Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Service Pack 2 för Windows XP


Karl-Olov Nordin

Rekommendera Poster

Hej!

Pentti H. Jo jag vill upplysa dig om att Service Pack 2 för Windows XP inte är enbart en Brandvägg, utan det är en Uppgradering till den befintliga Windows XP som innehåller Service Pack 1 som jag har på min CD Skiva som innehåller Windows XP SP1. Och i själva Service Pack 2 så finns det en del Patchar som man också behöver som man inte hämtat hem tidigare. Har du tillgång i Fast Anslutning t ex ADSL som jag har just nu Pentti H? och sedan ska du komma ihåg att i Service Pack 2 så det även en ny Kontoll Panel som heter alltså Windows Security Center som ska hålla koll på alla Uppdateringer via t ex mitt Antvirus Program som har ifrån Panda.

 

Tack för upplysningen Karl-Olov Nordin :)

 

Ja, jag har fast anslutning med ADSL.

 

Du gör rätt i att installera SP2 när den kommer på svenska. Dom allra flesta kommer inte att ha några problem med den. Den engelska versionen har ju släppts och det verkar ha fungerat bra för dom flesta som installerat den.

 

[inlägget ändrat 2004-08-28 16:10:39 av Pentti H]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 82
  • Skapad
  • Senaste svar

Installerade SP2:an i torsdags och för mig gick det ganska smärtfritt.

Jag hade förberett mig på total katastrof och gjort backup och en Ghost image på min C: men än har jag bara haft små problem att fixa till.

 

Till min stora lättnad kännde SP2 igen Symantec´s antivirus och brandvägg och jag fick välja om jag ville använda dom som skydd till datorn.

 

Vid uppstart verkade det som om XP´s inbyggda brandvägg startade upp men att den senare växlade över till Norton Firewall när den startade åtminstone tolkade jag securitycenter så, men jag kan ha missat något..

 

Dom små missarna jag fått rätta till var att min Business contact manager för outlook krashade och behövde repareras men det tog office reparationsverktyg hand om.

 

Det andra är att jag får ett "tampering" felmeddelande vid avstängning av Windows från norton antivirus och att CCAPP.EXE hänger sig i några sekunder när jag stänger av datorn.

 

FTP och mitt interna nätverk fungerar som vanligt så inga problem där heller.

 

Jag har inte riktigt kommit överäns med popupstopparen ännu men det är bara en inlärningsfas..

Tunna/

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad tror du om detta då Cluster?

Att uppdatera till 512Mb minne tycker jag är en strålande idé!

Men jag är lite osäker på hur du kan avfärda minnesfel som ditt problem så pass enkelt som du gör. Dvs. hur kan du veta att någon minnesmodul inte är trasig?

Kolla på Memtest86 (http://www.memtest86.com/) där finns ett utmärkt verktygför att testa dina minnen.

 

/Cluster

----------------------------------------------------

"Den som försummar att dricka ur erfarenhetens källa

kommer troligen att dö av törst i okunnighetens öken."

-----> http://unic.serveftp.com/eforum <-----

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Känns som nåt inte stämmer här. Inget ont menat, men när man suttit och läst igenom hela trådens alla inlägg tycker jag känslan över några inlägg är lite.. hmm.. speciell.

 

Lite kryptiskt uttryckt kanske. Nån som kan jag kan få medhåll av? Och snälla, be mig inte utveckla vad jag vill ha sagt. Ni som förstår, förstår så att säga... :)

 

Har ni uppfattat mig rätt?

[inlägget ändrat 2004-08-28 18:36:20 av Johan Rittfeldt]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Karl-Olov Nordin

Hej!

Pentti H. Jag kommer att rapportera till dig senare hur jag har gjort när den Svenska Versionen utav Service Pack 2 för Windows XP kommer. Och dom jag också berätta detta Forum om jag har råkar ut för något problem den. Har du uppfattat mig korrekt rätt Pentti H? Mvh KalleNordin

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Karl-Olov Nordin

Hej!

Stefan Eklinder. Jag måste besvara ditt inlägg just nu. Det är så att jag kommer att ladda den svenska versionen utav Service Pack 2 så fort den släpps i näste Vecka den 4 september 2004.

 

Hur du den engelska Versionen utav Service Pack 2 för Windows XP i din Dator nu Stefan Eklinder? jag vill att rapporterar detta till mig snarast tack.

 

Har du uppfattat mig korrekt rätt Stefan Eklinder? Tack på förhand ifrån Karl-Olov Nordin i Herrhagen/Falun i Dalarna.

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Karl-Olov Nordin

Hej!

PBL. Hur gjorde du för att den ska fungera som en Bootbar CD utav Service Pack 2 för Windows XP? Har du uppfattat mig korrekt rätt? Mvh KalleNordin

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Karl-Olov Nordin

Hej!

Gustav Kraantz. Jag måste besvara ditt inlägg. Jag tycker inte du ska att både MS och Intel ska ta min Dator just nu. Jag vet vad jag pratar om just nu när det gäller Service Pack 2 för Windows XP. Du kanske inte vet hur Service Pack 2 för Windows XP fungerar för du har väl inte den svenska än för den släpps den 4 september 2004. Du vet vem jag är skulle jag tro, så du ska inte klandra på mig tycker jag så det så. Har du uppfattat mig korrekt rätt Gustav Kraantz? Mvh KalleNordin.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Karl-Olov Nordin

Hej!

Tunna. Jag vill veta om du använder den engelska Versionen utav Service Pack 2 för Windows XP. Har du det då Tunna? Mvh KalleNordin

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det kan vara rätt krångligt om man inte gjort det förrut, det finns en rad sajter på nätet som talar om hur man gör.

 

Tex:

http://www.windows-help.net/WindowsXP/winxp-sp2-bootcd.html

 

Själv brukar jag använda den här metoden (kanske inte enklaste):

http://www.nu2.nu/bootcd/#wxp

 

Det finns fler sajter som handlar om detta:

http://www.google.se/search?hl=sv&ie=UTF-8&q=%2B%22windows+xp%22+%2B%22bootable+cd%22&meta=

 

Och jag tror säkert det finns en del trådar på eforum också.

 

Hur det är med lagligheten i det hela vet jag inte, så länge man har en äkta licens i grunden tycker inte jag det gör något.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Yes, jag har nästan alla mina program inklusive WindowsXP i engelsk version.

Jag installerade SP2 via windows update när den blev tillgänglig för mig och körde på den direkt med alla program och filer intakta på datorn.

Jag tror inte att någon skall behöva börja om från början med nyinstallation av XP bara för att SP2 skall fungera men det är klokt att ta backup innan man påbörjar installationen ifall man skulle ha otur.

Tunna/

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Man får en känsla av programmet Eliza som fanns på 80-talet om det är det du menar?

 

Vill inte heller utveckla det..

 

Lite rörigt också att läsa en tråd där tidsaxeln är bruten i småbitar, men det är en annan femma.

Tunna/

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Man får en känsla av programmet Eliza som fanns på 80-talet
fast kanske med ännu lösare regler... ;-)

 

/Cluster

----------------------------------------------------

"Den som försummar att dricka ur erfarenhetens källa

kommer troligen att dö av törst i okunnighetens öken."

-----> http://unic.serveftp.com/eforum <-----

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder
Johan Rittfeldt skrev:

Känns som nåt inte stämmer här. Inget ont menat, men när man suttit och läst igenom hela trådens alla inlägg tycker jag känslan över några inlägg är lite.. hmm.. speciell.

 

Lite kryptiskt uttryckt kanske. Nån som kan jag kan få medhåll av? Och snälla, be mig inte utveckla vad jag vill ha sagt. Ni som förstår, förstår så att säga... :)

 

Har ni uppfattat mig rätt?

 

Vad är det som är speciellt med vissa inlägg då?

 

Att det spårar ur lite här och var hör ju till Eforumgargongen. Sådant brukar hända lite här och var ibland.

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

Boota datorn: ge den en sked hostmedicin när den hackar för mycket.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder
Hej!

Stefan Eklinder. Jag måste besvara ditt inlägg just nu. Det är så att jag kommer att ladda den svenska versionen utav Service Pack 2 så fort den släpps i näste Vecka den 4 september 2004.

 

Hur du den engelska Versionen utav Service Pack 2 för Windows XP i din Dator nu Stefan Eklinder? jag vill att rapporterar detta till mig snarast tack.

 

Har du uppfattat mig korrekt rätt Stefan Eklinder?

 

Jo, jag har uppfattat dig rätt. Du har däremot missat att SP2 för den svenska versionen av XP kommer ut den 15 september. :-)

 

Jag kör själv den svenska versionen av XP.

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

Boota datorn: ge den en sked hostmedicin när den hackar för mycket.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mauritz Lybeck
Jag har inte riktigt kommit överäns med popupstopparen ännu men det är bara en inlärningsfas..

Tunna/

Månne inte att det relativt enkelt går att inaktivera antivirus, brandvägg och popupstoppare i SP2.

I mitt fall tex. så fungerar allt ändå så bra som det är idag. ZA tar hand om popupen också. Beprövat och inarbetat.

 

Däremot vill jag gärna trycka in resten av SP2, för -som många nämnt- den innehåller ju så mycket mer än dessa "stoppar" och blir nog en bra grund att stå på inför framtida fixar som säkerligen förutsätter att man i det skedet har installerat SP2:an!

 

Jag ser fram emot SP2:an!!

 

/Mauritz

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag använder själv nortons popupstoppare och har stängt av den som kom med SP2.

Men den har hoppat igång igen två gånger efter det att jag valt att stänga av den och blockerat popupper jag vill ska tillåtas.

Troligen stänger jag av den på fel ställe eller på fel sätt men det är det jag menar med en inlärningsfas, man måste lära sig nya inställningar och det kan ibland ta några försök innan man lärt sig..

 

Som jag nu försökt är att i IE gå via Tools - Pop-Up Blocker och valt Turn Off Pop-Up Blocker men nästa gång jag startat IE så är den på igen så det finns troligen ett mer permanent sätt att stänga av den på det gäller bara att hitta den. :-)

Tunna/

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mauritz Lybeck
..man måste lära sig nya inställningar och det kan ibland ta några försök innan man lärt sig..

Hehe...det är väl bara kul med litet detektivarbete när det inte handlar om värre saker än så! :-)

 

Självklart får man väl trixa litet innan allt sitter som det skall -konstigt vore väl annars!! Det är ju så mycket som skall samarbeta, och knappast någon har identiska konfigurationer och program.

 

Jag blir riktigt sugen av allt snack! (Får ju vänta på svenska..)

 

/Mauritz

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Därför ska inte du lägga din näsa i blöt tycker jag just nu.

 

??? Så lättstött man kan vara då. Förlåt så hemskt mycket att jag råkade trampa dig på tårna.

 

Men jag kommer inte att få något Skräppost i min Mailbox p.g.a. Mcafee Spamkiller.

 

Javisst.

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag blir riktigt sugen av allt snack! (Får ju vänta på svenska..)

 

 

Ja samma här även om jag nu även har engelskt xp så blir den uppgraderad med sp2 först när jag ska ominstallera.

 

 

#Seppo

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Karl-Olov Nordin

Hej!

Seppo. Jag undrar om du har Service Pack 2 på engelska för Windows XP i din Dator Seppe: Även om du har en Svensk Version utav Windows XP. Har du det Seppe just nu? Mvh KalleNordin

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Namnet är Seppo, ja datorn jag sitter vid har svenskt xp och kommer att uppdateras med svenskt sp2 när den kommer ut, vid en ominstallation av operativet.

Har även en med engelskt xp men den har en uppkoppling mot mitt jobb så den uppgraderingen till sp2 kommer jag att ta senare.

 

 

#Seppo

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Karl-Olov Nordin

Hej!

Seppo. Jag undrar då hur det går då med Service Pack 2 för Windows XP fast på engelska på ett Svensk Version utav Windows XP SP1. Uppkommer det konstiga meddelande då och då Seppo? för vad jag har förstått så ska man inte ha en engelsk Version utav Service Pack 2 för Windows XP på ett Svensk Operativsystem, för då går det inte så bra har jag läst på utav dom som Kan det här med olika Språk. För det kan vara så att Filerna också är gjorda på lite annorlunda sätt p.g.a. av olika språk.

 

Har du uppfattat mig korrekt rätt Seppo? Tack på förhand ifrån Karl-Olov Nordin i Herrhagen/Falun i Dalarna.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...