Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Outsourcad Exchangeserver (MYCKET tacksam för svar!!)


HannesHelander

Rekommendera Poster

HannesHelander

Hej!

 

Vi är ett av flera Europeiska kontor tillhörande en global koncern. Fram till idag har vi i Stockholm haft en egen Exchangeserver (2003) som vi är 15 användare på. De övriga europeiska kontoren har antingen egna Exchange 5.5 servrar eller delar med vårt regionala huvudkontor i London.

 

Nu när hela organisationen skall uppgradera till 2003 så är tanken på att man skall outsourca exchangeservrarna för hela den globala koncernen till ett företag i USA (NTT/Verio). Som litet filialkontor har vi inte så mycket att säga till om detta i längden men jag känner ändå att det vore viktigt för oss att komma med några synpunkter i allafall. Historiskt sett har vårt kontor alltid varit i framkanten jämfört med de övriga kontoren aså det förväntas nog av oss också.

 

Eftersom jag inte är nätverkstekniker eller har någon erfarenhet av outsourcade exchangelösningar så skulla jag bli JÄTTEGLAD ifall någon hade några vettiga kommentarer eller rekommendationer att komma med.

 

En sak jag tror kan vara kritiskt är dimensionering av bandbredden med tanke på att vi är flitiga användare av Public Folders och tunga dokument (ritningar och presentationer). Men det finns säkert många andra saker att ta hänsyn till.

 

Mvh och tack på förhand

Robert

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej Robert!

En del goda och en del mindre goda nyheter kan jag komma med...

I possitiv anda börjar jag med de goda! Exchange 2003 i kombination (viktigt att det är både och!) Outlook 2003 (i "cache-mode") skulle kunna va en bra lösning för er, visst det kräver som sagt hyfsad bandbredd, men i och med att Outlook tar hand om att ladda ner data till din lokala maskin ska du inte få allt för långa väntetider.

De mindre goda nyheterna är det du säger om Public Folders, de funkar inte lika smidigt och här kan det komma att uppstå flaskhalsar.

 

Det är fullt möjligt att i förhand studera effkter av en outsoursing för er del, vill du veta mer så är detta frågor jag sysslar med dagligen.

Hör gärna av dig!

 

Magnus Björk

www.connecta.se

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...