Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

volvo 740


Izzo

Rekommendera Poster

Jag har ett problem som jag jätte gärna skulle vilja ha lösningen på. Det är så att min volvo 740 inte startar längre den bara stannade. när man vrider på start-motorn så snurrar den bara, det beror att bensin-pumpen inte går igång(den får ingen ström), det kommer heller ingen gnista till tändstiftet. Startmotorn snurrar alltså bara. vi har bytt tändmodul så den kan inte vara vi har även bytt relä. Vad kan det vara som gör att denna 740 årsmodell88 inte startar... Det är en insprutare ingen förgasare..

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jordfel kanske??? Tror det finns två jord-"flätor" anslutna mellan motorblock och kaross? Har du lossat dessa och rengjort ordentligt så det finns god jordförbindelse?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag skulle gissa på "datorboxen" som sitter vid passagerarsidan uppe under instrumetbrädan, men det är nog inget jag rekommenderar dig att byta själv.

Detta är en rätt kostsam del att byta så kolla om det finns någon beg. att köpa, den behöver nog också lite injustering så låt en verkstad göra det.

 

//Roger

 

Simple and primitive with a good understanding of the common man.

But who is the common man?

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Troligen är det tändlägesgivaren som inte ger signal.

 

Jag vet inte hur det ser ut på din bil, men antingen sitter det en hallgivare i fördelaren, eller också har du en vevaxelgivare. Kontrollera att inga kablar till givaren är skadade.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Batteriet har du bytt det???

 

Jag gillar inte att vara pettimeter, och jag är inte speciellt bra på bilar, men om startmotorn går runt så betyder ju det att det finns ström... Så att det skulle vara problem med batteriet är väl inte så troligt.

 

G

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har en volvo 850 och hade samma problem. Jag laddade batteriet men det hjälpte inte så körde jag till verkstaden och där mätte de urladdningen på batteriet och det var inte en tillräcklig topp för att det skulle få i gång tändstiften.

 

Därav så ställde jag frågan.

 

/Nenna80

 

[inlägget ändrat 2004-08-26 15:08:19 av Nenna80]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 5 months later...

har ett lika dan`t problem har kommit fram till att det är hallgivaren som sitter brevid luftburken fast på inneskärmen. kostar ca 300 kr på mekonomen.

hobbymekaniker

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 veckor senare...

tjena har en 740 med motorn b230e och min bil gör desamma startar dör

om du kkommer på vad felet är skriv gärna till mej

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 9 months later...

Jag har haft samma problem som de flesta beskriver här... bilen stannade och vägrade att starta och jag hade ingen gnista. började med att byta ut tändmodulen (sitter på vänster skärmkant vid luftburken) samt tändspole. Min bil gick bra när den var kall men när den var varm så gick den inte. efter att ha läst här så åkte jag till skroten för att köpa en ny fördelare där hallgivaren sitter monterad. blev en aning besviken eftersom de skulle ha 750:- för en gammal fördelare med en hallgivare på. Åkte till autoexperten och köpte en lös hallgivare. böt ut den gamla hallgivaren mot en ny och nu går bilen helt perfekt. Missar inte en tändning. Innan den la av helt så kunde den missa lite då och då. alltid svårt att rekommendera folk till vad de ska göra när det inte funkar men min bil fungerar perfekt efter lite läsning här samt en ny hallgivare. Lite knöligt är det att byta hallgivaren men har man lite verktyg och en bra borrmaskin så går det bra. Är det någon som ska byta hallgivare så kan jag berätta hur jag gjorde. Maila gärna isf.

 

Lars

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Verkar som det finns kunniga "bilreperatörer" här som gett mycket vettiga förslag.

Nenna80 nämner en ganska viktig sak om batteriet också. Gamla bilar gärna före -90 är/var inte så kinkiga på batteriets kondition för att starta.Bara det fanns liv där så fanns chansen att den startade. Nyare bilar behöver mer kräm och är känsligare. Hade själv en 850 med nästan samma symtom. I mitt fall var det larmanordningen som strulade.Larmet till min 850 fattade det som att jag försökte starta bilen utan att ha avaktiverat själva larmet,vilket inte var fallet. Startmotorn snurrade men ingen gnista till tändstiften (sk stöldskydd). Tyvärr tog jag aldrig reda på vad mecken gjorde med min bil då (var bara glad att få den att funka), men det var larmet som strulade.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...