Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Profiler & användare i XP?


Steve

Rekommendera Poster

Hej, jag är ny på XP, och har en del funderingar:

 

Jag vill ha 2 användare på datorn.

 

En spelanvändare där jag ska slå av allt onödigt, både grafiskt och även tjänster och program som autostartar och körs i bakgrunden. Datorn ska alltså offra all kraft på speln jag kör.

 

En vanlig användare som kommer att ha det mesta av "lull-lullet" och tjänsterna kvar.

 

jag vet att jag kan lägga upp olika användare, men för att slå av tjänster och program för en användare verkar inte gå?

Jag antar att jag måste lägga upp olika maskinvaruprofiler som jag sedan väljer vid uppstart, innan användarval kommer upp. Detta innebär att jag måste starta om datorn när jag vill byta från vanlig anbvändare till spelanvändare?

 

Tacksam för tips om hur ni andra gjort, det finns säkert nån bättre lösning?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Roger Lindholm

Alltså, en "budgetlösning" skulle ju kunna vara att lägga en batchfil i autostart på "spelanvändaren" som kör net stop "Onödig Tjänst" i autostart. En förutsättning för att det ska fungera är naturligtvis att berörd användare har rättigheter att stoppa tjänster.

 

Sen måste man iofs starta om för att tjänsterna ska dra igång igen för "den vanliga användaren". Förvisso skulle man ju kunna lägga en batchfil för den användaren i autostart som kör net start istället.

 

I XP borde man iofs kunna använda sig av policy´s. Men jag är för dåligt instatt i hur man ska styra upp det. Kanske någon annan kan ge tips in denna tråd.

 

 

/ Wath is best in life? Crush the enemies, see them driven before you, hear the lemendation of the women. /

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stenis [alltomxp.se]

Skapa en ny maskinvaruprofil från Enhetshanteraren. Kopiera den befintliga hårdvaruprofilen och se till så att du får välja profil när du startar om datorn.

 

Starta sedan om med den nyskapade profilen och disabla där alla tjänster du inte behöver och disabla även hårdvara du inte behöver när du spelar.

 

 

Stenis - http://windowsxp.se

 

[inlägget ändrat 2004-08-23 16:30:57 av Stenis [windowsxp.se]]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...