Just nu i M3-nätverket
Jump to content

Problem efter installation av XP

Cechise

Recommended Posts

En vän till mig uppgraderade nyligen från 98 till XP (formaterade om hela skiten och installerade nytt) men har stött på en del underliga problem. Hela installationen gick bra ända fram tills systemet skulle starta för första gången. Då kommer det upp en ruta som liknar inloggningrutan med texten "Vänta..." där fastanar datorn och stod åtmistonde 15 - 20 min innan han startade om. Efter omstarten gick systemet igång men ett problem finns. Det går inte att köra program (om dom inte kommer från MS). Att tanka hem, installera och köra msn messenger gick bra. Att tanka hem, installera och försöka köra exempelvis QuickTime funkar inte. Det som händer när man startar programmet är att man får ett "runtime error" (tror jag) och blir erbjuden att skicka information om det till MS. Så här har det blivit med alla program vi försökt köra (ett undantag för Firefox). Nån som vet vad det kan bero på?

Har försökt installera XP en gång tidigare också med samma resultat.

tacksam för hjälp

/cec

[inlägget ändrat 2004-08-25 23:26:10 av Cechise]

Till exempel, det finns massor av fler patchar på windows update, tyvärr räcker inte SP1 längre. Nu kommer ju snart SP2 snart också.

Min rekommendation är att man drar ur nätverks sladden till datorn när man installerar, kontrollera sedan att window xp's branvägg är ordentligt påkopplad på nätverksanslutningen INNAN du kopplar in sladden.

Koppla sedan in sladden och gå direkt till windows update och ladda ned alla patchar.

Förslagsvis laddar man ned de viktigaste och bränner på en cd, som tex sp1 och installerar denna först innan man går till windows update.

Poängen är, ha alltid en brandvägg innan allt är patchat ! Se till att brandväggen är inkopplad innan du går ut på nätet med en opatchad XP.

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...