Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Det heter inte nyaste!


Roger Lindholm

Rekommendera Poster

Roger Lindholm

Hej

 

 

Att många använder ordet "nyaste" irriterar mig. T.ex Nyaste versionen av Photoshop.

 

Enligt min språkliga kunskap heter den "senaste". T.ex Den senaste utgåvan av Photoshop.

 

Nu blir det krig... :)

 

 

/ Wath is best in life? Crush the enemies, see them driven before you, hear the lemendation of the women. /

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Enligt min språkliga kunskap heter den "senaste". T.ex Den senaste utgåvan av Photoshop.

 

Nu blir det krig... :)

 

 

/ Wath is best in life? Crush the enemies, see them driven before you, hear the lemendation of the women. /

 

...och enligt min så heter det "What" och "lamentation". Man kan ju inte ha alla rätt?

 

 

--

Jocke

 

It´s a matter of taste - either you got it, or you don´t.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad är det för fel med "nyaste"?

 

Ok, lite ovant i skriftspråk men i talspråk har väl utrycket förekommit en längre tid.

 

Inte på något sätt är det för mig oklart vad som menas, och det är huvudsaken med ett språk.

 

 

Funderar lite, har inte tänkt på hur man böjer ny...

Att någonting är nytt betyder egentligen att det är den absolut senaste (mmh) inkommna detaljen.

Enligt klassiska språkregler kan väl inget vara "nyare" än det som är nytt?

 

Men som sag, huvudsaken är att andra förstår vad det är man skriver eller säger.

 

 

[ed] Man ska visst inte lita på Word har jag hört, men att böja ordet "ny" är något Word accepterar

Ny

Nyare

Nyast

Nyaste

 

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

[inlägget ändrat 2004-08-23 12:51:42 av Monshi]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag skulle snarare sätta likhetstecken mellan "senaste" och "nya", dvs

 

Nya versionen av ... <-> Senaste versionen av ...

 

I SAOL hittar jag dessutom bara böjningsformen NYARE (dvs inte NYASTE)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Denna diskusionen påminner lite den som jag hade med min lärare på grundskolan angående ordet "dom".

 

Jag sa och skrev dom överallt. Jag fick fel och var tvungen att lära om det heter de och dem.

 

Idag använder jag endast de och dem men det är godkänt numera att skriva dom enligt SAOL.

 

Så ni ska se ge det ett par år så är det okej även med ordet "nyaste".

 

/Nenna80

 

[inlägget ändrat 2004-08-23 13:13:52 av Nenna80]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag skulle vilja säga att det finns en viss (om än liten) betydelseskillnad mellan "senaste" och "nyaste". "Sen" har bara med tid att göra, dvs det senaste är det som uppkommit senast i tiden. "Ny" däremot, har också att göra med objektets skick, dvs det är nånting fräscht osv. Man får alltså en viss skilland i betoning.

 

SAOL listar inte alla former, bara tillräckligt för att man ska kunna lista ut hur ordet böjs. T ex finns inte "finast" (i min SAOL finns "senast" iofs, men bara i uttrycket "tack för s-ast").

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

men det är godkänt numera att skriva dom enligt SAOL

 

Det var iofs lite off-topic, men ändå:

 

"De" rekommenderas fortfarande i subjektsformen för att särskilja från objekts-dito (där det är mer accepterat att använda dom istf dem) och i formella texter tycker jag definitivt inte att man skall använda ordet "dom" överhuvudtaget.

 

Att "dom" tar över mer och mer är väl ett nödvändigt ont, eftersom folk tydligen har så stora problem med grammatik (samt förstås pga att uttalen av båda formerna idag främst är just "dom")

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Roger Lindholm

Vad livat det blev. :)

 

Tack JoakimJ! Då ska jag korrigera stavningen på min hälsningsfras.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...