Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

En mobil två tel.nr, HUR?


Surferdude

Rekommendera Poster

Har en enskild firma vid sidan om mitt vanliga jobb och skulle därför vilja ha möjlighet att ha endast en mobil med mig med två olika tel.nr.

Finns det nån lösning (dubbla simkort eller nåt) som gör detta möjligt?

 

Tanken är alltså att mina kunder i den egna firman skall kunna ringa på mitt företags nr och mina medarbetare på mitt jobb skall kunna ringa på ett annat nr. Jag skall oxå kunna ringa samtal som skall kunna debiteras på antingen mitt företags abonnemang eller mitt jobbs abonnemang.

Vore även bra om man kunde få ett sms eller nåt när en kund mailat till mitt företags mailadress.

 

Många frågor...

Är detta möjligt över huvudtaget?

Vilka telefoner skulle det funka med isåfall?

(Är sugen på en SonyEricson T630)

 

Tobbe

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kan hjälpa dig med det ena, och det är två nr in.

Om du ändå måste ha två sim så använder du det ena och vidarkopplar det till andra numret och sätter i det sistnämnda.

 

Nu ringer det i din telefon på vilket nummer de än ringer på, men att sedan ringa från det ena eller det andra, det blir värre om man använder min lösning.

 

Jag vet att en del företagsabbonemang så slår man in en kod innan numret man skall ringa, vid privatsamtal, så drar företaget av det från lönen.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det finns lösningar för denna rubrik...Men nackdelar med denna lösning också.

 

Det finns så du kan ha dubbla simkort samtidigt i en mobil.

Är inte säker på om det finns till alla märken/modeller.

 

Kruxet är att du kan inte använda två nummer samtidigt, utan du måste välja, men när du stänger av och sätter på din mobil igen så växlar du kort på det viset.

 

Inte världens bästa lösning, men det fungerar hyfsat om man vill använda två olika simkort i samma telefon.

 

Eftrsom mobilsystemet överhuvudtaget inte tillåter att man använder två nummer samtidigt som du egentligen syftar på, så tror jag inte att du kan få det att fungera till 100% enligt dina önskemål.

 

Denna lösning är väl en bit på väg.

 

 

 

// Gästen

 

Sopa alltid rent framför egen dörr

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Borde man inte kunna kombinera dessa två förslag. Dvs ha en mobil med dubbla simkort där man vidarekopplat det ena till det andra. Vill man sedan ringa från det första simkortet får man stänga av telefonen och logga in på det.

Eller har jag missuppfattat det hela?

 

Tobbe

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Precis som fraro skrev så finns det abbonemang med 2 nummer, tele2 har såna vet jag, du använder 2 olika simkoder beroende på vilket nummer du vill ringa från men alla samtal oberoende vilket av dom 2 nummren som rings kommer fram, du får 2 separata fakturor så det är nog precis vad du letar efter. Vad gäller sms vid mail så ska det också gå, ring till företaget som har hand om din mail så kan dom säkert berätta hur du ska gå till väga.

 

/Marcus

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Precis som fraro skrev så finns det abbonemang med 2 nummer, tele2 har såna vet jag...Vore även bra om man kunde få ett sms eller nåt när en kund mailat till mitt företags mailadress.

Det fungerar alldeles utmärkt med Tele 2:s företagskort med dubbla PIN-koder. Fungerar så att man loggar in med företagets PIN. Vill man ringa privat får man stänga av telefonen och logga in med privata PIN. Adressbok, kalender osv är gemensamt.

Och att få ett SMS till mobilen då man fått mail ingår i Tele 2:s företagsabonnemang. Fungerar också hur bra som helst. Man kan dock inte läsa själva mailet, utan bara se avsändare och ämne.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kommer och tänka på en liten sak när jag läser denna tråd som hände för nåt år sen när jag ringde till Telia Mobitels kundtjänst och frågade om just detta. Jag visste inte vad tjänsten hette exakt, men jag visste att tjänsten fanns hos Tele2, och jag gärna ville ha den själv till mitt abonnemang hos Telia. Svaret jag fick var att det rent tekniskt var omöjlig med en sådan tjänst och att den inte kunde finnas hos Tele2, det var nåt jag missförstått!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har ett sånt abbonemang och har haft ganska länge så tekniskt möjligt är det definitivt men telia kanske inte har nåt sånt eller så kanske killen/tjejen på kundtjänst fabulerade lite för att du inte skulle byta till tele2 men det funkar i alla fall utmärkt

 

/Marcus

 

 

*edit*

 

Abbonemanget heter företagsabbonemang med privatsida eller nåt liknande

[inlägget ändrat 2004-08-24 15:46:42 av Marcus_J]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...