med det och se om jag kommer på nån väg runt problemet.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I Mozilla/Netscape/mfl kan man använda selectionStart/selectionEnd, vet inte hur det är med andra bläddare.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok, tack zerblat. Ska titta på det och se om jag kan skriva ihop något under morgonen. Har du förresten någon bra sida med Mozilla-referens (dvs delar av Mozilla som inte hör till W3C-standarden)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det funkar dessvärre inte i Opera, men nu är jag uppe i åtminstone IE/Mozilla/NS7, har inte tillgång till Safari dock så där vet jag inte.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I IE är det enkelt fixat, men jag tror problemet är document.selection-objektet som är specifikt för IE och därför skulle funktionen inte fungera i andra läsare.

Det här förstår jag inte?

Jag använder aldrig IE, men denna funktion finns i alla andra forum jag deltar i. Fungerar utmärkt oberoende av webläsare. Är inte det där med "...funkar bara med IE..." snarare beroende av att utvecklaren använder specialfunktioner till IE i stället för standardgrejer som funkar för alla?

Jag är förvisso ingen webutvecklare/programmerare, men jag kan inte låta bli att undra när ett fåtal websidor bara kan läsas korrekt i IE, men ca 99% funkar oberoende av webläsare och OS?

 

Jag har sett två varianter på detta med taggar, en variant lägger in koden i texten, den andra tar upp en dialogruta där man skriver in texten man vill ha fetstil på, tex.

Vet inte vilken jag gillar mest, ibland den ena ibland den andra.

 

Eftersom jag inte kan just nån'ting om websides-skrivande har jag inga tips, men du kan ju alltid kolla med moderator på exvis

justlinux.com

linuxquestions.org

linuxforum.com

finns ju många andra också...

 

//Peter

 

In Pingvino Veritas!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu fick jag till ett script som slänger in taggar runt markerad text för IE/Mozilla/Firefox/NS7 men som sagt inte i Opera.

 

Kan man inte implementera de efterfrågade funktioner för dessa läsare och för Opera låter man bara bli att visa tag-knapparna i inläggsfönstret?

 

Någon som har lust att testa det (länken nedan) i Safari?

 

http://81.26.253.111/examples/Taggar.asp

 

 

AnjunaMoon

____________________________________________________________

/* There is nothing more permanent than a temporary solution... */

Stoppa mjukvarupatenten nu! http://www.ffii.se/

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det här förstår jag inte?

 

För att hämta text markerad av användaren använder IE en egen metod för detta och Mozilla/NS en annan. Ingen av dessa är standard tyvärr.

Har du nån länk till nåt forum där markeringsfunktionen även fungerar i Opera så är jag mkt intresserad.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För lite mer relaterad funktionalitet så har jag kopierat eforums inläggspopup och anpassat taggarna efter eforums dito:

 

http://81.26.253.111/examples/inlagg.html

 

Om ni inte får upp popupen så öppna inläggsfönstret direkt:

http://81.26.253.111/examples/eforum.html

 

[inlägget ändrat 2004-08-27 09:52:34 av Anjuna Moon]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu har jag testat med Opera/Windows, funktionen fungerar på

www.justlinux.com

www.linuxquestions.org

dessa 2 har varianten där det poppar upp en dialogruta.

och på

www.linuxforum.com

här läggs tagg-koden in i texten.

 

(På dessa sidor vet jag att de fungerar med Opera + Firefox på Windows,

Mozilla, Firefox, Konqueror, Galeon & Opera på Linux.)

 

//Peter

 

In Pingvino Veritas!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Pongo, var just inne på www.linuxforum.com och visst klarar den av att slänga in en tagg SIST i texten, men du kan inte markera valfri text och få taggarna att omsluta den. Det var det som var problemet.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Aha, på så vis.

Nå, personligen är jag nöjd med en snabblista.

 

Vad med mina övriga förslag? Framför allt det där med att det man skrivit försvinner om någonting är fel känns lite smått akut. Förstår mycket väl att du inte kan göra allt på en gång, vill inte att det glöms bort, bara.

 

//Peter

 

In Pingvino Veritas!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Förstår mycket väl att du inte kan göra allt på en gång, vill inte att det glöms bort, bara

 

Hehe, det är inte jag som fixar det. Jag satt mest och försökte hitta en lösning som Erik kanske ville dra nytta av. Det är han som är ansvarig för utvecklingen på eforum.

Det där med att texten försvinner om man har tagg-fel; för mig brukar det komma tilbaka med ett tryck backspace.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja... det där var ju klockrent! Har du skickat koden till Erik?

 

Jag skickade länken. Får väl se om det finns intresse av att jag jobbar vidare med det. Tack för poängen!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det som inte funkar med knapparna är ju motsvarande alt+R (röd). Om du skriver en text och vill införa en [ röd]-öppningstagg (eller stängnings) vilket vore ännu bättre

 

--

[Esc]

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du skriver en text och vill införa en [ röd]-öppningstagg (eller stängnings) vilket vore ännu bättre

 

Precis en sak jag tänkte jobba vidare med sen, dvs om ingen text är markerad så får knapparna samma funktion som Alt-genvägarna.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Erik Junesjö
Jag skickade länken. Får väl se om det finns intresse av att jag jobbar vidare med det.
Snyggt gjort! Detta kommer givetvis läggas in på Eforum. Läggs in nästa vecka.

//Erik

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Länken ligger numer på: http://c2.nordicplaza.com/eforum.asp

"YOU DO NO NOT HAVE ACCESS TO VIEW THIS SITE: 81.227.66"

Får inte jag vara mé? :(

 

Eminos, sorry, hehe, damn. Visste inte att jag spärrat den gamla sajten utåt, satt på kontoret idag för en gångs skull och där kunde ju självklart jag själv se allt =/

[inlägget ändrat 2004-08-28 01:53:06 av Anjuna Moon]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu är funktionen klar (Opera och Safarianvändare får dock inte ta del av den tyvärr)

 

http://81.26.253.111/examples/inlagg.html

 

Erik: Jag har mailat dig källkoden nu.

 

AnjunaMoon

____________________________________________________________

/* There is nothing more permanent than a temporary solution... */

Stoppa mjukvarupatenten nu! http://www.ffii.se/

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Prövade det - 'backspace' alltså, men icke sa' Nicke, texten är borta.

 

//Peter

 

In Pingvino Veritas!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...