Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll
pongo

Vilka Linuxprogram i.st.f. Windowsprogram

Rekommendera Poster

pongo

Hej hopp

Hör du till dem som inte använder Linux för att du inte hittar ersättningsprogram?

Jag har lite tid över, o är llite van att rota runt efter program.

Tala om här vad du använder för Windowsprogram så letar jag upp motsvarande Linuxprogram.

Program nr 1 kan jag bidra med själv: OpenOffice känner väl alla till? Vill du använda både Linux & Windows (vilket de flesta gör under en övergångstid) så kan du ju köra detta under Windows också.

//Peter

In Pingvino Veritas!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
raidos

De flesta program går att ersätta, eller köra någon Wine variant för att få igång. Som komplement/ersätting till OpenOffice finns juh även KOffice.

TotalCommander är ett JÄVLIGT trevligt program till Windows som jag saknar nästan varje sekund jag sitter i Linux, framförallt dess F3 funktion som är guld värd.

Hoppas du hittar något som ersätter det ;P. Jag har sökt och hittat liknande program, men inga som jag trivs med.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Marcus_J

Kul att du startade den här tråden, får väl bidra med en programfundering.

Använder idag ett program som heter dvdprofiler för att hålla koll på mina dvdfilmer ( http://www.intervocative.com/dvdpro/Info.aspx ) ett program liknande detta så är jag åtminstone lite närmare att kunna köra linux :)

/Marcus

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Bj0rN

Midnight Commander brukar jag använda som ersättare för Total Commander, dock är ju MC i konsolläge...

--

Some say I am crazy.. but the voices in my head disagree...

Stoppa mjukvarupatenten nu! http://www.ffii.se/

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
raidos

Jo, MC är sjysst, men det är långt ifrån vad TC är...

Support för de flesta komprimeringarna. iallafall att läsa vad som finns i filerna (.zip, .arj, .ace, .rar, .tar, .gz osv osv osv).

Köra Video/Musik

Hexläsare.

Jämförelse av filer.

Synkronisering av filer.

m.m.

kort sagt, det är inte lite jag saknar.. ;P

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
lizardKng

De jag har svårt att hitta ersättare för och som också i princip är anledningen till att jag kör Win i s f Linux är följande:

PhotoShop/ImageReady (och nej, GIMP duger inte)

Illustrator

TrueSpace

Vegas Video

Nikon Capture

Flash

SoundForge

AnalogBox

Ersättare ska inte bara ersätta "funktioner" rakt av, de ska dessutom vara av den mer intuitiva sorten (som TrueSpace och Vegas). T ex så är inte Premiere ett alternativ till Vegas för mig. Vettigt arbetsflöde är också viktigt, men det brukar gå att trixa till.

Vad gäller Adobe-programmen är kompatibilitet med just Adobes egna filformat av yttersta vikt.

Sen tillkommer spel, men det är nog bara att inse att Linux och spel inte går ihop än på väldigt många år.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
pongo

FAN!

Andra gången jag skriver ett halvlångt inlägg och en tag är fel - hela inlägget borta!

Snälla IDG-Eforums-fixare!!!! Kan ni inte ordna detta lite plötsligt?

//Peter

In Pingvino Veritas!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
lizardKng

Trist!

Jag tar för vana att alltid göra CTRL-A CTRL-C eller motsvarande innan jag skickar iväg nåt, just in case...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
pongo

Just... börjar lära mig det...

Hur som helst, jag har lite dåligt med tid denna vecka, men tro inte jag glömmer vad jag åtagit mig!

"I'll be back!"

//Peter

In Pingvino Veritas!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
slaugther

"PhotoShop/ImageReady (och nej, GIMP duger inte)" Varför?

"Vad gäller Adobe-programmen är kompatibilitet med just Adobes egna filformat av yttersta vikt." Varför?

Du behöver inte svara men jag hör det första argumentet ofta och är nyfiken för jag har hittills nästan aldrig hört en vettig anledning

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
lizardKng
"PhotoShop/ImageReady (och nej, GIMP duger inte)" Varf�ör?

Ett par anledningar som var aktuella med GIMP 1 i alla fall. Har alldeles nyligen installerat GIMP 2 s�å kanske det finns n�åt nytt som jag inte k�änner till...

- F�ärgprofiler. Digitalkameran tar bilder med Adobe RGB. S�åvitt jag vet bryr sig inte GIMP alls om olika f�ärgprofiler. Fotolab har sina egna färgprofiler och då behövs de också.

- CMYK och LAB. Jag h�åller inte p�å med tryck men b�åde CMYK och LAB �är guld v�ärda �även i andra sammanhang.

- "Adjustment layers". Anv�änder dessa n�ästan varje g�ång jag anv�änder PS.

Jag skulle även sakna verktyg som magnetlasso och healing brush. Kan inte göra en lista för jag vet inte säkert vad GIMP har och inte har.

Sen �är jag inte �överens med gr�änssnittet i GIMP men det �är nog mer en vanesak tror jag.

"Vad g�äller Adobe-programmen �är kompatibilitet med just Adobes egna filformat av yttersta vikt." Varf�ör?

De g�ånger jag beh�över ta emot filer fr�ån kunder eller skicka filer till kunder i t ex PhotoShop PSD- eller Illustrator AI-format �är det r�ätt viktigt att det inte kr�ånglar.

Se t ex p�å Open Office kontra M$ Office. OO kan b�åde l�äsa och skriva M$-format men det �är inte 100%-igt. Skriv en sak i Word, editera i Writer och �öppna i Word igen och se p�å resultatet. Brukar kr�äva en del handp�ål�äggning f�ör att reda ut saker och ting. Det funkar inte helt enkelt.

Du beh�över inte svara men jag h�ör det f�örsta argumentet ofta och �är nyfiken f�ör jag har hittills n�ästan aldrig h�ört en vettig anledning

Ja jag vet ju inte om du tycker att mina anledningar �är vettiga eller inte. F�ör mig �är de i alla fall helt avg�örande.

MEN men men... Jag anv�änder inte BARA PhotoShop. Det finns en hel dr�ös andra program som har sina godbitar, men PS �är arbetsh�ästen och den �är sv�år att vara utan.

[inlägget ändrat 2004-08-28 21:18:18 av lizardKng]

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
lizardKng

*dubbelpostat*

[inlägget ändrat 2004-08-28 20:58:32 av lizardKng]

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
lizardKng

Det var en rätt diger lista!

Den poängterar skillnad i ideologi mellan *nix och Win och den skillnaden känner jag väl till.

Nu har jag valt att köra de "stora applikationerna" i Win-miljö och använda cygwin för skripting, makefiler och sånt och det funkar rätt bra.

*nix är tveklöst bättre miljö för att knyta ihop småprogram till större helheter, men tyvärr tycker jag då att det är lite knapert ställt med de "stora applikationerna". Och ska man t ex jobba med bilder är det en oerhört stor fördel att kunna göra det i ett och samma skal, tycker jag.

Men det var en fin lista, *sparas*.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
slaugther

Jag finner dina argument vettiga speciellt då du till skillnad från många andra jag har hört verkar medveten om att det faktum att du inte kommer överens med GUI:t troligen är en vanesak

Färgprofiler är något dom borde ärva tillbaka från cinepaint (fd film-gimp) fast CMYK och LAB finns som plugin till 2:an

insåg inte riktigt då det stod spel längst ner att det handlade om företagssystem tyvärr annars hade jag redan från början haft större förståelse för filformaten.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Sindar

Men finns ente PS med över listan som wine fixar? Annars tror jag den ska fnnas med på Crossover office-listan... annars, i 3:dje hand borde NGN ha fått igång den under *nix och skrivit en guide om det? =D

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
slaugther

Både photoshop och flash (mfl http://www.codeweavers.com/site/products/cxoffice/supported_apps/) funkar under crossover office.

Har för mig att jag hörde någonstans att det var disney som hostade upp stålar för att få photoshopstöd i wine som crossover office bygger på.

Även om det som saknas i gimp borde läggas till.

[inlägget ändrat 2004-08-29 20:15:19 av slaugther]

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
pepino

Asså snälla kan du inte sluta med all linuxpropaganda någon gång?

/Henrik - orka med fanatiker

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
johan pålsson
Nu har jag valt att köra de "stora applikationerna" i Win-miljö och använda cygwin för skripting, makefiler och sånt och det funkar rätt bra.

Det låter ju som att du behöver en Mac ? :-)

Dualsystem med en BSD-variant som kör både Photoshop, Illustrator, MS-office och *nix-script utan några konstiga emulatorlager.

/Johan

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
pongo

???????

//Peter

In Pingvino Veritas!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
lizardKng

Visst, bara att byta ut varenda program man har, vad tror du det skulle kosta?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
lizardKng

Att köra en gammal version av PS och dessutom "This application installs, and runs well enough to be usable. However we find it has enough bugs to prevent it from running flawlessly" känns inte som nått hett alternativ :)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
lizardKng
Färgprofiler är något dom borde ärva tillbaka från cinepaint (fd film-gimp) fast CMYK och LAB finns som plugin till 2:an

Hmmm, det enda jag sett är nåt där man kan få ut CMYK-kanalerna som lager? Ska man kunna använda CMYK/LAB ska naturligtvis alla (nåja) funktioner i programmet funka som vanligt på bilden även i CMYK/LAB-läge.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
pongo
Sen tillkommer spel, men det är nog bara att inse att Linux och spel inte går ihop än på väldigt många år.

Varför inte?

Visst, det finns fler spel till Windows eller Nintendo mfl än till Linux.

Men det finns faktiskt mängder med Linux-spel också! Problemet är att Sverige är så pass inskränkt - här ska ju alla göra likadant, ingen mjukvarubutik med självaktning säljer Linuxspel... Men gå utomlands, det är väldigt lätt idag att handla på postorder från exvis England.

Jag brukar köpa från www.tuxgames.com, det finns flera.

Sedan finns också spel som fungerar för både Windows & Linux utan att det står något om Linux på kartongen...

UnrealTournament 2003 & 2004 är ett sån't.

De spel jag har köpt tidigare:

SidMeiers Alien Crossfire

CivCTP

RailroadTycoon

Majesty Gold

Heroes of might & magic

För att inte tala om alla gratisspel som följer med Linux, de flesta är enkla men det finns väldigt mycket bra. TuxRacer är en favorit!

//Peter

In Pingvino Veritas!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett nytt konto på vårt forum. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...