Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Vilka Linuxprogram i.st.f. Windowsprogram


pongo

Rekommendera Poster

Mja, Codeweavers är rätt försiktiga med klassificeringen av hur bra program funkar. Här finns en lista över kända problem med Photoshop 7 i cxoffice: http://www.codeweavers.com/site/compatibility/browse/cat?app_id=8;issues=1 Inga av problem ser speciellt jätteallvarliga ut.

 

Det ska väl nämnas att det faktiskt finns dom som kör PS på Linux professionellt, t ex Disney http://www.eweek.com/article2/0,1759,1210294,00.asp .

 

Sen är det klart, om man bara kör Linux för att köra femton olika Windowsprogram i Wine, så kan man väl lika gärna köra Windows...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sen är det klart, om man bara kör Linux för att köra femton olika Windowsprogram i Wine, så kan man väl lika gärna köra Windows...

 

Exakt, verkligen som att gå över ån efter vatten...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

OK, det _finns_ spel till Linux, men nog måste du hålla med om att Windows är överlägset Linux som spelplattform? Och ja, utbudet betyder mycket! TuxRacer är inget vidare alternativ till F1C t ex :)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

johan pålsson
Visst, bara att byta ut varenda program man har, vad tror du det skulle kosta?

 

Förmodligen för mycket för att det ska vara intressant (om det överhuvudtaget GÅR att korsuppgradera).

 

Men, frågan var väl inte av ekonomisk art utan mer av tekniskt, dvs. om något annat än windows kan komma ifråga när det gäller att köra "stora" applikationer ?

 

 

/Johan

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men, frågan var väl inte av ekonomisk art utan mer av tekniskt, dvs. om något annat än windows kan komma ifråga när det gäller att köra "stora" applikationer ?

 

Nej, frågan var om det gick att ersätta Win-program med Linux-dito (se rubriken).

 

Men visst, Mac/OSX är också ett alternativ. Nackdelen är att det är helt annan hårdvara som man kan ha sina åsikter om men det får bli i en annan tråd :)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som parantes upptäckte jag att det går bra att göra ALT+pil vänster i FireFox för att "gå tillbaka" till inläggsformuläret, rätta taggen och sen posta!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vet inte på vilket vis Windows skulle vara överlägset som plattform?

F1C vet jag inte vad det är, men kom ihåg att TuxRacer är gratis. Vill du ha ett riktigt racerspel finns det också - men inte gratis, vad jag vet. Flyg/helikoptersimulatorer finns både gratis & kommersiella, "robot-wars"-spel, barn-spel mm.mm. - jag spelar mycket men saknar inte Windows. (Även om det vore trevligt med CivIII för Linux).

 

//Peter

 

In Pingvino Veritas!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad är skillnaden mellan Linux (på PC då förstås) och Windows när det gäller möjligheten att köra spel? Är det DirectX som inte går in på Linux eller är det ngt annat som strular? Hur mkt av ett OS använder egentligen ett spel (känns inte som det borde vara mkt alls om det ska vara effektivt)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

DirectX är det som främst sätter käppar i hjulet för Linux och spel, om alla utvecklare av spel började använda OPENGL och förbättra SDL så skulle det komma ikapp DirectX inom ramen av ett halvår, skulle iallafall jag gissa.

då skulle dessutom spelen vara betydligt lättare att porta till andra platformar.

 

men det går tydligen inte...varför begriper jag inte...;/

 

Man kan i dagsläget spela ganska många spel som har ca 1 år på nacken i Linux om man kör med Transgaming's Wine (glömt vad det heter idag, hette WineX för ett tag sedan)...men det känns inte stabilt, iallafall har jag fått det intrycket.

 

[EDIT]

Det andra stora problemet med Linux och spel är förmodligen bristen av kopieringsskydd till platformen, det finns inga SecuROM och SafeDISC och allt vad dom heter för Linux, iallafall inte såvitt jag vet.

[/EDIT]

 

[inlägget ändrat 2004-08-30 13:09:34 av raidos]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bara lite gissningar nu...

 

Kanske Linuxanvändare (än så länge) inte är så värst intresserade av att betala för t ex spel utan i stor utsträckning vill att saker ska vara gratis?

 

Kanske stödjet för OpenGL inte är lika bra hos grafikkortstillverkare som stödet för DirectX?

 

Kanske DirectX är snabbare på att få stöd för nya features i grafikkorten än vad OpenGL är?

 

Det går ju uppenbarligen rätt bra att släppa spel för XBox, PC/Win och PS2 i princip samtidigt, så rent tekniskt tycker man ju inte att t ex OpenGL skulle vara ogörbart. Fast kanske volymen för en Linuxvariant är för liten för att det ska vara mödan värd?

 

Jaja...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Visst, utbudet är större för Windows.

Fast om jag ville ha en spelmaskin skulle jag nog välja Nintendo.

 

Hursomhelst, jag hittade en lista över Linuxspel:

http://www.icculus.org/lgfaq/gamelist.php

 

Nu kan jag just ingenting om programmering, men visst går det att skriva om DirectX-applikationer så de går att köra under Linux? Det är nog bara viljan som fattas.

Lite konstigt, faktiskt: Mac & Linux har ungefär lika många hemanvändare, för Mac finns det mesta. Vanligt att en spel-CD är gjord för Windows + Mac, men sällan Linux.

Om jag fattat det hela rätt så är det egentligen bara själva programfilen som behöver göras om, allt som har med själva spelmiljön att göra (karta, figurer, dialog mm) är OS-oberoende.

Men ju fler som frågar efter Linux-spel, desto fler spel släpps för Linux. Fast vi får nog beställa dem från utlandet många år till...

 

//Peter

 

In Pingvino Veritas!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

lizardKng

Jag behöver lite mer info om AnalogBox. Använder man det för att konstruera egna kretskort för musikalisk användning?

(Jag är liksom inte särskilt hemma på det kusimaliska området.)

 

//Peter

 

In Pingvino Veritas!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har kollat lite nu.

 

En rätt diger lista var det allt, tack!

 

jMax vet jag inte riktigt, de länkar som fanns var delvis rätt trasiga. Kanske letar efter andra.

 

BEAST ser definitivt intressant ut, ska kolla mer.

 

aRts verkar vara mer av sequencertyp vilket ABox inte alls är.

 

Finessen med ABox är att den INTE är sekvensiell, man skriver liksom ingen "låt". Man kopplar komponenter och pterkopplar komponenter till varandra och hela kretsen får "liv" och genererar ljud i all oändlighet. Jag gjorde t ex ett ljud som närmast kan liknas vid den ilskna kalla stormen i Alien 2, Abox kan spela den "stormen" hur länge som helst utan att egentligen upprepa sig och utan att man egentligen själv bestämmer hur stormen ska variera med tiden.

 

Har ett litet exempel här, som ljud till en liten animation:

 

http://www.planethilmer.com/per/3d/bergsgtable/bergsgtable.html

 

[inlägget ändrat 2004-09-03 20:59:53 av lizardKng]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...