Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Service Pack 2 för Windows XP


Karl-Olov Nordin

Rekommendera Poster

Stefan Eklinder
Karl-Olov Nordin skrev:

Hej!

Stefan Eklinder. Jag har i min Dator med en processor utav AMD K-6.2 kan det blir det blir problem för mig med denna Processor då Stefan Eklinder? Har du uppfattat mig korrekt rätt Stefan Eklinder? Mvh KalleNordin

 

 

K-6:an är en rätt gammal processor, så att om den har jag inte läst något strul med. Du får helt enkelt prova dig fram. Eventuellt avvakta och se vad folk får för problem med den svenska versionen av SP2:an.

 

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

Boota datorn: ge den en sked hostmedicin när den hackar för mycket.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 82
  • Skapad
  • Senaste svar
Karl-Olov Nordin

Hej!

Stefan Eklinder. Jag kanske det att jag ska avvakta lite inför den svenska Versionen utav Service Pack 2 för Windows XP. Mvh KalleNordin

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Karl-Olov Nordin

Hej!

PBL. Jag tror helt enkelt att dom som har fått Problem med Service Pack 2 för Windows XP har nog kanske installerat detta nya Service Pack 2 ovanpå dom andra programvarorna och dom kom också problemen tror jag. Så jag ska nog göra så när den Svenska Versionen utav SP2 för Windows XP kommer att jag beställer den på CD Skiva och sedan installera om hela Hårddisken för att vara på den säkra sidan så att man inte får problem med andra Programvaror tror jag.

 

Min Dator som är av märke COMPAQ PRESARIO 7461 och har en processor utav AMD K-6.2 kan det blir problem då med denna Processor då PBL? Har du uppfattat mig korrekt rätt? PBL Tack på förhand ifrån Karl-Olov Nordin i Herrhagen/Falun i Dalarna. Jag tror också att det pågår en skrämsel Kampanj mot detta nya Service Pack 2 för Windows XP. Vad tror du då?

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej jag har inte sett något specifikt om K6-2, rent spontant känns det väl som att en K6-2:a inte räcker till riktigt för Windows XP men det är ju en annan fråga.

 

Visst pågår det en skrämselkampanj om SP2, ivrigt påhejad av media.

 

Förmodligen gjorde MS en tabbe när de valde att fördröja nedladdning av SP2 för att ge företagen mer tid att kolla upp sina program, det var då alla fåniga rykten om problem verkligen började blomma upp.

 

[inlägget ändrat 2004-08-27 23:08:57 av PBL]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Karl-Olov Nordin

Hej!

PBL. Jag kanske ska upplysa dig om min Processor har en kapacitet på ca 500 Mhtz. Så jag vet ju att den är extra långsam av sig datorn. Bara jag får ihop lite mera pengar så ska jag Köpa en större processor. Och då blir det AMD Athlon XP2400+ på 2.0 Ghtz. Vad tycker du om detta förslag ifrån mig då? Har du uppfattat mig korrekt rätt PBL? mvh KalleNordin

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

PBL. Jag kanske ska upplysa dig om min Processor har en kapacitet på ca 500 Mhtz. Så jag vet ju att den är extra långsam av sig datorn. Bara jag får ihop lite mera pengar så ska jag Köpa en större processor. Och då blir det AMD Athlon XP2400+ på 2.0 Ghtz. Vad tycker du om detta förslag ifrån mig då? Har du uppfattat mig korrekt rätt PBL? mvh KalleNordin

 

 

Jag kör själv på en Athlon 2400+ och 512M minne, flyter på mycket bra.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Karl-Olov Nordin

Hej!

PBL. Jag ska informera dig om att jag har en svåger som också är God Man till mig och han heter Hans-Erik Johansson och han är inte alls säkerhetsansvarig för sin Dator hemma som har en Processor utav Intel och det är en P4 3.0Ghtz. Jag kommer inte att sluta att trycka då det gäller han. För min Svåger är omedgörlig tycker jag just nu.

 

För en opatchad Dator löper mellan ca 20 t o m 50 gånger att råka ut för en virusattack, men det begriper inte min Svåger Hans-Erik Johansson som är dessutom gift med min Stora Syster som heter Ulla-Britt Johansson född Nordin liksom jag.

 

Jag tror själv att prestandan kommer bli mycket bli mycket bättre om jag Uppgraderar Processorn och Snabbheten blir betydligt Bättre också tycker jag. Har du uppfattat mig korrekt rätt PBL? Mvh KalleNordin

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hmmm... jag menade inte att det skulle kunna vara minnesmängden som det var fel på utan att det var ett fysiskt fel på själva minnesmodulen. Dvs att minnet är trasigt och i så fall ska bytas ut.

 

/Cluster

----------------------------------------------------

"Den som försummar att dricka ur erfarenhetens källa

kommer troligen att dö av törst i okunnighetens öken."

-----> http://unic.serveftp.com/eforum <-----

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Karl-Olov Nordin

Hej!

Cluster. Jag förstår vad du syftade till att minnet skulle vara Trasigt, mn så var det inte för mig, fast jag har sett att Internet Explorer hade hänvisat till att Minnet inte räcker till i kapacitet. Jag har kollat efter nya Minnen med en kapacitet på runt 512MB istället för 256MB. Vad tror du om detta då Cluster? Mvh KalleNordin

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder
PBL skrev:

Tycker det känns som det pågår lite av en kampanj emot denna uppdatering (värre än för SP1) och jag fattar inte riktigt varför.

 

En kampanj emot SP2 tycker jag inte att det är. Snarare rapporter om vad som strular när folk installerat den i sina datorer. Just nu engelska och tyska versioner av XP.

 

Jag vill ju inte att min dator ska strula när jag installerat SP2 och jag vill heller inte att den inbyggda brandväggen i XP ska sätta käppar i hjulet för mitt FTP och andra internetberoende program. Det är av den anledningen jag följer alla rapporter om strul som följer i SP2:ans spår just nu.

 

Den inbyggda brandväggen i XP kan man ju inaktivera och istället köra med tredjepartsbrandväggar, som man kan göra nu. Jag vill ju gärna ha kontroll på program som släpps igenom brandväggen. Sen vill jag kunna se vad som pågår för aktivitet i min brandvägg och kunna konfigurera den som jag vill.

 

XP:s brandvägg ligger dolt i bakgrunden och visar sig inte alls. Man vet ju inte om den fungerar och vad som pågår i bakgrunden.

 

Att man ska behöva formatera och installera om XP för att få SP2:an att fungera korrekt begriper inte jag. Maratonmannen skriver att han lyckades få SP2:an fungera på ett helt rent system här i tråden. Så mycket jobb är inte jag beredd att lägga ned för att ett service pack ska installeras i min dator. Det innebär så mycket jobb att sitta och installera om rubbet på min dator.

 

Den nya Windows Update version 5 kräver också att tjänsten för WindowsUpdate ska vara startad och aktiv i XP. Tidigare kunde man inaktivera den och köra manuellt. Då får man kontroll på vilka uppdateringar som tankas hem och kan då plocka bort sådant som strular.

 

Okej, själva WinUpdateautomatiken i XP kan man inaktivera, men inte tjänsten i bakgrunden. Inaktiverar man tjänsten så kan man heller inte få WindowsUpdatesidan att fungera. Nytt för mig, faktiskt. Tidigare fungerade det att både inaktivera tjänsten och själva automatiken i XP. Då kunde man hämta allt manuellt.

 

Bra att veta för er som börjar fundera på varför inte WinUpdate version 5 plötsligt inte fungerar längre. Aktivera och starta tjänsten, så fungerar det.

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

Boota datorn: ge den en sked hostmedicin när den hackar för mycket.

 

[inlägget ändrat 2004-08-28 13:17:26 av Stefan Eklinder]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ungefär samma invändningar som Stefan Eklinder har jag mot SP2. Med min nuvarande installation kan jag inte installera SP2 för då blir jag av med internetuppkopplingen, jag måste formatera för att få den och funka. Så den får vänta.

 

Men behövs verkligen SP2? Jag menar om man har uppdaterad virus- och brandvägg?

Jag har även funderat på alla rapporter om alla säkerhetshål som upptäcks, när dom rapporteras som jättefarliga. Är dom larmrapporterna gjorda efter antagandet att man inte har antivirus och brandvägg (tredjeparts) installerat?

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En stor skillnad mellan alla andra personliga mjukvaru brandväggar som finns och den som finns i SP2 är att den är påkopplad även under boot.

 

Zonealarm och allt vad de nu heter startar när tjänsterna börjar startas upp, efter att nätverket initierats.

 

Visst, chansen att något ska hända under de sekunderna är väl ganska små men icke mindre en betydande skillnad.

 

Idealet är naturligtvis en kombination av hårdvaru och mjukvaru brandvägg.

 

Att fråga om SP2 behövs eller inte är ju en rätt märklig fråga, den innehåller alla patchar som släppts sedan SP1 och mer därtill i ett fint litet paket som man dessutom kan slipstreama till en installations cd.

 

Varför skulle man INTE behöva den frågar jag mig ?

 

 

[inlägget ändrat 2004-08-28 14:14:09 av PBL]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Karl-Olov Nordin

Hej!

Stefan Eklinder. Jag tror att om man installerar Service Pack 2 för Windows XP i en befintlig men andra program installerade före innan Service Pack 2 blir installerad då kan det hända att jag tror att det kommer att uppstå problem för vanliga PC Användare som inte riktigt vet hur kan ska göra Stefan Eklinder.

 

Så mitt råd är att om man ska vara på den säkra sidan är att man helt enkelt formaterar om Hela hårddisken tycker jag just nu.

 

För jag vill ju inte installera Service Pack 2 för Windows XP och få en massa annat strul med Datorn i övrigt. Så för mig är det enda sättet om man ska vara på den säkra sidan att lägger om hela Datorn fast det tar lite tid förstås så hjälps inte detta tycker jag Stefan Eklinder.

 

Annars kommer det säkert en massa Rapporter att den vanliga PC Användaren har fått problem och sedan skyller på detta nya Service Pack 2 för Windows XP.

 

Fast det beror på att den vanliga PC användaren har installerat Service Pack 2 för Windows XP uppe på allt annat och då uppstår pronlemet skule jag tror Stefan att man får problemet.

 

Så det är inte Service Pack 2 för Windows XP som är problemet utan det ni användare som inte riktigt vet trotr jag just nu.

 

Så jag rekomenderar att man ska vara på den säkra sidan att man lägger om hela Datorn. Det tänker jag göra i alla Fall så det så Stefan Eklinder.

 

Har du uppfattat mig korrekt rätt Stefan Eklinder?

 

Tack på förhand ifrån Karl-Olov Nordin i Herrhagen/Falun i Dalarna.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Karl-Olov Nordin

Hej!

Pentti H. Jag måste också besvara ditt inlägg. Om man ska vara på den säkra sidan så tycker jag att man ska lägga om hela Datorn så att Service Pack 2 för Windows XP ska fungera normalt och inte en massa annat bekymmer ska behöva uppstå tycker jag.

 

Så jag rekomenderar att alla som vill Installera Service Pack 2 för Windows XP ska installera om hela Datorn ändå fast det tar lite längre då kanske.

 

Så det tänker jag om jag vill vara på den säkra sidan eftersom Brandväggen i Servïce Pack 2 är på under installerationen, annars kanske man får annat Bekymmer tror jag. Har du uppfattat mig korrekt rätt? Tack på förhand ifrån Karl-Olov Nordin i Herrhagen/Falun i Dalarna.

 

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Varför skulle man INTE behöva den frågar jag mig ?

Tja, om du har en hårdvaru brandvägg så lär det inte spela så stor roll när den startar...

Eller om du har en dator med en hårdvaru brandvägg inbyggt på moder kortet, så som det finns på en del datorer med nforce2 krets...

 

Läs hur Ms och Intel planerar att ta över din dator:

http://www.cl.cam.ac.uk/users/rja14/tcpa-faq.html

http://www.againsttcpa.com/

 

[inlägget ändrat 2004-08-28 14:39:54 av Kraantz]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Varför skulle man INTE behöva den frågar jag mig ?

 

Det är ju i och för sig bara vissa som har problem, men för min del handlar det om att jag inte vill formatera om hårddisken bara för att få SP2 och funka.

Säkert är det så att jag kan lösa det om jag mer eller mindre tar akademisk examen i XP ;) men det verkar lite overkill för ett servicepack.

Jag kan liksom inte se anledningen till att så fort jag installerat XP2 så hittas ingen DHCP-server (även om jag inte har windows egen brandvägg eller nån tredjeparts igång). Alla inställningar i egenskaperna för TCP/IP och nätverkskortet är som dom var innan SP2 installerades.

 

Eftersom jag är nöjd med min installation just nu (utan SP2) så undrade jag om den är så nödvändig när man har antivirus och brandvägg som fungerar som dom ska.

När väl den tiden kommer så ska jag formatera, installeraXP och alla program och tweaka XP som jag vill ha den (och radera backup dvd-rw´na som jag för en gångs skull avsatt mycken tid till att hålla uppdaterade så att jag kan köra in för att slippa just formateringar)

Men det känns, som sagt, lite väl mycket jobb för ett servicepack som kanske inte är så nödvändig om antivirus och brandvägg kan förhindra skador i alla fall.

 

Därav frågan.

 

[inlägget ändrat 2004-08-28 14:46:14 av Pentti H]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej Karl-olov Nordin

 

Jo jag har uppfattat dig korrekt rätt.

Men som jag skrev i mitt inlägg till PBL så handlar det om mycket jobb för min del och jag ville höra mig för om SP2 verkligen är så nödvändig ifall antivirusprogram och brandvägg kan göra samma sak.

Tänkte såsom så att nån kunnig inom ämnet servicepackar och hotfixar kanske kunde ge ett svar.

Visar det sig att SP2 krävs för att överleva på internet så får jag vackert bita i det sura äpplet och formatera om datorn och fundera på varför man anstränger sig med backupper :)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En stor skillnad mellan alla andra personliga mjukvaru brandväggar som finns och den som finns i SP2 är att den är påkopplad även under boot.

 

Zonealarm och allt vad de nu heter startar när tjänsterna börjar startas upp, efter att nätverket initierats.

I rättvisans namn borde väl XP, dvs Microsoft, tillåta andra mjukvaruleverantörer att starta sina brandväggar tidigare. Fast enklast vore ju om XP överhuvudtaget inte tillåter någon nätverkskommunikation innan brandväggen är på plats, oavsett om det är Microsofts egna eller någon anna leverantörs. Eller utför Windows några nätverksuppgifter tidigt vid uppstart? Ok, en vet jag om, det är TCP/Ip och skaffandet av en IP-adress via DJCP sker under uppstart.

 

 

Brandväggar idag, när startar de? Är de aktiva när inloggningsskärmen syns eller är det först när en användare är inloggad? Vad för nätverkstrafik behöver XP ha tillgång till när ingen är inloggad?

 

 

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Brandväggar idag, när startar de? Är de aktiva när inloggningsskärmen syns eller är det först när en användare är inloggad? Vad för nätverkstrafik behöver XP ha tillgång till när ingen är inloggad

 

Jag tror att Outpost i alla fall startar väldigt tidigt, innan modemet börjar söka efter nätverk. Det har jag lärt mig i och med att DEP-funktionen kraschar windows när en till Outpost tillhörande fil (filtnt.sys) laddas några sekunder efter att XP börjar laddas. (gäller bara athlon 64 + Outpost 2.1. Jag tippar på att det fixas när Outpost 2.5 kommer)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Karl-Olov Nordin

Hej!

Pentti H. Jo jag vill upplysa dig om att Service Pack 2 för Windows XP inte är enbart en Brandvägg, utan det är en Uppgradering till den befintliga Windows XP som innehåller Service Pack 1 som jag har på min CD Skiva som innehåller Windows XP SP1. Och i själva Service Pack 2 så finns det en del Patchar som man också behöver som man inte hämtat hem tidigare. Har du tillgång i Fast Anslutning t ex ADSL som jag har just nu Pentti H? och sedan ska du komma ihåg att i Service Pack 2 så det även en ny Kontoll Panel som heter alltså Windows Security Center som ska hålla koll på alla Uppdateringer via t ex mitt Antvirus Program som har ifrån Panda. Och mitt Antvirus kommer ifrån Panda och det heter så här.

 

Panda Antivirus Platinum Version 7.07.01 med egen inbyggd Brandväggs klient, och det vill inte har något bekymmer med liksom övriga Programvaror jag har i Datorn just nu som t ex Office XP Pro samt Mcfee Spamkiller samt Mcafee QuickCleaner osv. Jag kommer att installera Service Pack 2 på Svenska så fort den finns för Nedladdning via Microsofts Portal Download Center.

 

Har du uppfattat mig korrekt rätt Pentti H? mvh KalleNordin

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder
Karl-Olov Nordin skrev:

Så mitt råd är att om man ska vara på den säkra sidan är att man helt enkelt formaterar om Hela hårddisken tycker jag just nu.

 

Visst, det var bara två månader sen jag ägnade en hel lördagkväll åt att formatera och installera om rubbet i min dator. I så fall får det bli när jag får ett ryck och blåser datorn på nytt. Under tiden kan jag ju lära mig av andras problem.

 

Karl-Olov Nordin skrev:

Fast det beror på att den vanliga PC användaren har installerat Service Pack 2 för Windows XP uppe på allt annat och då uppstår pronlemet skule jag tror Stefan att man får problemet.

 

Främst antivirusprogram och FTP som strular. Fildelarna ser ju rött när SP2 nu gör att portarna blockas. Nu tillhör inte jag de som sitter och delar filer i ett P2P-nätverk, men kan inte undgå att ta del av problemet.

 

Karl-Olov Nordin skrev:

Har du uppfattat mig korrekt rätt Stefan Eklinder?

 

Ja, du vill ju komma till att vi ska formatera om datorn och lägga in SP2:an då också.

 

Det är inga ursäkter från min sida att vilja slippa SP2. Inte på något sätt, för att jag vill gärna ha SP2:an. För min del är det bara problemen som duggar tätt som jag vill ha rätsida på. Fast det lär jag väl få efterhand som den svenska versionen av SP2:an installeras.

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

Boota datorn: ge den en sked hostmedicin när den hackar för mycket.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

P2P nissarna brukar få det mesta om bakfoten som jag skrev i tidigare inlägg, det varken blockas något eller begränsas något i SP2 men i vanlig anti-ms anda vill de inte lyssna eller ens läsa sig till om hur det fungerar.

 

Det råder ju tex fortfarande en extrem förvirring om hur QoS fungerar, ser ständigt dessa "råd" på olika forum om hur QoS stjäl bandbredd och hur man kopplar ut det, vilket bygger på en total missuppfattning, med SP2 har de fått fler missupfattningar att sprida vilket de glatt gör.

 

Jag är nöjd med SP2, mer än så bryr jag mig inte längre, antar att det i stora delar är MS velande som skapat alla dessa diskussioner om huruvida man ska installera sp2 eller inte.

 

Som jag skrev i tidigare inlägg kommer nog SP2 fungera utmärkt för det stora flertalet användare.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder
PBL skrev:

Jag är nöjd med SP2, mer än så bryr jag mig inte längre, antar att det i stora delar är MS velande som skapat alla dessa diskussioner om huruvida man ska installera sp2 eller inte.

 

Kul att läsa att du är nöjd och att det fungerar för dig. :-)

 

Hur installerade du SP2:an?

Formaterade du först eller installerade du över det andra?

 

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

Boota datorn: ge den en sked hostmedicin när den hackar för mycket.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag slipstreamade och gjorde en bootbar installations cd och gjorde sedan en ren installation från den.

 

[inlägget ändrat 2004-08-28 16:02:06 av PBL]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...