Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Ny funktion: Ladda upp bilder.


Erik Junesjö

Rekommendera Poster

Två saker:

Gem verkar inte visas för alla inlägg med bifogade bilder vid listning av senaste inlägg.

Exempelvis denna tråd i forumet grafikkort:

... eeehh nu visas gemet... konstigt?

och inte kan jag återskapa felet. Men för denna tråd:

//eforum.idg.se/viewmsg.asp?EntriesId=614362

visade inget gem i listningen av senaste inlägg i grafikkortsforumet.

Ahh - hittar en sida i webbläsaren där felet visas fortfarande, se bilden som bifogats.

 

 

Samt, som redan påpekats, klickar man på ett gem i listningen av senaste inlägg visas inte bilden. Det kan bero på en felaktig länk där inläggsid saknas:

javascript:RutStart('/popup/showPicture.asp?entriesid=','100','100');

jämför från samma inlägg men länk tagen när inägget visas:

javascript:RutStart('/popup/showPicture.asp?entriesid=614314','100','100');

 

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

614448_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bara en liten fundering.... Hur är det med copyrighten? Skärmdumpar i all ära borde ju inte vara något problem om man bifogar, men om jag bifogar en bild som är copyrightad av någon annan, hur funkar det då?

 

--

[Esc]

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Erik Junesjö
men om jag bifogar en bild som är copyrightad av någon annan, hur funkar det då?
Det är inte tillåtet att ladda upp bilder som man inte har rättigheter till.

//Erik

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är inte tillåtet att ladda upp bilder som man inte har rättigheter till.

 

Vilket kanske borde tryckas på, annars kanske moderatorerna får ett hästjobb. Åtminstone i t.ex. Öppet forum.

Det kan ju också lätt bifogas bilder som strider mot PUL. Även om 99% av alla eforumanvändare är skötsamma och snälla så kan ett par rötägg ställa till det för oss andra

 

Tack och lov, så visas ju inte bilden i inlägget, om den gjort det så kunde ju det ha påverkat hela forumet snabbt på ett negativt sätt.

 

I mitt inlägg (//eforum.idg.se/viewmsg.asp?EntriesId=614148#614465) hade jag bifogat en bild på Göran Person som jag "lånat" från http://www.regeringen.se/ Denna bild är numera borttagen av moderator (Erik?) utan att det syns i inägget.

 

Funktionen är suverän för att t.ex. bifoga skärmdumpar om man får konstiga felmeddelanden etc. Men kan lätt missbrukas av illvilliga. Därför så ville jag starta en debatt om

funktionen.

 

--

[Esc]

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Erik Junesjö
Vilket kanske borde tryckas på, annars kanske moderatorerna får ett hästjobb. Åtminstone i t.ex. Öppet forum.

Det kan ju också lätt bifogas bilder som strider mot PUL. Även om 99% av alla eforumanvändare är skötsamma och snälla så kan ett par rötägg ställa till det för oss andra

Sant. Jag kommer att avvakta med spärrar tills någon börjar missbruka funktionen. Då kommer olika spärrar succesivt byggas på.

 

Hur man än gör så är det enkelt att förstöra på Eforum. Jag vill inte lägga till för många hinder innan vi sett vad som behövs.

 

Jag tog bort din bild då jag antog att du inte hade rättigheter till den. Jag ska bygga till en funktion så att det syns att en bild har tagits bort.

//Erik

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tog bort din bild då jag antog att du inte hade rättigheter till den

Nej, som sagt. Det var en liten provokation för att se vad som är tillåtet.

 

Å andra sidan så är gemet ganska litet. För att få tillräckligt många att titta på sin bifogade bild så får man nog skriva det i inlägget. Som sagt, Helt perfekt för skärmdumpar etc.

 

Bra jobbat Erik! Ibland så liksom läser du våra tankar på vad vi vill ha på eforum

 

--

[Esc]

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Å andra sidan gäller ju samma sak för text. Borde väl inte vara så svårt att första, men vem vet...

 

Förresten, vilka begränsningar gäller annars på bilderna (storlek, format osv)?

 

<redigering>OK, den informationen får man när man ska ladda upp bilden. Sen kanske det är en idé att kolla att det faktiskt är en bildfil som laddas upp, och inte en godtycklig fil med ändelsen .jpg eller .gif.

 

[inlägget ändrat 2004-08-25 20:28:23 av zerblat]

614727.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Två saker:

 

1: Går det att få dialogrutan som kommer upp att enbart visa filer med de ändelser som stöds. Det vill säga png, gif och jpeg.

 

2: Jag laddade upp en png-fil. Men när jag klickar på gemet och tittar på den har den ändelsen jpeg. Ok, jag ser fortfarande bilden, men inte är det helt rätt.

 

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Erik Junesjö
1: Går det att få dialogrutan som kommer upp att enbart visa filer med de ändelser som stöds. Det vill säga png, gif och jpeg.

Inte som jag känner till. Kanske någon annan vet.

2: Jag laddade upp en png-fil. Men när jag klickar på gemet och tittar på den har den ändelsen jpeg. Ok, jag ser fortfarande bilden, men inte är det helt rätt.

Det är för att det inte sparas någon info om bilden i databasen. Detta för att spara databasresurser.

//Erik

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2: Jag laddade upp en png-fil. Men när jag klickar på gemet och tittar på den har den ändelsen jpeg. Ok, jag ser fortfarande bilden, men inte är det helt rätt.

 

Det är för att det inte sparas någon info om bilden i databasen. Detta för att spara databasresurser.

 

Filnamn?

Ahh, säger du att det är så, så är det väl så :)

 

 

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...