Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

AMD vs Intel samt ny dator


Fattig Student

Rekommendera Poster

Fattig Student

Hej!

Eftersom jag är en fattig student kan jag endast be mina föräldrar om en ny dator, vilket de nu gått med på. Jag har två erbjudanden att välja mellan:

 

En Fujitsu Siemens Scaleo T

Precessor: Intel Pentium 4 530 HT Grantsdale (3.0 GHZ)

Internminne: 1024 MB/ 400

Hårddisk: 200GB/7200 RPM

Grafik: VGA X600 Pro-4 PCIe 256 MB DDR

 

Eller En

Hewlett Packard T650.se

Preocessor: AMD Athlon 64 3400+

Internminne: 512 MB DDRAM 400

Hårddisk: 200 GB 7200 RPM

Grafik: GeForce FX 5500 256MB

 

Nu undrar jag vilken dator som är bäst? Är Intel bättre än AMD Athlon och hur viktigt är egentligen Ram-minnet? Vilken dator har det bästa grafikkortet och vilken tror ni är bäst för spel (vilket den huvudsakligen kommer att användas till)

 

P.S. Jag hoppas att jag skrev detta inlägg under rätt forum. Om inte ber jag om ursäkt.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Alexander Lund

Fattig student jag oxå... Eftersom minnet är så svindyrt idag så är det ju alltis bra att få med det direkt. Amds processor är kanske bättre men grafikkortet är bättre på pentiumdatorn (tror jag, har inte så bra koll på dessa). Fujitsu är alltid tysta och i ett litet korridorsrum är det alltid goare (även om andra ljud (grannarna) brukar överrösta det mesta)...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fujitsu datorn då grafikkortet är aningen bättre och du har 1GB i minne, hade däremot grafikkortet suttit i amd'n så vore det det klara valet.

Så grafikkortet är aningen bättre i Fujitsun jämfört med HP'n. Däremot är amd 64 3400+ en bättre processor.

 

 

#Seppo

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

AMD 64 är bättre som CPU, eftersom det är en 64-bitars processor och inte 32 som Pentium4.

 

Men, ska du köra Windows så får du nöja dig med 32-bitars versionerna ett tag till, om du inte vill köra beta på 64-bitars XP. Den lär väl komma under nästa år om jag inte har läst fel.

 

Och så är det minnesmängden, ös på med så mycket du bara kan. Du kommer att behöva det förr eller senare... :)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...